Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bedankt voor het uitvoerig antwoord!
Citroen!
Ik heb mijn auto net geschorst, met de temperaturen nu rond het vriespunt zal het niet lang meer duren voordat er zout op de weg gegooid gaat worden. En op die Michelin XZX spijkerbanden die in 1978 nieuw bij de auto zijn geleverd zijn, en nog nooit gebruikt, ga ik ook echt niet rijden
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het verhaal hier is, dat er in Scandinavië vooral grit gestrooid wordt en niet of nauwelijks met pekel.
Wel een verstandig besluit, denk ik.
Citroen!
Oh ja, dat is net zo’n onzin als dat je hier auto’s te koop ziet met de omschrijving “uit Duitsland, dus roestvrij”. Hier denkt men overigens ook dat er in Nederland niet met zout gestrooid wordt…
Helsinki is in het Zuiden van Finland en het is hier dus niet ontzettend koud. We rijden hier in de winter op spijkerbanden omdat de hele winter lang “slush” op de grond ligt. Het probleem is dat het sneeuwt, maar de temperatuur toch nog regelmatig even boven het vriespunt komt (zeker onder het pak sneeuw) en dus krijg je water en daarna ijs onder de sneeuw. Er wordt ook wel veel grit gestrooid en wanneer het echt stevig vriest houden ze wel op met zout strooien, aangezien dat geen zin heeft.
Verder naar het Noorden zullen ze dus nergens zout strooien, maar verrassend genoeg is het daar over het algemeen ook veel minder glad: Een dik pak sneeuw is niet glad. Ze rijden daar op “frictiebanden” zonder spijkers zoals de “Europese” winterbanden, maar beter. Daar zullen auto’s ook (soms) beter zijn.
Zo zag mijn auto er uit na een ritje van 2 uur bij typisch Zuid-Finse winterse omstandigheden:
Niet wat ik de GS wil aan doen…
Die nieuwe Michelin’s zijn best goed… de “side wall” is wel wat flexibel
Voor hen die zich na het zien van deze foto’s zorgen maken: Niet doen, de GS kan wel tegen een stootje en ik ga er geen gewoonte van maken… Ik heb een 309 die ik heb aangepast voor autoslalom maar die had wat problemen.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kijk, een GS die goed gebruikt wordt!
Citroen!
De GS heeft al weer 1200km gereden sinds de winter. Gisteren heb ik de oranje Total “hydrauincage” reinigingsvloeistof weer uit het hydraulisch systeem gelaten en deze weer gevuld met LHM. Vandaag heb ik de versnellingsbakolie gewisseld. Dat was waarschijnlijk nog nooit gebeurd, en als het gebeurd is dan moet dat in de jaren ‘80 geweest zijn. Verder heb ik de benzineslangen achter bij de tank vervangen want die waren bijzonder krokant.
Helaas is de GS twee weken geleden afgekeurd omdat er een gat in de uitlaatdemper zit. Een nieuwe GSA demper is onderweg. De oude demper was ook al een “verkeerde” demper, en waarschijnlijk het nieuwste onderdeel aan die auto toen ik deze kocht. Dempers hebben een zwaar leven op auto’s die te weinig rijden. Gelukkig zal mijn nieuwe demper daar geen last van hebben De auto is afgezien van het wisselen van de demper en de gratis herkeuring klaar voor z’n trip naar Nederland en Engeland deze zomer.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
De GS heeft deze vakantie 5300km afgelegd, naar Nederland en daarna naar Engeland. Het is een fantastische auto voor lange reizen. Helaas gooide de beruchte SEV Marchall contact cassette (die ik voor de vakantie door een nieuwe had vervangen) nog een beetje roet in het eten door 20km voor de ferry naar Finland in Stockholm op een vervelende plek stuk te gaan. Ik had wel een reserve bij me (de oude) maar dat voorkwam niet dat we toch een sleepwagen nodig hadden en de ferry misten.
Hier het verslag voor hen die makkelijk Engels lezen: http://retrorides.proboards.com/index.cgi?board=rrg2010&action=display&thread=86483
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Leuke foto’s op de gelinkte pagina!