Technoloog schreef:En nog een mogelijke To Do erbij:
Ik rij overdag veel met licht aan, vanwege de zichtbaarheid. Nou hoef je daar niet per sé dimlicht voor aan te hebben, stadslicht zou in veel gevallen ook al volstaan om beter zichtbaar te zijn.
Echter, stadsverlichting zit niet netjes in het midden van een reflector en is, zeker bij mijn Xsara, nou niet bepaald goed zichtbaar. Daar kan wat aan gedaan worden: Er zijn, via Marktplaats en eBay bijvoorbeeld, 5W5 1W LED lampjes te krijgen. 1 watt LED is flink wat krachtiger dan 5 watt halogeen, en dat is dan mogelijk de extra zichtbaarheid waar ik naar zoek.
... Maar ik moet nog wel even rustig verder lezen of er wettelijk/APK/keuringstechnisch geen haken en ogen aan zitten.
Arjan Verkade schreef:Zo goed valt een stadslicht overdag niet op moet ik zeggen
Een normaal stadslicht lampje valt inderdaad niet op, maar als je de
LED’s neem die Technoloog omschrijft dan valt dat zeker op. Ziet er
nog eens netjes uit ook
In mijn Xsara had ik ook LED’s en bij de APK is dit goed gekeurd. Eis
is wel dat het wit licht is. Sommige LED’s geven het idee iets blauwig
te zijn. Als je er een wit A4’tje voor houd zie je dat het perfect wit is.
Hopelijk heb je er iets aan
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Nu nog even op zoek naar de juiste lampjes. Je komt namelijk wel verschillende soorten tegen.
W5W (5W5, same difference!) met lens, zonder lens, met meervoudige LEDjes, met ledjes dezelfde kant op of rondstraling, enz.
Zoals je terugvind met Google Afbeeldingen: klik!
Deze zou ik dan willen hebben:
Of soorgelijk:
In ieder geval dus een enkele krachtige 1 watt SMD LED zonder lens.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Heb er nu ook leds inzitten, maar die gaan bij mij op de plek waar bij jullie het mistlicht zit.
Doordat er bij mij een spiegel voor zit krijg je een soort bmw/angel eyes look, ziet er best aardig uit, maar het vereist wel leds die dus een wijde spreiding hebben, niet gebundeld. De leds die er nu bij mij inzitten zijn helaas te zwak. Overdag zie je ze niet, alleen ‘s avonds. Maar dan ziet het er ook aardig gelikt uit.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Kreeg net een telefoontje, blijkt dat de grill is afgeleverd door een medewerker van de TPG
Komend weekend dus eens gaan klussen om te kijken hoe die tand het beste op z’n plek kan.. en daar kan blijven!
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Goed, nu moeten we maar eens goed bedenken hoe ik die grill aan ga pakken.
Gril = frame met bovenste chevron + lakgedeelte met onderste chevron.
Mijn groene grill heeft dus een chevron minder en het gedeelte in lakkleur zit niet overal vast op het frame.
De zwarte gril moet hoe dan ook uit elkaar. Oh joy.
Ik kan dus het groene lak-gedeelte met onderste chevron eraan vast overzetten naar het frame van de zwarte grill, of ik kan het grote chevron stuk overzetten naar de groene grill.
Achterkant, de helft:
Best lastig, het ding zit in- en aan elkaar met smeltverbindingen. Achterkant, detail:
En zo ziet de Groene Dame er voorlopig even uit, met een zwarte neus
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
waarom zet je niet alleen de chevron over? Nu moet je de grill laten spuiten… ik heb die van mij vast gezet met hard plastic lijm, gaat super!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Op de gele van mij toen ook gelijmt, dat ging idd prima.
Je moet wel de juiste lijm gebruiken, maar dat is stukken goedkoper dan spuiten
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik zou die hele auto gewoon in de kleur van de grille laten spuiten..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Ik was niet duidelijk genoeg, zie ik.
Een grill is opgebouwd uit 4 delen:
- frame, zwart, zit vast aan de motorkap met 6 bouten/moeren
- grote chevron, zit vast aan het frame
- exterieur in lakkleur, zit vast aan het frame
- kleine chevron, zit vast aan het exterieur
Nou kan ik dus de grote chevron loshalen van de zwarte grill en op het frame van de groene grill lijmen (èn borgen!).
Ik kan ook het groene exterieur loshalen, met daaraan vast de kleine chevron, en het exterieur overzetten op het frame van de zwarte grill. (Uiteraard niet voordat ik ook het zwarte exterieur heb losgehaald.) Spuiten is dan dus niet nodig.
(Dat staat toch echt in zoveel woorden in mijn post hierboven hoor. Beter lezen! )
Waarom zou ik optie twee kiezen? Twee redenen: Bij de groene grill zit het exterieur niet op alle smeltlassen meer vast aan het frame. Daar moet ik dus sowieso al wat aan doen. Verder zijn beide buitenste bevestigingspunten van het frame (2 van de 6) kapot, uitgescheurd. Bij het frame van de zwarte grill is dat bij slechts 1 punt. Dat kan je op de detailfoto trouwens ook goed zien.
Daarnaast zitten er dus grote klonten lijm op het frame van de groene grill. Als ik de grote chevron over zou zetten naar de groene grill betekent dat dat ik Plastic-Lijm-Oude lijm-Plastic verbindingen ga maken. Dat zie ik niet zitten, temeer omdat ik de gebruikte lijm van de vorige ‘tandarts’ absoluut niet vertrouw.
Dat ik de boel extra zal borgen doet daar niets aan af. Met borgen voorkom ik alleen verlies als het ding opnieuw los zou raken. De lijmverbinding moet in de eerste plaats gewoon optimaal zijn.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
sorry ik had hetzelfde, alle grilledelen bijna los van elkaar, opnieuw gelijmd met kit/lijm, blijft perfect zitten en extra de grote chroomlijst vanaf de achterkant onderzijde met een dremel 4 gaatjes heel schuin geboord en met kleine zwarte trekbandjes de lijst geborgd. je ziet ze niet zitten.
succes.
citroen rijder vanaf 1978
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
M’n vriendin: “Ik vind het eigenlijk wel mooi staan, die zwarte gril.”
En daar ben ik het stiekem ook wel mee eens, het kan prima. Dus voorlopig laten we het nog even zo zitten.
Ook antwoord van de lui van XCarLink: de mp3 speler/“wisselaar” zou £89.98 moeten kosten voor verzending naar NL… Da’s €103, give or take some.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Eén “To Do” is nu done, en er is een nieuwe bijgekomen.
Afgelopen weekend gebruik gemaakt van de (eigen) parkeergarage bij mijn ouders, om de voor- en achterruit goed te reinigen en in de ANWB Nano Ruitbeschermer te zetten. Ik heb sindsdien nog geen regen gehad onderweg, dus geen idee hoe effectief het daadwerkelijk gaat zijn.
De nieuwe To Do is een gevalletje Airco warmtewisselaar reinigen. Het is namelijk nogal een muffe boel, zowel kort na het aanzetten van de airco, als een paar minuten na het uitschakelen ervan. Dat betekent de boel openschroeven ergens in de regio onder het handschoenenkastje, vervolgens de interieurfilter eruit halen (!) en de warmtewisselaar inspuiten met een goedje dat de schimmel aanpakt.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Goed, een van de To Do dingetjes was dus het aanbrengen van ANWB Nano ruitbeschermer. Het idee erachter is dat het de ruit waterafstotend maakt, dus druppels kleven minder en worden beter weggeblazen. Zo zou je bij 100 km/uur geen ruitenwissers meer nodig hebben.
De praktijk is echter minder rooskleurig. Het werkt wel, het is alleen niet zo effectief op een Xsara.
Beginnen bij het begin: Hoeveel moet je aanbrengen?? Dat staat nergens vermeld. Ik besloot om alleen voor- en achterruit aan te pakken. Eerst gewoon schoonmaken, met een emmer water+allesreiniger en een microfiberdoekje. Trekker erover en droog maken met keukenrol. Daarna de speciale ruitenreiniger, die bij de set zit, inzetten met bijgeleverde doek nummer 1, om vervolgens de ruitbeschermer aan te brengen. Uitwrijven met bijgeleverde doek nummer 2. Daarna 3 uur met rust laten. De opgedroogde ruit is een heel klein beetje dof na aanbrengen, wat je gemakkelijk wegpoetst met een oude (wel schoon gewassen) theedoek.
Dus het zit erop, en dan??
Ok, dus het werkt. Je ziet dat druppels water veel boller op de ruit liggen dan normaal, wat er voor zorgt dat rijwind ze beter weg kan blazen.
Het probleem is alleen dat dat goed werkt bij grote druppels. Bij kleintjes (buiswater, opgeworpen door voorliggers, op oud dicht asfalt of beton) werkt het niet goed genoeg. Tenminste, niet goed genoeg bij een Xsara. Je ziet dat druppels halverwege de ruit wel weggeblazen worden, maar fijne druppels onderaan de ruit zitten toch teveel uit te wind.
Is het een succes? Niet echt. Ik heb door een gevarieerde hoeveelheid regen gereden, van lichtjes tot zeer zwaar, op Belgisch snelwegbeton (en dus heel veel spatwater) en Nederlands zoab. In een paar situaties met lichte regen, zonder fijne druppels, kan de wisser inderdaad uit blijven. Maar veel scheelt het niet echt… We zullen zien hoe dit verder gaat werken.
Oh, en verder nog een ander item op de planning: Binnenkort maar eens de dame in de zeep, polish en wax laten zetten. Dus naar de plaatselijke autowasserij en eens een luxe behandeling laten uitvoeren. Misschien daarna ook eens de auto op mooie locatie op de beeldsensor vastleggen.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De goede werking van die anti-regen-meuk is afhankelijk van de hoek waarin het ruit is geplaatst. Op mijn HY werkt het geweldig!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
patje74 schreef:De goede werking van die anti-regen-meuk is afhankelijk van de hoek waarin het ruit is geplaatst. Op mijn HY werkt het geweldig!
Dat vermoeden kreeg ik dus ook al. Je kan immers zien dat het bovenaan de ruit, waar meer luchtverplaatsing is, beter werkt.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…