Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Bunny, kan je dat verder verklaren? Of heb je een link naar meer info?
Ik kan er met m’n kop niet bij namelijk. Het idee van zo’n luchtfilter is (open deur intrappen!) dat er minder weerstand in het luchtinlaattraject zit en er dus meer lucht aangezogen wordt. De ECU “ziet” dat door de luchtmassameter en voegt ook ietsje meer brandstof toe. Een paar procent maar, want zo verschrikkelijk veel vermogen/koppel levert het ook niet.
Of het nou benzine of LPG is maakt voor die filter niet uit. Een paar procent meer zuurstof, een paar procent meer brandstof, en dus ook een paar procent meer koppel, ongeacht brandstoftype. Waarom zou dat voor LPG dan ineens anders zijn dan met benzine?
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
BunnY schreef:Technoloog schreef:Maar die ligt er al in, die K&N inlegfilter. Dan zou ik over moeten naar zo’n leuk kegeltje.
(Wat ik misschien wel doe om LPG vermogensterugval wat te compenseren.)
Die open luchtfilter kan leiden tot te warme verbranding omdat je veel lucht binnenkrijgt (op LPG dus). Dus best niet doen
Een open luchtfilter geeft volgens mij niet veel meer lucht dan een vervangingsfilter. Vooral het geluid is anders.
Inmiddels rijdt ik al zo’n 14.000 km met een vervangingsfilter en LPG en dat gaat prima…
Onderbouwing… tsjah, als ik dat gesprek achteraf toetste met mijn leerstof uit de cursus chemie dan kon ik niets vinden dat tegenstrijdig was.
Dus ik zou het even bij een (goede en eerlijke ! ) LPG-boer navragen Ik vertrouw de mijne blind en ik had bij hem ook nagevraagd of dit geen goed idee was en die raadde me het ten zeerste af
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Nou, het luchtfilter verhaal werd door de inbouwer bevestigd maar het waarom kon niet verteld worden. Alleen dat er meer dan normaal storingen voorkwamen bij open luchtfilters. (Het bedrijf is al meer dan 35 jaar erkend LPG inbouwer, ervaring zullen ze wel hebben.) Ik kan er echter niet echt veel mee, behalve dan dat ik het filterplan voorlopig even laat voor wat het is. Een 57i kit van K&N gaat richting spreekwoordelijke koelkast.
En op dit moment wordt er aan mijn auto gewerkt, ringtank erin, verdamper, injectoren, klepsmering, de hele zut voor een LPG installatie.
M’n leenauto is gewoon prut. Een Daew… sorry, een Chevrolet Matiz met een whopping 796 cc 3-pitter
Gelukkig is dit maar voor 2 dagen. Geen electrische ramen, geen stuurbekrachtiging, rembekrachtiging lijkt ook wel te ontbreken, 0-100 km/u in een schrikbarende 17 seconden (fabrieksopgave) en het vervelendste: ik heb ècht te lange benen voor dit koekblik! Oh well…
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Goed, ze is er weer!
Bij mij kon er, gek genoeg, wèl een 53,5 liter ringtank onder, goed voor ongeveer 42 liter bij 80% vulgraad. Het is allemaal goed gegaan, met alleen wat kleine details die tot onvrede leiden…
De K&N sticker op het filterhuis, waar op staat dat ‘ie niet vervangen hoeft te worden? Die is foetsie. Hmmmm. Okay, die zat ook niet heel erg vast, maar toch. Een van de pinnen van de kappen is weg. “Nee, daar heb ik op gelet, die was al weg.” was de reactie. De laatste keer dat ik keek waren alle pinnen nog aanwezig. De klep op de accupool was ook niet teruggestopt, die lag nog op een tafel in de werkplaats. Op kleine puntjes slordig dus. Voor de Flashlube is een gat in een van de afdekkappen gefreesd/geboord. De noodzaak daarvan ontging me, want het had ook onder de kap gepast zonder gat en dat was voor het oog netter geweest.
De knop… Mja, zo’n tankmeter/brandstofwisselknop hoeft niet mooi te zijn (en het ding zit voor mij volledig uit het zicht vanuit bestuurderspositie) dus is het geen dealbreaker, maar erhh, lelijk ding dus.
Het is nog te kort-dag om iets zinnigs te kunnen zeggen over hoe LPG bevalt, ik heb immers pas 30 gaskilometers achter de kiezen. Het lijkt erop (let wel, eerste indruk!) dat bij rijden op gas de motor iets minder gretig is, net zoals gewone Euro95 een beetje, maar wel merkbaar, verschilt van Euro97/98.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zo’n driepitter klinkt best sportief als je ‘m over de 5000 toeren jaagt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
I beg to differ. De inherent onrustige loop van een driepitter kan me gewoon niet bekoren. 52 pk @ 6000 rpm? Veel herrie, maa weinig pit. Maar goed, dat koekblikje is terug bij z’n baasje. Da’s beter zo.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
La Dame Verte de Technoloog moet ergens een reserverwiel kwijt…
dan heb je natuurlijk ook thuiskomertje nodig:
http://www.citroen-forum.nl/?URL=http://link.marktplaats.nl/376955193
is dat wat?
ook bij de rubriek ‘te koop’ besproken overigens…
En nee: is niet van mij…
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gelukkig ging bij mij alles in overleg! Ik heb dus wat betere ervaringen met inbouwen. Verder ook nergens gaten andere rare dingen die onnodig zijn.
Van te voren alles gemarkeerd waar ik alles wou hebben. Hij zei, al wil je de vulnippen op het dak, het maakt mij niet uit
De indicator zit bij mij hier:
Deze ziet er nog best oké uit. Maar je kan hem tijdens het rijden net als bij jouw niet zien. Alleen in de bochten
Zit je K&N filter er nog wel in? Sticker weg en minder vermogen…. Ik zou toch maar even checken
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Ik moet sowieso de filter er eens uithalen om het speciale K&N reinigingsetje (cleaner en filterolie) er op los te laten.
De indicator/switch zit op dezelfde plek als bij jou, alleen is die van mij rond.
De eerste tank gevuld tegen €0,599 per liter. Daar doe je het wel voor
Die lading rij ik helemaal op (zodat de installatie automatisch op benzine overschakelt) om vervolgens te kijken wat de maximale effectieve inhoud is. Na ongeveer 1500 km moet ik nog een keer langs voor controle en eventueel afstellen/bijstellen. Daarna ben ik ‘all set’ wat betreft LPG tot 30k km verder, dan moet er een LPG beurtje tegenaan, gasfilter vervangen enz.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Goed, inmiddels rijden we meer dan een week op LPG. Het bevalt prima!
De eerste keer tanken ging er maar 35 liter in, maar toen had ik de tank niet geheel ‘leeg’ gereden. De tweede tank reedt ik door tot de aansturing zelf ingreep en, na piepen, over ging op peut. Dat was wel net voorbij een LPG station onderweg naar m’n werk… Gevolg is dat ik wat meer benzinekilometers maakte dan ik van plan was, er was de rest van de dag niet echt tijd/gelegenheid om te tanken.
De tweede keer tanken ging er iets meer dan 41 liter in. Heel netjes wat mij betreft. Voor €25 een tank volgooien voelt erg lekker kan ik mededelen! Volgens de boordcomputer rij ik met een gemiddeld verbruik van 7,0 l/100 km. Of de BC het LPG-verbruik ook iets te pessimistisch inschat moet nog blijken, ik heb m’n verbruikscijfers nog niet bijgewerkt.
Binnenkort eens kijken of er een thuiskomer te krijgen is. En of dat überhaupt legaal is voor dit type auto. (Geldt hier modelgoedkeuring voor?) Een beetje fatsoenlijk reparatiesetje mèt pompje kost al snel €40. Was het niet zo dat je na zo’n reparatie-actie de band moet vervangen? Of kan er alsnog een prop in als het lek dat toelaat? Ook dat moet ik nog uitzoeken.
En dan nog suf ander nieuws: rechtsvoor zei de H7-pit: “Ik schei er mee uit!”. Dat was het el-cheapo lampje. Een nieuwe H7 zit er in. Toch maar eens die Osram nightbreakers op marktplaats scoren en de huidige pitten tot reserverlampen bombarderen.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb pas Philips Nightguid H7 lampjes erin gezet, die bevallen me erg goed moet ik zeggen. Veel meer licht dan de merkloze lampjes die erin zaten.
Kon de LPG inbouwer geen reperatie setje leveren? Ik heb er 1 bij gehad in vorm van korting
Het wiel ligt bij mij gewoon in de achterbak in een wielhoes, die gaat er alleen uit als ik de ruimte echt nodig heb. Dan heb ik het setje voor onderweg.
Ik vraag me ook af hoeveel ruimte een thuiskomertje gaat besparen, want nu past de krik nog in het wiel in dezelfde hoes, net zoals die normaal onder je auto zit. Bij een thuiskomertje heb je de krik weer los liggen…
Komen er nog fotootjes van de nieuwe installatie?
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Arjan Verkade schreef:Ik heb pas Philips Nightguid H7 lampjes erin gezet, die bevallen me erg goed moet ik zeggen. Veel meer licht dan de merkloze lampjes die erin zaten.
Kan ik beamen! Wel leuk die verschillende kleurtjes ook. Maar ineens meer licht!
Ik had nog een maandje door willen rijden met de oude pitten en ze dan vervangen als ik toch de Winterbanden moet monteren, maar ja: einde levensduur van de linkerpit eergisteren.,.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
... Nu bedenk ik me dat ik nog de LPG schakelaar op de foto had moeten zetten… Nou ja, komt nog wel.
Overzicht (luchtfilterhuis hangt open):
Flashlube reservoir:
Je kan (nog net) een druppelglas zien. De bedoelling is dat, met warmgelopen motor stationair, het vacuum van de motor ongeveer eens per 7 seconden een druppel Flashlube vloeistof trekt. Er zit een stelschroef aan waarmee je dat bij kan regelen.
En zo ziet de K&N inlegfilter er nu uit:
De reinigingsset hoeft dus nog niet per sé in actie te komen. Ik moet zeggen dat het me erg meeviel, ik had een viezere filter verwacht. De filter is er bij 85k op de teller ingegaan, in februari 2009. Nu zijn we dus dik 45k verder, er staat 133k op de teller. Ondanks het voorkomen wordt het toch wel eens tijd dus.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zal dat filter van mij ook maar eens nakijken, mag denk ik wel na anderhalf jaar en 50k km trappen..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!