Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo te zien zit het heel anders dan bij mij, maar het is ook een ander merk natuurlijk
Dat gezaag had zeker niet nodig geweest, nou ja wellicht staan er binnenkort wat Xsara type 2’s op de sloop dan is zo’n kap vast wel weer te vinden als je daar behoefte aan heb.
Dat filtertje wordt bij jouw ook precies in die ene hoek veel viezer dan de rest van het filter.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
En soms kom je gewoon leuke kilometerstanden tegen: Deze was vanmiddag, precies toen ik ‘din op d’r werk afzette:
En hier is dan nog de LPG switch, op de verwachtte plek:
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Zo, nou, we zijn weer een maand en 6 tankbeurten verder! Tijd voor een update.
Tot dusverre geen enkel probleem gehad met de LPG installatie. Een volle tank kost nog geen €25 en ik kom daar iets meer dan 500 km ver mee. Verbruik lijkt zo rond de 1:13 te liggen maar daar moet bij worden opgemerkt dat ik een iets zwaardere voet gekregen heb de laatste tijd. En, niet onbelangrijk, de bandjes waren niet geheel meer op (over)druk!
Normaal hoort er 2,1 bar rondom in de banden te zitten. Bij zware belading mag/is het verstandig dat naar 2,4 te tillen. Ook al rij ik nauwelijks zwaarbeladen, ik vind 2,4-2,5 bar toch fijner rijden. Het is wat nerveuzer maar er wordt ook meer informatie doorgegeven via trillingen in het stuurwiel. De (bij de Citroën veiligheidsdag van 2009 gekregen) bandenspanningsmeter gaf bij koude banden 2,05-2,10 rondom aan, en voor rechtsvoor slechts 1,95. Daar is dus vrij rap weer wat lucht bijgegaan voor opnieuw 2,4 bar rondom. Dat was meteen te merken aan de verbruikscijfers van de laatste tank.
Verder nog een losse observatie: Als je LPG tank bijna leeg is, dan moet je niet ineens flink aan het gas gaan hangen! Wat normaal dan nog “niet leeg” is is dan ineens al wel “leeg”. (Lees: te weinig druk op de tank.) Ik kon, op een niet nader genoemd stuk weg bij 80 km/u van 5 naar 3 voor even wat spreekwoordelijk beentjes strekken. Ineens PIEP PIEP PIEP van de LPG schakelaar dat het tijd werd om te schakelen naar peut. Bij de pomp ging er minder in tot aan “vol” dan normaal.
Binnenkort: De wintersloffen er weer onder! En gezien de kilometerstand van 135k zit er weer een basisbeurt aan te komen. Deze keer dan ook maar de airco laten servicen…
Oh, en zo ziet de A15 er momenteel ‘s ochtends uit, met de zon echt rècht in je gok!
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
1 op 13 is nog steeds heel netjes hoor
Als je echt kritisch ben ligt het verbruik iets lager, vooral op korte stukjes. Want als de motor koud is verbruik je de eerste paar km wat benzine, terwijl je dagteller wel door telt.
In de winter wordt dat nog wat erger, dan rijdt je best nog een paar km op benzine voordat die overschakeld. In de zomer is het maar 1 of 2 km.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Zo, vanavond bij de LPG inbouwer langsgeweest voor de kort-na-de-inbouw-controle. Alles was in orde. De tankvullingindicatie is bijgesteld, dus nu is een volle (80% vulling) tank ook echt 4 lampjes in plaats van 3-van-4. De eerste lading Flashlube was op, dus daar heb ik nieuw van ingeslagen. Ook meteen de twee verloopstukken meegekregen voor als ik in het buitenland ben.
Het verbruik zit nog steeds ergens tegen de 1:13 aan. Het bekende plaatje is weer eens bijgewerkt:
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi, het verbruik stijgt en de kosten zakken!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
En met effectief iets meer dan 40 liter ringtank inhoud heb ik een range op LPG van boven de 500 km. Dus ik tank nu wekelijks. Dat is zeer acceptabel wat mij betreft.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Hmmm: one little issue met mijn LPG installatie…
Die kijkt naar druk om de vulgraad van de tank te bepalen. Ik blijk alleen bij maximale brandstofvraag (onder belasting, vol gas, tegen de begrenzer aan) dusdanig veel LPG te kunnen vragen dat de drukval te hoog is. De installatie begint dan het waarschuwingspiepje te geven van “tank leeg, wisselen naar benzine!”. Ook al is de tank nog half vol. Schakelen en terugschakelen, en het is verholpen.
Niet zo’n zwaar serieus probleem, maar wel iets om heel af en toe rekening mee te moeten houden.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Belletje met de LPG installateur bevestigt: kwestie van afstellen zodat ik niet meer door max. brandstofvraag de tank-is-leeg-onderdruk haal.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Grrrrr!!
Dus ik en ‘din op bezoek vandaag (lees: nu) bij tante. Die heeft wat PC assistentie nodig en laat nou hier @ balkon mijn setje winterbanden opgeslagen liggen. Dus, twee vliegen in één klap: ik even wat digitaal onderhoud plegen en meteen de banden kunnen wisselen.
Nou… Ho maar!
De laatste keer dat de banden eraf waren was @ garage. Dat was bij de grote beurt met verwisselen van remschijven voor, en blokken rondom. En daar zijn ze dus met luchthamer weer vastgezet. Zo vast dat ik ze met de hand niet los krijg… Zodra de dopsleutel begint te buigen weet je dat je je poging moet staken. Wel @(&^@@)*!^^%()&@_!@(*#^(^
Verder ben ik gisteren bij de Veiligheidsdag van de garage geweest voor een gratis (winter)check. Nou viel het allemaal wel mee, maar de auto is toch niet zonder spreekwoordelijke kleerscheuren door de controle heen gekomen. Olie aanvullen was tot nu toe niet nodig. Nu toch nèt wel. Met nog 2000 km te gaan tot de volgende beurt, 140k km, is het olie niveau nu op (nog net niet eronder) minimum peil. Verder is een klem van een van de homokineethoezen kaput en er is dus wat vet rondgeslingerd in de wielkast van het linker voorwiel. Ook niet fijn. Waarschijnlijk alleen maar een klem vervangen en vet aanvullen, als de hoes gewoon nog intact is (en dat leek ‘ie wel) maar dan nog is dat iets dat wel spoedig moet gebeuren.
Toch maar voor komende week een afspraak maken bij de Citroën dealer. Die ongeveer 1800 km die ik tot de 140.000 nog te gaan heb zijn het niet waard om twee keer kort na elkaar naar de garage te gaan. De winterbanden erop laten zetten, de +20.000 km beurt, ook dan maar een airco-check laten doen als we dan toch de voiture bij de dealer hebben staan en die homokineethoesklem.
Deze keer zal ik ze wel even vragen “Als jullie blijkbaar de luchthamer de laatste keer te hard hadden afgesteld… draaien jullie dan nu het met een momentsleutel aan en na?” Ik wil mijn banden wel los kunnen krijgen in geval van lekrijden!
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Waarom midden in de winter een airco-check?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Die airco is, sinds ik de Xsara heb, niet gechecked. En aangezien de aanschaf ergens november 2008 is geweest mag dat ondertussen wel eens. Dat dit tot nu toe niet is gedaan komt doordat ze op de vestiging Motorhuis Schiedam geen airco-check station (meer) hadden, dus het kwam er maar niet van.
Nu Motorhuis Schiedam is opgeheven (en ik dus naar Motorhuis Rotterdam ga) is er de geledenheid om de koel-eenheid eens te laten controleren.
En waarom dat in de winter? Omdat bij het ontwasemen de airco ook erg praktisch is. Juist nu het weer kouder wordt buiten is de kans dat ik de airco nodig heb weer groter geworden.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Goed, de ashoes is weer gevuld met het juiste (kogellager?)vet en voorzien van nieuwe klem. Ze keken wel vreemd op want, als er dan een klem kapot gaat, is het overwegend de grote klem, dus die aan de wiel-kant van de hoes zit, in plaats van aan de differentieël kant.
De winterbanden liggen erop. Netjes met momentsleutel aangedraaid en mooi met speciaal losmiddel erop gespoten, dus nu ga ik ze wel los krijgen als dat nodig is. De winterbanden zijn wel even wennen. Het flext wat meer, het klinkt anders en het stuurt iets minder precies. Tsja, dat hoort erbij.
Er is me geadviseerd om de airco een volle servicebeurt te geven in plaats van alleen een check, dus nieuw koelmiddel erin, seals nalopen en/of vervangen, enzovoorts. Ik denk dat het wel verstandig is want het koel-apparaat is minstens 2 jaar niet gecontroleerd, en waarschijnlijk (want je doet geen airco check vlak voordat je je auto verkoopt) is dat minstens 3 jaar of langer geleden. Kost wel een flinke duit meer dan alleen de €29 voor de controle.
Het lijstje met Moet-ook-nog-een-keertje is best lang, en er staan ondertussen oude bekenden op:
- Een basisbeurt (20k km) bij de 140.000 tellerstand, nog 1500 km te gaan
- Een airco servicebeurt
- Een nieuwe set deurpaneel pinnen (paneel bijrijderskant springt weer regelmatig los)
- Een nieuwe draaipin voor de plastic afdekkappen onder de motorkap
- Een nieuwe rubber stootdop voor onder de motorkap
- Een nieuwe dop/ring voor de afwatering in het portier voor
- Twee nieuwe Michelin Energy Saver 195/55/r15 zomerbanden, voor volgend jaar
- De lichtmetalen velgen laten refurbishen
- Hoge opbrengst H7 pitten (ja, nu echt!!)
- Gaan we die gril nou nog een keer fixen??
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Technoloog schreef:Omdat bij het ontwasemen de airco ook erg praktisch is. Juist nu het weer kouder wordt buiten is de kans dat ik de airco nodig heb weer groter geworden.
Klopt, maar ook weer niet. Bij nat weer en gematigde temperaturen kan het nuttig zijn (totdat je ‘m uit zet en alles dubbel zo hard weer dicht slaat, maar dat terzijde). Bij temperaturen onder de vijf a zeven graden schakelt de airco toch niet meer in, wegens gevaar van vastvriezende leidingen. Bovendien is dan, zelfs bij neerslag, de relatieve luchtvochtigheid veel lager en het effect dus minder.
Het lijkt me zinniger jezelf nu de kosten te besparen en in het voorjaar de boel een keer te laten servicen, dus vacumeren/afvullen en wisselen van het filter/droger.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
DUS!
Dit zit er weer onder:
En dit was de boosdoener:
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…