25 van de 27
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 27 Volgende > 
   
La Dame Verte de Technoloog, vrijdag 28-2-14 de laatste kilometers…
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 08 september 2012 09:07 PM
  [ # 361 ]

Mja, ik verwachtte zoiets als dit dus totaaaaal niet. Het is nu lekker warm, als het nou winter was geweest was het anders. Ik had in aanloop hier naartoe geen enkel geval van slecht starten gehad. Sterker, ik had tot nu toe nog nooit startproblemen gehad met de Dame. Zelfs bij de strenge vorst van de Net-Geen-Elfstedentocht van laatst.

En dan blijkt, zomaar ineens, in 1 nacht de accu dood gegaan te zijn. Da’s best wel een “WTF” momentje.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 september 2012 09:19 PM
  [ # 362 ]
Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 08 september 2012 10:42 PM
  [ # 363 ]

Accu in de HDi heb ik ook midden in de zomer gewisseld, nadat ik een aantal keer beneden op een camping het ding niet meer gestart kreeg..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 21 september 2012 12:07 AM
  [ # 364 ]

Nah, even bijpraten.

De accu heeft verder niet meer voor problemen gezorgd. Dus het was verder gewoon een accu die kapot was, geen dynamo, of ABS computer, of boordcomputer of startonderbreker. (Want die laatste drie kwamen wel als melding voorbij toen de accu nog maar 10,3V gaf.)

Wat er wèl wat aandacht, tijd, moeite (en wat centjes) vergt is een band rechtsachter die ruwweg een tiende bar per dag verliest. Vullen tot 2,4 bar, en twee weken later zit de band onder de 1 bar. Dat, zo poogt men dan te verkondigen, is niet goed. We vullen nog wel een paar keer bij, om het uit te houden tot de winterbanden erop gaan. Of toch eerder ingrijpen, het reservewiel erop, en die ene band inspecteren. Misschien zit er een stuk metaal in, wat niet voor het eerst zou zijn, of misschien is het ventiel poreus. Of de band. Wie weet.

Verder… Tsja. Laatst dus onvoorzien weer op benzine gereden. Nou had ik tijdens de vakantie in Frankrijk ook al op benzine gereden, maar dat was maanden oude peut. Zo heel erg gretig/vlot is een motor dan niet. Altijd starten op benzine tel ik even niet mee, want dat is A) op koude motor en B) dan trap ik in de regel de dame toch niet op d’r staart.

Maar goed, deze keer was het dus met verse premium A-merk peut in de (recentelijk afgetopte) benzinetank dat de ringtank met campingaz niet meer voldoende druk had en ik over moest schakelen naar benzine. Met een motor netjes op temperatuur dus. Ja, als je dan toch weer eens op benzine rijdt, dan mag de gasklep ook wel een aantal keer naar standje Wijd Open. En een van de prominente wijzers op de Sagem unit mocht aantonen dat deze nog steeds voorbij de ‘60’ kon komen. Klein beetje jammer dan, dat je dan merkt dat je met LPG toch wel het nodige laat liggen als het op koppel, vermogen, en vooral gretigheid van oppakken aankomt.

... en dan bedenk je dat je met LPG voor half zoveel brandstofkosten-per-kilometer rijdt. Dus je doet het wel ergens voor.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 september 2012 09:39 AM
  [ # 365 ]

Vreemd, ik heb er eigenlijk helemaal geen vermogensverschil in tussen LPG en benzine…

Ik kan het alleen horen aan de injectoren, verder eigenlijk niets.

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 21 september 2012 01:05 PM
  [ # 366 ]

Het zit ‘em vooral in hoe de motor oppakt. Het is een beetje te vergelijken met het verschil tussen Euro95 en Euro98 (of Euro100, als je dat bij de buren kan tanken). De motor is gretiger, klimt wat sneller in de toeren, en heeft ook iets meer koppel in het middenbereik.

Ik schakel vrijwel altijd terug met tussengas. (Voor wie dat niet kent: wanneer je de koppeling ingetrapt geef je ook een klein tikkie gas om de toeren omhoog te brengen. Als je dat goet doet is de motor precies op de toeren voor de lagere versnelling wanneer je weer koppelt en schakel je dus heel vloeiend.) Als ik ineens benzine rij dan klimt de motor dus sneller in de toeren dan ik gewend ben en mis ik de eerste paar keer dat hele soepele terugschakelen, ik zit dan te hoog in de toeren. Hetzelfde tikkie gas dat ik gewend ben te geven is dan ineens teveel.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 08 oktober 2012 09:46 PM
  [ # 367 ]

Goed, dus de wintersloffen liggen er al weer onder!

Ik begon meer dan 1 bar per week kwijt te raken rechtsachter. Dat was me iets tè gortig. Dus, ook al is het nog te warm voor de winterbanden, dan toch maar de boel wisselen.

Een nadere inspectie toonde al snel het probleem. Achteraf verbaast het me nog dat het verlies aan druk niet rapper ging:

Als we dan de 2e keer Grote Beurt (a.k.a. de Distributieriem beurt) aanhouden als moment dat de groene Dame een opvolger moet krijgen, dan gaan we alsnog nieuw rubber nodig hebben. Er is denk ik niet genoeg profiel over om netjes boven de 3 mm te blijven. Er zit nu nog iets van 4 mm, iets meer dan twee keer de 1,6mm minimum:

Dus een prop erin gaat ‘em niet worden. Ook niet omdat een van de beschadigingen iets van de bewapening bloot legt, en dat is voor zover ik weet een No No.

Dus… We houden de bandenmarkt in de gaten. We hebben de hele winter om te wachten op een “tweede band voor halve prijs” actie voor de Michelin Energy Savers 195/55/R15.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 10 oktober 2012 06:42 PM
  [ # 368 ]
Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 10 oktober 2012 07:19 PM
  [ # 369 ]

Hmmm… Kweeniet of dat gaat werken Gert.

Voor liggen twee redelijk nieuwe/jonge Michelin Energy bandjes. Die zijn nog lang nier op. Als ik dus alleen achter Exalto’s leg ga ik er niet echt profijt van hebben. Alle vier de banden wisselen is overkill, plus dat m’n verbruik dan omhoog gaat. (Wat niet te negeren is bij 500 km/week aan woon/werk verkeer.)

/me denkt er nog even over na.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 oktober 2012 07:44 PM
  [ # 370 ]

Ik vraag me echt af of dat in de praktijk wel meetbaar is dat verbruik.

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 10 oktober 2012 08:32 PM
  [ # 371 ]

Het verschil tussen zomer en winterbanden zie ik in m’n verbruiks excel dingetje. Bovenop de seizoensinvloed zelf.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 oktober 2012 09:03 PM
  [ # 372 ]

Ik vraag me af of je winterbanden met Exalto’s kunt vergelijken…
Totaal ander rubber en profiel.

En de weersomstandigheden werken tegen, de motor wordt minder snel warm, vaak meer file, regen (meer weerstand)...

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 10 oktober 2012 09:30 PM
  [ # 373 ]

Nee, ik bedoel er alleen mee te zeggen dat ik verschil in brandstof verbruik zie bij verschillende banden.

Als je een dan een eco band vergelijkt met een sportieve band, dan verwacht ik ook wel (ietsje) verschil waar te nemen.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 oktober 2012 09:34 PM
  [ # 374 ]

Ik geloof ook wel dat je dat kan waarnemen bij je winterbanden.

Tussen Savers en Exalto’s betwijfel ik of je dat per week op 500 km in geld gaat merken.
Zeker op LPG zullen de extra kosten erg klein zijn Wink

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 12 oktober 2012 10:52 AM
  [ # 375 ]

Ecobanden (zoals de Energy’s) zijn vooral economisch interessanter omdat ze langer meegaan dan ‘normale’ banden. Er wordt daarbij geclaimd dat ze het brandstofverbruik verminderen, maar ik denk niet dat ze in de praktijk onder normale omstandigheden meetbaar minder brandstofverbruik bieden. Tenzij je ze harder oppompt, wat dan de levensduur weer beperkt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
25 van de 27
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 27 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook