




















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Kurkiedroog…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dan zou ik alle 4 bougies wisselen voor NGK BP7HS (vooral geschikt voor de heter lopende motor).
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Met de warmtegraad heb ik altijd al iets willen doen, ga dit toch zeker eens proberen na ik de bougiekabels “vrij” heb gelegd.
Bedankt!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
is het dan toch een benzine probleem?
als een bezineslang te warm wordt, dan ontstaat er gas/ lucht, en kom je stil te vallen. Na afkoelen kun je weer verder.
Als je zegt wel vonk te hebben en ze toch niet start. Dan is de ontsteking blij.
Dat heet trouwens: vapour lock,
.komma





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Zoals duidelijk geschreven is in het topic valt de ontsteking weg…
Wat nog altijd wel kan is dat de benzine begint weg te vallen alsdie warm word(wat verklaard dat bij een beetje gas geven de motor stilvalt), maar dat verklaard nog niet waarom de ontsteking wegvalt.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Ja, de titel zegt dat.. maar als antwoord op eventueel bibone falen komt dat er wel degelijk vonk is. dus vreemd.
Motor heeft twee dingen nodig: vonk- benzine
.komma
Dirkman schreef:Ja, de titel zegt dat.. maar als antwoord op eventueel bibone falen komt dat er wel degelijk vonk is. dus vreemd.
Motor heeft twee dingen nodig: vonk- benzine
en lucht, compressie en ook nog eens alles op tijd.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Toch maar even die “onbekende” electronische ontsteking eruit halen lijkt me dan, dat is de grote onzekere factor.














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kun je niet even een foto van die vage electronische ontsteking voor ons posten Ruben?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
was ik zeker van plan, probeer het zo snel mogelijk te doen!
Wat ik ervan weet is dat het een grijs bakkie is van 5 op 10 op 4 dat naast de batterij hangt
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Is dat niet je spanningsregelaar, waar gewoon de verf vanaf is?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Ik hoop dat dit onder de categorie humor valt…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dat kan, vandaar ook de , maar ik kan niet beoordelen of jij het verschil kunt onderkennen tussen een externe spanningsregelaar of een electronische ontstekingsunit. Als het zo’n kastje is die ik ken is dit nog zeker geen volledige elektronische ontsteking. Deze “kastjes” zijn meestal een vervanging van de condensator en zorgen dat er geen spanning meer over de contactpunten loopt, waardoor met name de duurdere ontstekingscasette langer meegaat. Ik had destijds in mijn Renault 5 ook zo’n ding gemonteerd. Ik zou toch dat kastje er eens tussenuit halen. Als mijn vermoeden juist is, is dat kastje ondertussen ook al dik 20 jaar oud en kan zeer goed voor ellende zorgen en dan met name bij warm worden.
De componenten zijn gemakkelijk te vervangen in zo’n ding en je zou kunnen beginnen met alle soldeerverbindingen opnieuw door te solderen.
Maar…...eerst ertussenuit en checken of dit de boosdoener is!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als het zo oud is en van belgiche makelij kan het een Altron thyristor ontsteking zijn . Let dan maar goed op dat je daar geen beet van krijgt als je even onder de kap gas wil geven .
Ik spreek uit ervaring ops:
ops:
Natuurlijk slijten je contactpunten of casette ook mechanich , en daar kan je met electronica ook niets aan verhelpen ....
Walter
Meten is weten , gissen is missen

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
wbogaerts schreef:Natuurlijk slijten je contactpunten of casette ook mechanich , en daar kan je met electronica ook niets aan verhelpen ....
Walter
Over het algemeen is bij alle typen contactpunten de mechanische levensduur langer als de elektrische. De elektrische stroom over de punten, en zeker als er even met een slechte condensator gereden wordt, ruïneert altijd de punten. Na inbranden is het einde snel naderbij. De elektronica kastjes zorgen dat de mechanische levensduur bepalend wordt en dat betekent dat ze zo 50 tot 60 duizend km mee kunnen…... (mijn ervaring)
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991