distrubutie riem vervangen wanneer ???
citroen.zx.powerr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 31-05-2009

- ZX citroen
Gepost: 31 mei 2009 03:55 PM

hallo mensen ik heb een zx gekocht Very Happy mijn eerste auto haha maar nu is mijn vraag wanneer moet de distributie riem vervangen worden hij heeft nu rond de 140.000 gelopen het is een 1.4i fuore ofzo dus zou graag snel reatie willen heb er al even naar gekeken zag er nog wel goed uit maar schijn kan bedriegen haha alvast bedankt

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 31 mei 2009 04:23 PM
  [ # 1 ]

Hallo,

Normaal gaan de riemen max 120.000km mee. Van leeftijd zou ik na een jaar of 8 hem ook vervangen.

Als je geen gegevens hebt zou ik preventief de distributie gewoon vervangen. Tis een 1,4 dus heel simpel, niet duur dus.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 31 mei 2009 06:10 PM
  [ # 2 ]

Gewoon doen, heb je zekerheid.
Via Ebay een set regelen, en twee riemen voor dynamo en stuurbekrachtiging.
Heb je airco?
Zoniet: riem 5K880 (stuurpomp) en 4K855 (dynamo) en een standaard distributiesetje zoals deze http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400049473116
Vergeet ook het lager van de spanrol van de dynamoriem niet; als deze nog goed is hoeft dat natuurlijk niet (en kan eventueel ook later nog een keer)
Met een uurtje of 2 ligt het spul er nieuw om.
Materiaalkosten: +/- €60,- (ex. lager)
succes!

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 31 mei 2009 11:31 PM
  [ # 3 ]

Welkom.
Normaal moet hij een distiriem gehad hebben, weet je het niet moet je hem vervangen.
http://www.citroen-forum.nl/markt kijk maar op de markt daar staan nog riemen te koop.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
jaimieberkhout
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1119
Geregistreerd: 06-06-2008

Gepost: 01 juni 2009 05:48 PM
  [ # 4 ]

Ik weet niet beter of het moet om de 60k met een benzine en om de 120k met diesel.

Profiel  
 
Wouter-1
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 221
Geregistreerd: 23-01-2005

Gepost: 12 juni 2009 06:28 PM
  [ # 5 ]

Distributieriemen voor benzineversies hoeven tegenwoordig ook pas om de 120.000 km te worden vervangen. In het begin was het idd om de 60.000 km. Bij de laatste wissel op mijn ZX 1.4 hoefde het daarna pas na 120.000 weer.
Kan zijn dat het bij een GTI anders is.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 12 juni 2009 08:13 PM
  [ # 6 ]

Volgens mij staat er voor een 1.4 benzine gewoon nog 60-80K/6 jr kilometer voor een dist.riem…
Ik hou zelf 60K/6 jr aan, ik wil er geen problemen mee hebben.
Een set kost weinig, het werk is ook vrij eenvoudig en minimaal (zeker in vergelijking met een Japanner…)

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
jaimieberkhout
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1119
Geregistreerd: 06-06-2008

Gepost: 12 juni 2009 09:31 PM
  [ # 7 ]

Is het bij mij ook eenvoudig?

Profiel  
 
peije1979
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 13 juni 2009 06:18 PM
  [ # 8 ]

Het is bij de 16v lastiger dan bij een 1.4 Wink

Ik was bij de mijne toen ong 350 euro kwijt incl riem spanrollen waterpomp arbeidsloon.

CITROEN is a way of lifestyle

Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
              Peugeot 106 xsi RIP
              Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep

Profiel  
 
jaimieberkhout
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1119
Geregistreerd: 06-06-2008

Gepost: 13 juni 2009 06:43 PM
  [ # 9 ]

Ik ook 350. ik weet niet of het veel uit maakt bij een ph1 of 2. Maar aan de prijs te zien niet.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 13 juni 2009 07:32 PM
  [ # 10 ]
peije1979 schreef:

Het is bij de 16v lastiger dan bij een 1.4 Wink

Iets…een 16V heeft natuurlijk twee nokkenassen die beide op tijd moeten blijven, maar zo heelveel extra werk is dat nu ook weer niet..

Ik was bij de mijne toen ong 350 euro kwijt incl riem spanrollen waterpomp arbeidsloon.

Ongeveer 100 euri materiaal betekent dus 250 euri loon.
Uitgaande van een garagetarief van 55-70 euri is dat dus 3 à +/-5 uur werk, vrij reëel dus…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 14 juni 2009 04:30 PM
  [ # 11 ]

Heb bij beide motoren de riemen al gelegd, beetje monteur doet een tu in een uur, een 16v ong 3,5 uur. Omdat de motor veel korter tegen het binnenscherm ligt dan een tu.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook