123 aanbrengen is gelukt maar de motor slaat niet aan. De bougies vonken goed maar de motor slaat niet aan na een poosje proberen een enorme klap in de uiltaat. Kan iemand helpen? Ik draai de motor zo dat cilinder 1 in de hoogste stand staat, de rotor staat dan ongeveer halverwege 1 en 3, dat lijkt me te laat?
DS!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Waarschijnlijk heb je bougiekabel 1 en 2 verwisseld (zijn even lang).
Volgorde moet zijn: 1342.
Citroen!
Cilinder 1 in de hoogste stand wil niet zeggen dat hij dan op het onstekingsmoment staat. Je moet een boortje van 6 mm door het gat in je versnellingsbak precies in het gat in het vliegwiel laten vallen. Dat is exact bdp (bovenste dode punt) waar ontsteking plaatsvindt in cilinder 1.
Tape de bovenkant van het boortje even in met schilderstape of zo. Je krijgt allemaal kleine sneetjes in je vinger als je het zonder probeert is mijn ervaring….
Citroentechniek is magnifiek!
De 180 graden verschuiving is ook nog een optie: hebben meerdere ondervonden. Zet alle 4 de kabels eens 180 verder….of 180 graden terug . Dus 1 wordt 4, 3 wordt 2,4 wordt 1 en 2 wordt 3
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Misschien klinkt het een beetje vreemd maar bij het inbouwen van de 123 bij mijn auto had ik exact hetzelfde verhaal, niet aanslaan met af en toe een knal.
Maar toen bleek dat ie geen benzine kreeg. Oorzaak: broze benzineslang naar de benzinepomp was gescheurd tijdens het sleutelen.
Kan gebeuren.
Lijkt me onwaarschijnlijk maar je kan het even onderzoeken.
Gr. Nick
ook nog gedacht aan de dip switch op de juiste type motor te zetten?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
CitroJaap schreef:Cilinder 1 in de hoogste stand wil niet zeggen dat hij dan op het onstekingsmoment staat. Je moet een boortje van 6 mm door het gat in je versnellingsbak precies in het gat in het vliegwiel laten vallen. Dat is exact bdp (bovenste dode punt) waar ontsteking plaatsvindt in cilinder 1.
NEEN! bij de latere types is het BDP en dit is NIET het ontstekings moment. Dat ligt er een aantal graden voor!
Bij eerdere types is dit wel het ontstekingsmoment en niet het BDP.
Leest de gebruiksaanwijzing van de 123 en zet em op tijd! is niet moeilijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Allemaal bedankt voor de reacties zover! Ik ga er mee aan de slag.
Benzine krijgt ie in elk geval dus dat is niet de oorzaak. Het is een DS begin 1967, oude neus, HY motor. De dipswitch heb ik dus op 7 gezet.
Het BDP heb ik opgezocht met het (bot) boortje in het gat, en vervolgens de ontsteking zo gedraaid dat ik het groene ledje zie. De rotor staat dan halverwege bougie 1 en 3??.
bogaard77 schreef Leest de gebruiksaanwijzing van de 123 en zet em op tijd! is niet moeilijk.
Wat bedoel je met ‘zet em op tijd’ ?
DS!
Wie zegt niet dat je de 1e cilinder in bdp hebt staan tijdens de uitlaat- inlaatslag en daar je 123 op afsteld in plaats van de compressie/ arbeidslag ?? waarop je je 123 zou moeten afstellen. Vandaar mijn 180 graden verhaal…....nogmaals je zult niet de 1e zijn.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Tip:
Haal je kleppendeksel eraf. Dan kan je zien of sluiten van de inlaatklep samenvalt met de juiste stand van de rotor.
Citroen!
Nou, alle tips geprobeerd (zelfs de bougiekabels vervangen) maar nog niks. Het verdraaien van de ontsteking zoals door jullie beschreven (rotor op bdp nr 1 enzo) heb ik gedaan maar wat vreemd is is dat het volgens de handleiding zo moet zijn dat als je de ontsteking afstelt dat doet op een groen ledje onderin de ontsteker; daar ga ik nu gewoon aan voorbij, de led brand niet, is dat wel goed?
Wat nog wel opvallend was (misschien een hint voor deskundigen onder jullie) ‘s middags heb ik de eerste tips opgevolgd. ‘s avonds wilde ik de rest van de tips toepassen, ik draai de sleutel om een enorme knal uit de carburateur waar kan dat op duiden?
HELP?
DS!
Nog 1tje dan,
staat je contact wel aan als je hem afsteld? Anders gaat het ledje nooit branden en stel je op de gok.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
mario123 schreef:Nou, alle tips geprobeerd (zelfs de bougiekabels vervangen) maar nog niks. Het verdraaien van de ontsteking zoals door jullie beschreven (rotor op bdp nr 1 enzo) heb ik gedaan maar wat vreemd is is dat het volgens de handleiding zo moet zijn dat als je de ontsteking afstelt dat doet op een groen ledje onderin de ontsteker; daar ga ik nu gewoon aan voorbij, de led brand niet, is dat wel goed?
Wat nog wel opvallend was (misschien een hint voor deskundigen onder jullie): ‘s middags heb ik de eerste tips opgevolgd. ‘s avonds wilde ik de rest van de tips toepassen, ik draai de sleutel om: een enorme knal uit de carburateur: waar kan dat op duiden?
HELP?
Waar woon je?
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10413
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Oliedop eraf, motor draaien tot je de inlaatklep van de voorste cylinder omhoog ziet komen (sluiten), doordraaien tot pen in gat valt. Dit is het ontstekingstijdstip van de voorste cylinder. Dan met contact aan ontsteking draaien tot LED brandt. De rotor moet nu +/- tegenover de bougiekabel van de voorste cylinder staan. Zoniet, dan kabels wisselen zodat dat wel zo is. Dan met de klok mee; 3, 4, 2.
Succes!
Jan
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Oliedop eraf, motor draaien tot je de inlaatklep van de voorste cylinder omhoog ziet komen (sluiten), doordraaien tot pen in gat valt. Dit is het ontstekingstijdstip van de voorste cylinder. Dan met contact aan ontsteking draaien tot LED brandt. De rotor moet nu +/- tegenover de bougiekabel van de voorste cylinder staan. Zoniet, dan kabels wisselen zodat dat wel zo is. Dan met de klok mee; 3, 4, 2.
Succes!
Jan
Juist!
Motor draaien in de normale draairichting!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Ben momenteel ook bezig om 123 in te bouwen. Allereerst de potmeter op B gezet voor mijn DY2 motor. Daarna de dame aan de voorzijde met haar wielen omhoog gezet. Daarna in de versnelling aan het wiel gedraaid zodat de rotor richting eerste cilinder wijst. Maar dan… zoeken naar het gaatje. Kan het niet vinden. Is het gaatje onder de dynamo thv de benzinepomp? Of zit ik aan de verkeerde zijde te zoeken?