Die had ik tijdelijk weer teruggeplaats.
Wat begon als een goede dag, bijna alle onderdelen kunnen vinden en kopen, incl. klepstelplaatjes, nieuwe krukaspoellie en nog veel meer, eindigd in een vreselijke tegenvaller
Ik maak voor de eerste keer een vreselijk domme fout, let niet op bij het terug plaatsen van de nokkenas in de juiste positie. Ik zag het viekant in de spanrol van de D-riem aan als het gat waarmee je de nokkenas op tijd zet, stom stom stom, gewoon niet goed opgelet en gekeken. Om een lang verhaal kort te maken, de nokkenas is gebroken, ben dus met spoed op zoek naar een andere, als iemand zo een ding heeft liggen, dan ben ik je eeuwig dankbaar. Heb al een oproep op de onderdelenlijn geplaatst, maar daar krijg je toch meestal de troep die je net niet zoekt.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Je zoekt dus eigenlijk een nieuwe?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Een goede gebruikte nokkenas bedoel ik.
Edit: Heb zojuist een gebruikte gevonden bij De Vos, die ga ik nu ophalen.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Top.
En succes verder met de klus. Komen er nog meer foto’s van?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Idd topper en nu geen fouten meer hè.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Thanx, gisteren was ik echt zwaar gefrustreerd hoe dit nou kon gebeuren, men verwijt mij weleens dat ik te netjes en zorgvuldig werk en alles tot in de puntjes voorbereid
Vandaag een andere nokkenas gekocht bij De Vos, voor 140 Euro en met frisse moed weer begonnen. De diameters van de glijlagers zijn bijna gelijk, alleen de middelste was 0,02 dikker, gemonteerd door eerst de zuigers halverwege te zetten. De nokkenas gaat goed rond, en de klepspeling was ook ruim binnen de tolerantie, dat scheelde weer werk. De nokkenas weer gedemonteerd, alle vlakken nagekeken, zag geen gekke dingen, weer gemonteerd met een nieuwe keerring.
Verder heb ik vandaag niet veel gedaan, waterpomp, D-riem met spanrollen gemonteerd, spanrollen van de multi-riem en tussendoor een midden en einddemper van een Saxo 1.5D vervangen.
Een kleine update, gisteren was zover, de motor kon gestart worden, de eerste 2 rondjes gingen moeizaam (zwakke accu?) en sloeg daarna goed aan, de motor loopt mooi stil nu de kleppen gesteld zijn.
Wat hebben we de afgelopen dagen gedaan en vervangen:
- Kleppen gesteld
- D-riem + Spanrollen
- Waterpomp
- Multi-riem + spanrollen
- Krukaspoellie
- Gloeibougies
- Thermostaat
- Koelvloeistof ververst, zit nu SP14 in.
Misschien ook wel handig erbij te zetten wat er nog moet gebeuren
Voor jouw is er 1 specifieke taak, de auto poetsen met dat wonderspul
Voor de rest:
- LHM verversen
- Alle remmen nakijken en/of vervangen, schijven voor zijn goed.
- Motorolie + bakolie verversen
- Filters vervangen
- Nieuwe koppelings kabel monteren
- Schakelstangen schoonmaken + smeren of vervangen, schakelt stroef in zijn 1.
- Stabistangen vervangen
- Bestuurderstoel nakijken, rammelt.
- Achterklep nakijken, werkt nu prima, maar heeft gehaperd hoorde ik.
- Kachelmotor nakijken, hapert som.
- K*t Sony Radio eruit
- Cruisecontrol inbouwen
- Carkit inbouwen.
ZX1.4i schreef:
- K*t Sony Radio eruit
Ja, weg met die troep
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Netjes dat je je foutje zo snel hersteld hebt. Phoe, wel balen, maar gelukkig was het te overzien.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Geen kleppen krom, maar wel een gebroken nokkenas ?... Daar is dan iets goed mis gegaan, meestal als je de nokkenas niet goed blokkert, heb je een hand vol kromme kleppen maar, een gebroken nokkenas ? ...
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
patje74 schreef:Netjes dat je je foutje zo snel hersteld hebt. Phoe, wel balen, maar gelukkig was het te overzien.
De frustratie zit hem vooral in het maken van deze domme fout, het zal wel de vermoeidheid zijn geweest, het was de 2e lange sleuteldag. Ik weet nu wel dat één ding zeker is, de volgende auto word een 90PK HDI of ongeblazen 1.9D (XUD9 of DW8), vreselijk deze 1.9TD met al die slangen, effe een D-riempje vervangen of gloeibougies
Valt toch best mee, of heb jij last van de aircoleidingen gehad?
Vond de riemwissel van de TD goed te doen, enige waar ik een beetje van opkeek was het spanmechanisme in de motorsteun. Aangezien je lange afstanden rijdt, ken je gerust 120.000 voorruit. Pak hem beet 4 jaar?
Geen last van de aircoleidingen, maar wel de buizen op de turbo die eraf moeten, daar kom je niet echt lekker bij. Om de gloeibougies te vervangen, moet je toch een berg zooi verwijderen
Spanner in de motorsteun is hetzelfde als bij een 1.9D, daar had ik geen problemen mee, dat ding ken ik inmiddels wel.
Vandaag alle filters vervangen, motorolie, bakolie en LHM ververst, remmen nagekeken en ontlucht, remmen en schakelen gaat nu een stuk beter.
De turbo begint al te fluiten bij 1200 rpm, is dat normaal :