Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
PrutsyLJ schreef:You’ve just been Quatro’d!!!!
Gene is een held!!
Gene Rulez….
Alleen al daarom zou ik een Quattro willen . Bijpassende laarzen heb ik wel
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 26-08-2009
- BX BX GTi 4X4
- BX BX 14 Deauville
Hallo,
Sinds jaren heb ik BX’en, waaronder de onvolprezen 19 GTI. Sinds kort heb ik ook een BX 19 GTI 4x4.
Eerlijk gezegd was ik vrij sceptisch over de meerwaarde, in termen van wegligging e.d., van de integrale overbrenging.
Welnu, het verschil met de 2x4 is echt opmerkelijk.
Aan de minkant :
- het op zoch prima motorvermogen (123 PK in NL, 125 zonder catalysator in FR) wordt tam gemaakt door de integrale overbrenging en het extra gewicht.
- verbruik neemt navenant toe (meer gewicht, en meer weerstand van de mechaniek).
- iets meer herrie (maar ja, we schrijven 1988…)
Aan de pluskant :
- de al uitstekende wegligging wordt weergaloos (getest in de bergen, en op bochtige/onverharde wegen).
- de ABS (standaard op de GTI 4x4 uitvoering, optie op de andere uitvoeringen) werkt prima. Traag, zoals alle ABS uit die tijd, maar het remmen werkt strak, ook in slechte omstandigheden.
Een off-road auto is het zeker niet (of beperkt), maar een aan de weg geplakte all-weather auto is het wel
Overigens is het niet zo dat je een 2x4 makkelijk om kan bouwen naar 4x4. De achterophanging is namelijk anders (anders kunnen de cardans er niet meer tussen…).
Groetjes,
Citro
P.S. De betrouwbaarheid van het beestje is op zich prima, met als gebruikelijk voorbehoud dat het onderhoud gedaan wordt. De mijne heeft meer dan 300.000 km op de teller… dus het spontaan uit elkaar vallen, valt nogal mee !
Het complete achtersubframe past gewoon hoor.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 26-08-2009
- BX BX GTi 4X4
- BX BX 14 Deauville
Hoi,
Ja, da’s misschien waar. Dan blijft natuurlijk ook nog het specifieke reservoir, en de speciale uitlaat over. Alle aanpassingen van de carrosserie die voor de 4x4 aangebracht zijn in de BX II, zijn niet doorgevoerd op de 4x2.
Zoals de bevestiging van de centrale cardan, wat specifieke dingen rondom het reservoir dat in drie delen is, en de bevestiging van de uitlaat.
En je moet ook een BE3 versnellingsbak hebben. En nog wat bedrading en onderdelen voor het blokkeren van het differentieel.
Kortom, zelf zou ik er niet aan beginnen…
Maar ze bestaan al kant en klaar, dus dat hoeft ook niet
Groetjes,
Citro
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Het enigste wat in de kas verschilt is de middentunnel voor de aandrijfaf.
De rest is allemaal plug en play.
Maar het is idd een hoop aanpassingen, logisch toch…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 26-08-2009
- BX BX GTi 4X4
- BX BX 14 Deauville
Hoi,
En de dingetjes die ik noemde, dus (staat allemaal netjes in de Note Technique n° 45 die daar over gaat, dat zal allemaal wel kloppen).
De tunnel is ook doorgevoerd in de andere BX’en II (daar verbaasde ik me als jochie al over, die auto had toch voorwielaandrijving !). Daar mist alleen de bevestiging voor de as, die gesoldeerd is voor de 4x4 uitvoering.
Het achterplatform is wel degelijk ook specifiek.
Het ging me er alleen om, even aan te geven dat ze wel een boel moeite hebben gedaan indertijd bij Citroën voor zo weinig auto’s…
Terecht wat mij betreft, maar economisch kon het allemaal niet uit !
Groetjes,
Citro
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Economisch komt het idd niet uit, leuk is het wel.
Voorsubframe is ook anders btw…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 26-08-2009
- BX BX GTi 4X4
- BX BX 14 Deauville
Hoi,
Ik zie dat je er ook een hebt, en nog wel ‘Salonfähig’. Ziet er super uit. Mijn rode GTI is deels helemaal vaal geworden (grrrr)... Hoe hou je hem zo mooi furieus rood?
Groetjes,
Citro
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Momenteel staat ze gewoon in het magazijn met een hoop ter*ng zooi erop
Ze is motorisch uitgebrand dus word toch gerestaureerd, van de lak nu trek ik me niks aan, al is die idd wel netjes nog!
Weet 1 ding nog, ze is enorm zwaar, om voort te duwen!
De weerstand in het 4x4 systeem voel je zeker.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 26-08-2009
- BX BX GTi 4X4
- BX BX 14 Deauville
Hoi,
Ja, de 4x4 is opmerkelijk zwaar, atlhans voor een BX
De GTI wordt er tam van, maar omdat die motor zo soepel is, blijft het leuk. Met een diesel in een break zal het allemaal wel erg traag worden
Zo te zien heb je een hele vloot Citroëns. Garage-bedrijf, of eigen erf?
Groetjes,
Citro
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
De foto’s van de 4x4 buiten is toen ie nog op stalling stond, nu staan ze lekker binnen (heel het lijstje links)
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.