Welk relais is dat en waar zit die precies?
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos












































Totaal aantal Berichten: 27953
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Staat de startblokkering er niet op? Dan draait de startmotor namelijk ook gewoon vrolijk rond maar de motor slaat niet aan.
Even kijken of het lampje niet rood brand op het paneeltje
Of heb je boardcomputer?
Geen idee waar die zit bij een Cx GTi, wie wel?
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik weet niet zeker of de 2.5 turbo ook BDP sensoren heeft. Maar de mijne wilde ook een keer niet starten, toen heb ik de stekkers op de BDP sensoren losgetrokken, even schoongemaakt, terug gezet en toen wilde de dame weer starten.
Als de sensoren slechter worden dan is een beetje hogere overgangsweerstand op een stekker de genadeklap.












































Totaal aantal Berichten: 27953
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die sensoren heeft een Turbo zeker
Ik verwacht niet dat het de BDP sensor is, daar heb ik in eerste instantie ook niet aangezeten. Ik heb ‘m wel schoongemaakt en er een beetje contactspray op gedaan, maar ik kan het schoonmaken altijd nog eens herhalen. Volgens mij heb ik zowel geen startonderbreker als boordcomputer dus daar zal het probleem ook niet liggen. Dan het relais, onder het reservewiel zitten twee relais, voor zover ik weet zijn die beide van de ABS of is er een van de ABS en de andere van de brandstof?
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos
Als de BDP sensor dienst weigert wordt er welliswaar geen vonk gegeneneerd en geen brandstof ingesporten, maar de pomp wordt gewoon aangestuurd hoor?
Zoals ik al zei weet ik de relais bij een cx niet uit het hoofd te vinden, maar dit staat ongetwijfeld ergens beschreven. Grote kans dat het zelfs in je instructieboekje staat.
Hoor of voel je de betreffende relais wel klikken als je het contact omdraait (of als een ander dit voor je doet in dit geval
Died
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik kan hier niets zinnigs over zeggen dat jij zelf niet kan bedenken (loop alle stekkertjes nog een keer na, geef een tikkie op alle relais onder je motorkap etc.), maar bij mij zit het injectie relais onder mijn linker koplamp bij de accu. Het enige blauwe relais in het midden:
Ik heb geen turbo en dus geen idee of dit relais bij jou ook daar zit en of het ook blauw is, ik verwacht wel dat er, net als bij mij, “Bosch” op staat.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Dank, ik ga eens kijken.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos
Ik heb bij mijn rechter koplamp een blauw relais zitten. Het zou heel goed kunnen dat hier het probleem ligt aangezien bij de eerste paar pogingen om te starten er een toch wel hard zoemend geluid uit die buurt kwam na de poging om de motor te starten. Dat zoemen is na een aantal keer dus opgehouden maar dat was dus misschien het begin van het einde van het relais. Weet iemand waar ik zo’n relais kan halen, bij de garage of moet de brezan ook zoiets hebben?
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos
zoemend geluid is de brandstofpomp. Het is inderdaad het langwerpige blauwe relais onder de linker koplamp. Ik heb er nog een liggen.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Het is geen standaard relais. Je kan waarschijnlijk het makkelijkst even bij Van Bemmelen langslopen, die heeft er ongetwijfeld een liggen. Ze zijn niet goedkoop. Of via de post bij een andere CX specialist, wel je exacte motortype doorgeven.
Op zich kan het natuurlijk best het relais zijn, maar deze symptomen kunnen ook ergens anders door komen. Helemaal als je vlak voor het euvel met stekkertjes hebt lopen klooien. Maar het kan geen kwaad om een dergelijk relais op reserve te hebben dus kopen kan geen kwaad. Het is namlijk geen relais dat de ANWB standaard in hun bussie heeft liggen.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Heb je trouwens al je zekeringen nagelopen? Die contactspray kan best ergens sluiting gemaakt hebben.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
De zekeringen binnenin de auto heb ik nagekeken en die zijn allemaal heel, dit zijn wel alleen de zekeringen van verlichting e.d., ik kon zo snel de anderen niet vinden. Van de stekkertjes waarmee ik heb lopen klooien zijn er twee die van het relais afkomen, een gaat naar de bdp sensor en de andere gaat naar de injectoren. Het zoemende geluid kwam van bij het relais vandaan en dat is op een gegeven moment dus opgehouden, vandaar dat ik verwacht dat het relais er mee is opgehouden. Morgen dus een nieuwe halen en kijken of dat helpt en misschien ook gelijk nog een bdp sensor meenemen mocht dat het zijn. Mocht geen van beide het probleem zijn heb ik ze iig op voorraad en dat kan ook geen kwaad natuurlijk, al helemaal die bpd sensor niet.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Laurensvzb schreef:...een gaat naar de bdp sensor en de andere gaat naar de injectoren.
.... heb ik ze iig op voorraad en dat kan ook geen kwaad natuurlijk, al helemaal die bpd sensor niet.
Sensor, sensoren… Ik heb er 2. Ik verwacht bij jou ook wel. Maar ze zijn identiek dus je hoeft er maar 1 te kopen.
Hydraulique heeft de relais en BDP’s. Nadat ik mijn startprobleem heb meegemaakt, heb ik bij Leontien een “GTI overlevingspakket” gekocht dat ik altijd in de auto heb. Bestaande uit 1 sensor, relais en injectiecomputer.