4 van de 10
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Carburateur afstellen
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 14 augustus 2010 12:03 AM
  [ # 46 ]

En dit is het stukje gereedschap als vervanging van 3081-T voor de 12 mm moeren van de carburateur bevestiging, zie foto’s. Hetzelfde principe kan ook voor 3096-T voor 11 mm moeren gebruikt worden.

Basis is een ring-steeksleutel maat 12, 12 tands, type Lux “basic” van de Praxis. Redelijk mooi spul voor een lage prijs vind ik zelf. De ring is in een machineklem gezet en met fikse kracht is aan het andere eind getrokken. Daardoor ontstond vanzelf deze mooie kromming. Verder dan dit krijg je het nauwelijks gebogen. Zoals je kunt zien op de rechter foto zou de bocht eigenlijk wat scherper mogen (kleinere buig radius), dan krijg je nog meer ruimte. Maar nu lukt het ook net om de moeren los te krijgen. Maar carburateur blijft nog even een dagje zitten, want ik moet er morgen nog mee rijden. Smile

Afbeelding Bijlagen
Gebogen ring-steeksleutel.jpgGebogen ring-steeksleutel voor carburateur de-montage.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4932
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 14 augustus 2010 12:33 AM
  [ # 47 ]

Nu je over die olie in het luchtfilter begint, ik heb daar al eens over nagedacht want dat kan alleen komen vanuit de carterontluchting welke immers vanuit de klepdeksel op het luchtfilter zit aangesloten.

We hebben op het Jaguar forum daar ook discussie over en daar zijn mooie oplossingen voor. Ik heb al heel wat Jaguar motoren uit elkaar gehaald en het viel mij altijd op hoeveel koolaanslag er zit op de inlaatkleppen. Dat kan komen omdat de motor nogal wat olie opzuigt via de inlaatklepstelen als daar ruimte genoeg is en de seals na jaren van noeste arbeid zijn gescheurd, maar ook is het aannemelijk dat een groot deel van die koolaanslag afkomstig is van de carterontluchting welke bij de XK motor vanaf de kop via een pijpje direct zit aangesloten op het luchtfilter en dan na het papierelement, dus tussen het eigenlijke filter en de carburateurs.

Iets dergelijks zie ik bij de DS motor, een rubber dop op het klepdeksel welke op een pijpje aansluit op het luchtfilter. Dus zuigt de inlaat die oliedamp direct via de inlaatkleppen de cylinders in en dat lijkt me geen groot voordeel.

Ik denk dat ik dat ga veranderen zoals ik dat ook op de Jaguar heb veranderd. Ik ben benieuwd naar wat de technische mensen alhier daar van vinden.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 14 augustus 2010 09:32 AM
  [ # 48 ]

Hydro, die “doseur” is het metalen pijpje onder je carburateur, waar dat korte slangetje, komende vanuit je T-stuk, zoals op je foto te zien is, op aansluit. Dit pijpje kun je gemakkelijk demonteren (steeksleutel 10). Hier hoort een nauwe doorgang in te zitten (ik meen iets van 2 mm) en deze willen wel eens verstopt raken en daardoor is de carburateur niet meer zuiver af te stellen. Let op: zorg bij reiniging dat je de wand van de nauwe doorgang niet beschadigd.

Nog even over het “valse lucht aanzuigen” : Dit kan ook komen door een speling van de gasklepas, dat is het bewegende asje van de carburateur je in beweging krijgt als je je gaspedaal induwt. Deze gasklepas beweegt in busjes en die kunnen uitgesleten zijn. Je kunt deze speling controleren door het asje stevig beet te pakken en op en neer te bewegen, je mag dan geen speling voelen. Je zou er ook gericht remmenreiniger op kunnen spuiten tijdens het bewegen en dan te luisteren naar een verandering in toerental. Remedie: nieuwe busjes in laten zetten, maar dan moet de carburateur echt uit elkaar.

In je carburateur lopen diverse gangetjes (eigenlijk een gangenstelsel), die je aan verschillende uiteinden kan herkennen omdat ze afgesloten worden door loden stopjes aan de buitenkant van de carburateur. Deze gangetjes kunnen vervuild raken of verstopt zodat de luchtstroming in je carburateur gefrustreerd raakt en daardoor lastiger af te stellen is. Dit vuil koekt zich in de loop der jaren vast. In theorie zou dit vuil met een goede ultrasoonreiniger met de juiste vloeistof verwijderd kunnen worden, maar in de praktijk heb ik nog niet kunnen constateren dat dit goed gelukt is, je kunt niet in die gangetjes kijken… tenzij je de loden dopjes verwijderd, en dat is nogal tijdrovend, en wordt bij revisie om die reden niet gedaan (tijd=geld)... bovendien moeten die gangetjes ook weer afgesloten worden, dat zou eventueel met kleine boutjes kunnen. Ik meen dat dit onderwerp ook al eens besproken is op het SM-gedeelte van dit forum…

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 14 augustus 2010 11:14 AM
  [ # 49 ]

Bedankt Repelsteeltje.
Concrete en duidelijke aanwijzingen en tips, daar kan ik wat mee.
Komende dagen ga ik aan de slag.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 14 augustus 2010 08:34 PM
  [ # 50 ]
Jeroen ID19P schreef:

Mmmmmmmmmmm, onze D Special doet ook iets van 1:7 met rustige rijstijl.

Met mijn 2300 carbu haal ik op LPG 1:8 = dik 500 KM op 1 volle tank en op benzine net 1:10 op de lange afstanden.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 15 augustus 2010 05:37 AM
  [ # 51 ]

Vier DS’en, vele kilometers, stevig rijden: allemaal rond 1 op 7,5 tot 1 op 8 op LPG.
Lange afstanden op benzine probeer ik te vermijden ...

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 16 augustus 2010 02:19 PM
  [ # 52 ]

Na wat geworstel is de carburateur er af. Hij bleef klem zitten op twee diagonaal tegenover staande draadeinden (RV en LA). Ik moest twee haakse schroevendraaiers gebruiken om hem omhoog te wurmen. Dat beloofd nog wat voor de montage…

Gisteravond heb ik de buitenkant schoongemaakt met wasbenzine. Het ziet er nu weer een stuk schoner en mooier uit. In eerste instantie kreeg ik geen beweging in de klep van de tweede poort. Ik denk dat die nooit open ging. Dat zou kunnen verklaren waarom mijn DS een beetje sloom was.
De binnenkant heb ik nog niet open gehaald, dat staat voor de komende dagen.

De doseur van de carterontluchting heb ik ook los gehaald. Ik kon er gewoon doorheen kijken, niet verstopt dus. Hoort hier niet nog een gaasje ofzoiets in te zitten?

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 17 augustus 2010 10:42 AM
  [ # 53 ]

Zit er verschil tussen carburateur voetpakkingen met twee gaten en die met één langwerpig gat?

Ik wil een revisie setje bestellen voor mijn carburateur (Weber 28/36 DDE), op de site van b.v. Citroworld zie ik bij mijn carb een plaatje van een voetpakking met een langwerpig gat, maar bij mij heeft de oude voetpakking twee gaten.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 17 augustus 2010 11:26 PM
  [ # 54 ]
Hydro schreef:

Zit er verschil tussen carburateur voetpakkingen met twee gaten en die met één langwerpig gat?

Ik wil een revisie setje bestellen voor mijn carburateur (Weber 28/36 DDE), op de site van b.v. Citroworld zie ik bij mijn carb een plaatje van een voetpakking met een langwerpig gat, maar bij mij heeft de oude voetpakking twee gaten.

Even een mailtje naar hem doen, hij heeft de goede liggen volgens mij.

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 06 december 2010 11:15 PM
  [ # 55 ]

Voordat ik deze thread had gelezen wilde ik nog de vraag stellen of de carburateur goed moet zijn als je alleen op LPG rijdt. Ik begrijp nu dat het antwoord daarop ja moet zijn. Mijn DS reed 1:7 op LPG en mij werd verteld dat de verdamper niet goed meer zou zijn. Ik heb dus nu een nieuwe verdamper erop laten zeten. De auto is vervolgens mbv CO meter ed afgesteld. Hij rijdt nu krap 1:5!

Ik wil de carburateur vervangen door een gereviseerde.

Ik heb twee vragen:
- Kan ik de auto zelf afstellen? Ik heb de indruk dat de specialist het allemaal volgens het boekje doet, met 1:5 tot gevolg. En als dat zelf kan, waar vind ik hoe dat moet?
- Wat moet het stationair toerental zijn?

DS!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 december 2010 11:18 PM
  [ # 56 ]

Een nieuwe carburateur lost het LPG verbruik van 1 op 5 niet op. Het LPG staat veel te rijk. 1 op 7 is helemaal niet verkeerd en 1 op 8 is prachtig.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 06 december 2010 11:21 PM
  [ # 57 ]

De afstelling is door een specialist gedaan, met alle toeters en bellen (CO meting enzo), met dit verbruik als gevolg. Kan het zijn dat de niet functionerende carburateur daar debet aan is, maw is een goed functionerende carburateur geen randvoorwaarde om de afstelling überhaupt goed te krijgen?

DS!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 december 2010 11:30 PM
  [ # 58 ]

Moet je horen:

Hij liep 1 op 7. Met een nieuwe verdamper, maar met de zelfde carburateur loopt ie nou 1 op 5. Wat denk je zelf Wink dat een nieuwe carbu het probleem gaat oplossen? Natuurlijk heeft een nieuwe of gereviseerde cabrurateur een beetje effect, maar het is toch heel duidelijk dat het probleem daar niet aan ligt!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 06 december 2010 11:33 PM
  [ # 59 ]

Wat is je verbruik op benzine?

knuffel

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4932
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 december 2010 11:37 PM
  [ # 60 ]

Je kunt er net zo goed een nieuwe accu in zetten, helpt ook niets. Hij staat niet goed afgesteld en ook specialisten doen wel eens iets niet goed. Ik gok er op dat je uitlaat van binnen roetzwart is, dat is te rijk. Krijtwit komt ook wel eens voor, dat is te arm.

Profiel  
 
 
4 van de 10
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook