Marten schreef:
• Gasklep afstelschroef eerste trap. Deze schroef indraaien tot hij de gasklep hevel aanraakt. Daarna nog 1,25 slag verder draaien.
• Gasklep afstelschroef tweede trap. Deze schroef indraaien tot hij de gasklep hevel ook aanraakt. Daarna nog 1,5 slag verder.
1,25 en 1,5 slag is wel erg veel hoor!
Het gaat er om dat de beide kleppen bijna helmaal dicht zitten, maar net de wanden niet raken.
Ik doe dit door de carb te demonteren en de beide schroeven beiden zover los te draaien, dat er net een papiertje tussen de klep en de wand langs kan. Hiermee staat de klep max dicht.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Om welk type Weber carburateur gaat het ?,
Om dit type met twee geborgde afstel schroeven
of om deze
Maakt volgens mij niet uit
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Eens, 1.5 slag is veelste ver, dan slaat de klep steeds tegen de wand en wordt het schroefje nooit gebruikt. De klep moet wel dicht vallen, want anders gaat je stationair vreemd doen, dat is een luchtstroom die via een andere weg door de carb gaat, nl. via je luchtschroef.
grtz.
.komma












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee hij moet niet helemaal dicht. Hij moet een heeeel klein beetje open. Inderdaad de dikte van een papiertje..
Ik meen me te herinneren dat op de klep de hoek staat die de klep moet hebben..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niet iedere carbu heeft een luchtschroef mannen. Bij de carbu met luchtschroef stel je de gaskleppen af zoals beschreven zodat ze net open staan en niet klemlopen in de venturi. Het stationair toerental stel je af met de genoemde luchtschroef. Bij een carbu zonder luchtschroef stel je 1 gasklep af zoals beschreven en met de andere stel je het stationair toerental af.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
DriverD schreef:mario123 schreef:Thnx, volgens mij voldoe ik aan de randvoorwaarden, elektronische ontsteking, kleppen pas gesteld (wel zelf gadaan dus of dat perfect is…), behalve het op benzine rijden…. Dat eerst dus nog regelen. Weten jullie of clubmagazijn gereviseerde carburateurs heeft?
Ja, op voorraad. Morgenavond open.
Nee dus, ik blijk een ‘overgangsmodel’ te hebben: een heel klein, enkelvoudig model (zal nog ff kijken hoe ie heet, als ik weer eens met daglicht thuis ben ;-(
Maar, hij kan worden besteld. Dus eerst die installeren en dan afatellen. Dan het LPG goed afstellen. Vrijdag wel even naar de ‘specialist’ geweest en gevraagd om een zuuniger afstelling. Nog even afwachten wat het effect is. HC moet < 300 zijn, bij mij nu > 2500…. Schijnt aan de kleppen te liggen?, nog maar eens afstellen…
DS!














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Misschien is het handig dat je dan volgende keer eerst even aangeeft wat voor carburateur je hebt voor we hier met z’n allen verkeerde handelingen gaan beschrijven. Dit schiet niet op zo….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb een DSpecial van 1974. In deze auto zit een Weber carburateur. Nu ben ik bezig met het afstellen en ga er van uit dat de beide afstellingen van de gasklep versteld zijn, omdat de borgmoer loszat.
Ik heb nu enkele vragen hierover. In item 92 staan 2 foto’s van een Weber carburateur. Op de onderste foto staat een carburateur zoals ook in mijn auto zit, dus met een schroef met een veer en een schroef met een borgmoer. Op deze foto is aan de linkerkant een stelschroef met een veer en aan de rechterkant een schroef met een borgmoer te zien. Mijn vraag is nu wat is op deze foto de eerste en tweede gasklep.
Tevens wordt er iets eerder aangegeven dat, als deze 2 moeren zijn verdraaid, de basisafstelling is om de beide schroeven aan te draaien tot de gasklep wordt geraakt en dan respectievelijk 1 1/4 en 1,5 slag terug te draaien. Dit zou echter te veel zijn. De tweede vraag is hoe ik deze 2 schroeven kan afstellen als de carburateur op de auto zit en hoeveel slagen ik de schroeven dan moet terugdraaien?
Heeft er niemand een idee betreffende een antwoord op mijn vragen?
Ik wilhet weekeinde dit punt graag afwerken.
Dus als iemand ideeen heeft, wil ik het graag horen.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb je al in het werkplaatshandboek gekeken?
Afstellen kan je het beste met draaiende motor doen, olie op bedrijfstemperatuur.
Citroen!





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Beste Hans hier een uitleg waarin word aangegeven hoe te werk te gaan.
Bij mij was d borgmoer ook los,volgens deze gegevens opnieuw afgesteld en dit gaf een goed resultaat.
Groetjes Jan
Voorbereidingen.
Voor het uitvoeren van de afstellingen moet men zeker zijn van de volgende zaken;
* Een schoon luchtfilter
* Juiste klep afstelling
* Goed afgestelde ontsteking
* Een geopende onluchtingsschroef van de hogedrukregelaar
* Een warme motor
De basis afstellingen.
Afstelling eerste en tweede gasklep. In principe mogen de afstelschroeven van de eerste en tweede gasklep bij dit type carburateur niet verdraait worden daar ze in de fabriek met een micrometer afgesteld zijn, daar echter de kans groot is dat men hier aangezeten heeft in het verleden worden hierna zogenaamde basis afstellingen gegeven (ervarings waarden) waarmee het mogelijk is de motor te starten en de carburateur verder af te regelen.
* Gasklep afstelschroef eerste trap. Deze schroef indraaien tot hij de gasklep hevel aanraakt. Daarna nog 1,25 slag verder draaien.
* Gasklep afstelschroef tweede trap. Deze schroef indraaien tot hij de gasklep hevel ook aanraakt. Daarna nog 1,5 slag verder.
* Mengsel schroef. Deze schroef geheel indraaien (voorzichtig!) daarna 1,5 slag terug.
De handafstelling.
1. Breng door het verdraaien van de luchtregelschroef (1) het toeren tal op 650 + 25 toeren per minuut.
2. Draai de benzineregelschroef (4) zover in of uit totdat de motor met maximaal toerental loopt. draai nu de benzineregelschroef in totdat de motor minder goed gaat lopen.
3. Herhaal 1 & 2 totdat de motor op 650 toeren stationair loop waarbij als laatste handeling altijd de benzineregelschroef afgesteld moet worden.
De afstelling met CO, CO2 meter.
Indien men over uitlaatgasmeter beschikt moet men de volgende waarden aanhouden (waarden moeten gemeten worden tussen 15 en 30 graden).
Type CO CO2
DX-DJ-DJF 2 - 3.6% boven 8%
DP-DY-DT-DV-DLF 1.8-3.6% boven 8.7%
Back to the base page
Deze manier van afstellen had ik ook al, maar in dit topic werd aangegeven dat het terugdraaien van de 2 schroeven van de eerste en tweede gasklep teveel zou zijn. Vandaar de vraag.
Kan iemand mij verder vertellen, als je kijkt naar de tweede foto die staat bij item 9, welke de eerste en tweede gasklep is. Hiet gaat hierbij om de instelschroef met enerzijds de veer en anderzijds de instelschroef met een borgmoer.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij item 9 staat helemaal geen foto.
Heb je nu al in het WPHB gekeken?
Citroen!
Die met veer is de 2e/secundaire gasklep de andere dus de 1e/primaire gasklep.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.