In een oudere Citroen een cruise control bouwen, kan dat?
Weten jullie hier iets vanaf? Kosten, hoe het in te bouwen? Risico’s etc. etc.?
Ivm. vakantie is het dat fijn rijden natuurlijk, maar tot nog toe ben ik allleen nieuwsgierig of het kan!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Je hebt verschillende Cruisecontrols van hele simpele die gewoon de gaskabel vasthouden tot hele luxe die met alles in de auto communiceren om de snelheid constant te houden.
Voor een 100~150 euro heb je al een fijne cruisecontrol te pakken die met vacuum aansturing werkt, het zal zeker wat klooien worden om het er goed in te bouwen maar dat is meer uitzoekwerk dan moeilijkheid.
Kijk anders ook even op http://www.conrad.nl voor de modellen die zij verkopen, daar is ook al heel wat info te vinden.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Tjemig wat duur!:shock:
Voor 50 pleuro’s een bedieningspaneel voor in een boord pc die ik niet eens heb!!!
Ik zet de zoektocht voort: tips zijn welkom!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik zie bijvoorbeeld een set staan voor 130 euro, maar er staat verder bar weinig bij.
Zal ik zo’n set op de breok kunnen gebruiken, of heeft zo’n set beperkingen?
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
knäckor schreef:Ik zie bijvoorbeeld een set staan voor 130 euro, maar er staat verder bar weinig bij.
Zal ik zo’n set op de breok kunnen gebruiken, of heeft zo’n set beperkingen?
Ik vrees van niet, dit is een vacuum apparaat en die schijnen het niet zo heel goed te doen op een diesel… maar meer info over de ZT-50N vind je
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
O ja, dat is natuurlijk zo. Toch snap ik het niet helemaal. Als je bij een benzinemotor volgas geeft dan zou die toch net zoveel (of eigenlijk: even weinig) vacuum moeten hebben als een diesel, of heeft een benzine toch meer vacuum door de venturi in het gasklephuis?
Eveneens ben ik tevens ook.
Dat, en het feit dat er een overdruk heerst in jouw inlaatspruitstuk vanwege de turbo.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Maar tussen de turbo en het luchtfilter dan, daar heerst toch wel onderdruk, of is het echt niet genoeg?
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik ben bang van niet. Je zou anders eens uit moeten zoeken hoe de rembekrachtiging van een 405 td zijn vacuüm krijgt.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Onvoldoende om een constante snelheid op te kunnen baseren, ben ik bang?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Moet kunnen. Desnoods zet je er en cruisecontrol van een diesel in. Die heeft (simpel gezegd) alleen stroom nodig en geen vacuum.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
PrutsyLJ schreef:Ik ben bang van niet. Je zou anders eens uit moeten zoeken hoe de rembekrachtiging van een 405 td zijn vacuüm krijgt.
Jammer.
Bij een 405 zit een vacuumpomp aan het eind van de nokkenas, waar bij mij de poelie van de HD-pomp zit. Er bestaan ook vacuumpompen die met een snaar worden aangedreven, maar die zou ik dan naast de HD-pomp moeten monteren. Dat gaat me net even wat te ver, dan hou ik het nog wel een paar jaartjes vol en koop ik als volgende auto een exemplaar met cruisecontrol.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Tja wat ik mij afvraag, de xsara bijvoorbeeld heeft een kmtellerkabelvoetje in de bak zitten waar ook een elektrische puls gecreeerd word. de bak is van het type XU, de vraag is hoever past zo’n voetje in je oudere auto.
Op deze manier heb je tenminste de o zo belangrijke puls die je nodig hebt om een cruisecontrol te laten werken.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Er schijnt een opnemer van een CX of XM tussen de 2 helften van de tellerkabel te passen.
Eveneens ben ik tevens ook.
En anders gewoon 2 magneetjes plakken op een aandrijfas.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Lelijke Eend schreef:Moet kunnen. Desnoods zet je er en cruisecontrol van een diesel in. Die heeft (simpel gezegd) alleen stroom nodig en geen vacuum.
Er bestaan geen specifieke cruisecontrols voor diesels, wel zijn ze met een elektrische servo motor, die hebben geen vacuum nodig, maar zijn wel duurder.
De Waeco MS50 bij Conrad kost c.a. 150 euro, word compleet geleverd, incl. koppelingschakelaar, magneetjes en een sensor voor op je aandrijfas. Dit werkt wel, maar niet zo fijn als als het pulssignaal van de auto zelf, indien aanwezig uiteraad. Deze set heb ik ook in mijn Xantia zitten, pulssignaal haal je achter het klokkenpaneel, een fijn setje is dit.
Helaas geen ruimte in de Xantia Break TD om de vacuum servo in te bouwen, word een elektrisch-servo ding van VDO.