1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
opborrelend water uit radiator
websster
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007

- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Gepost: 09 juni 2009 11:55 PM

hello,

Ik heb nu weer het volgende probleem.

Mijn radiator loopt steeds over. Als ik water opgiet en de motor uit is heb ik alle twee de ontluchtingsnippels opengedraait en opgegoten tot hier water uit kwam.

Is alles nu ontlucht?

Als ik nu de motor start gots het water (bijna spuiten) uit de radiator.

Ik dacht eerst dat het de koppakking was en heb deze vervangen blijkbaar is het toch nog iets anders.

Als ik de motor in een hoger toerental laat draaien zakt mijn waterpijl en krijg ik schuimvorming in mijn radiator (zover als ik in die radiator kan kijken tenminste), als de motor stationair draait komt het water weer omhoog en begint het gaan te borrelen.

Waar ligt dit aan, er komt ergens druk in mijn watercircuit maar waar? Kan dit euvel ook optreden als je ergens een verstopte leiding hebt?

allez we kunnen weer sleutelen…

bedankt voor de reacties

groeten Pieter

Profiel  
 
websster
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007

- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Gepost: 10 juni 2009 12:27 AM
  [ # 1 ]

euh misschien ook handig voor te weten…

motor is een dieselmotor xud9

greetz

pieter

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 10 juni 2009 12:48 AM
  [ # 2 ]

Misschien handig om te vermelden wat je allemaal vervangen hebt naast je koppakking.

Profiel  
 
websster
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007

- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Gepost: 10 juni 2009 12:54 AM
  [ # 3 ]

de koppaking das alles

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 10 juni 2009 12:55 AM
  [ # 4 ]

Eerst maar eens goed ontluchten: kachel vol open, motor starten.
Ontluchtnippels losdraaien zodat lucht kan ontsnappen (thermostaathuis en meestal ook op de kachelslang).
Zorg ervoor dat het koelsysteem goed werkt -> thermostaat gaat open, radiateur wordt warm.
Wacht tot ventilatoren aanslaan.
Dan motor uit, af laten koelen en koelvloeistof bijvullen.

Blijft het borrelen in de radiateur, dan vrees ik toch dat de koppakking niet goed gemonteerd is (op juist moment/ hoekverdraaiing aangehaald?)...
Nieuwe kopbouten gebruikt?

Succes!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
websster
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007

- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Gepost: 10 juni 2009 01:09 AM
  [ # 5 ]

Alles is gebeurd zoals je daarnet in je bericht geschreven hebt ivm ontluchten.
Radiator wordt volledig warm, 
De bouten van de koppaking zijn met momentsleutel vastgedraait op moment in de stappen volgens de bx vraagbaak. En in juiste volgorde aangedraait. Bij de koppakking waren geen nieuwe bouten heb de oude terug gebruikt, is eigenlijk vreemd want bij m’n ZX TD z’n koppakking waren er wel bouten bijgeleverd.


Zijn er manieren om te testen waar dat die druk in mijn water vandaan komt?

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 10 juni 2009 01:35 AM
  [ # 6 ]

hoe vol doe je hem?  Rolling Eyes

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 10 juni 2009 02:16 AM
  [ # 7 ]

Ik neem aan dat iemand die z’n koppakking effe vervangt omdat ie borrelt ook wel weet dat je de radiateur niet helemaal tot bovenaan vol moet gooien… Wink
Wat was de reden van de lekke koppakking? Is er bekeken of de kop krom of lek was?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 10 juni 2009 02:50 AM
  [ # 8 ]

Neem nooit zomaar iets aan.
Een alternatief is een scheur in de kop - maar of je daar echt blij van wordt? Scheuren zijn goed te herkennen - door de experts. Als leek zie je het verschil tussen “goed” en “slecht” niet.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 10 juni 2009 02:53 AM
  [ # 9 ]

om harm maar voor te zijn:

Beter een scheur in de kop dan een kop in je….

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 10 juni 2009 04:47 AM
  [ # 10 ]

Zou je de boel misschien kunnen testen door met een omgebouwde bougie druk op de cilinders te zetten middels een compressor?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 10 juni 2009 04:59 AM
  [ # 11 ]

Harm’s vraag lijkt me in ieder geval ook legitiem: waardoor verdacht je in eerste instantie je koppakking? Is de motor toen te heet geworden? In dat geval: heb je de kop laten vlakken toen je de koppakking verwisselde?
Overigens: de kopbouten bij de BX (ook bij de diesel volgens mij) zijn rekbouten. Dat wil zeggen dat je ze móet vernieuwen (staat denk ik ook wel in je vraagbaak?), en dat de momenten van aandraaien helemaal niets zeggen als je dat niet doet.

Maar laten we uitgaan van het positieve: zit er niet ergens een slang geknakt? Hoe vol doe je systeem inderdaad? En in tegenstelling tot een eerdere post ben ik van mening dat je kvs moet bijvullen bij een draaiende motor?

Hoe dan ook: succes!

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
websster
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007

- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Gepost: 10 juni 2009 09:34 AM
  [ # 12 ]

Hoe vol moet mijn radiator dan precies zijn?

groeten Pieter

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 10 juni 2009 10:22 AM
  [ # 13 ]

Zo’n beetje tot 10 cm onder de bovenrand. Alles daarboven wordt er vanzelf vrij snel uitgeperst, omdat de lucht bovenin de radiateur meteen expansievat is…

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 10 juni 2009 12:28 PM
  [ # 14 ]

als de motor stationair draait komt het water weer omhoog en begint het gaan te borrelen.

Dit kan ook aan slechte ontluchting liggen.

Je moet de motor eerst zeker een half uur stationair laten draaien (“totdat de fan aanslaat” - en dat gaat bij diesels niet zo snel) voordat je de radiateurdop erop doet.

Check of je alle hoogste punten ontlucht hebt (dmv slang los, niet die plastic kraantjes los proberen te draaien), de interieurverwarming wijd open. Ook de andere kant van de radiateur (als je met je hoofd onder de motorkap staat rechts) moet ontlucht worden.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 10 juni 2009 12:36 PM
  [ # 15 ]
Harm schreef:

Zo’n beetje tot 10 cm onder de bovenrand. Alles daarboven wordt er vanzelf vrij snel uitgeperst, omdat de lucht bovenin de radiateur meteen expansievat is…

Het expansievat zit tegen de radiateur, is 1 onderdeel met de radiateur, maar de radiateur zelf moet je wel ontluchten!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook