stan schreef:Autofan schreef:Vandaag weer getankt: 2op22,4
1op 22.4????? duw jij de auto gedeeltelijk zelf ofzo???
Wel goed de kleine lettertjes lezen
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Laatste tankbeurt met de TZD Turbo vlak na de Midzomernachtrit van de BX Club, na ruim 1100 km op 1 tank: 1: 20,3.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
winnetou schreef:Laatste tankbeurt met de TZD Turbo vlak na de Midzomernachtrit van de BX Club, na ruim 1100 km op 1 tank: 1: 20,3.
Ben je familie van Spock? Zo’n beheersing heb ik never nog niet gehad. Vraag m’n vriendin maar
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ha, maar jij rijdt met een automaat, dat is zowiezo wat minder zuinig, en soms minder goed voor je zelfbeheersing (weet ik uit ervaring ). In elk geval merk ik wel duidelijk een verschil tussen zomer en winter, met de Turbodiesel EN met de 14TE, de TZD Turbo krijg ‘s winters met moeite boven de 1: 18.
Wat zelfbeheersing betreft: de turbodiesel heeft ook wel eens 1: 13,5 gehaald, tijdens een winterse rit over de Autobahn naar Tsjechie met hoge snelheid. Af en toe lekker blazen hoort er ook bij.
Vorige week een ritje Maastricht-Rotterdam (alexandrium) dus 98% snelweg, 1 op 11,2 met de Gti (over 400 km).
Dat is voor mij een zuinigheidsrecord binnen nederland
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Mijn laatste tank was 1:11,7 met de GTi. Vraag mij af wat ik zou halen als ik een keer een hele tank rustig rij, normaal trap ik elke rit wel een aantal keer flink door.
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
nieuwe record 1 op 23 met de tzd turbo..
mijn pa heeft 1 op 27 gehaald.. hoe die dat voor elkaar kreeg ( en ja echt goed gemeten.. )
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Status Quo schreef:nieuwe record 1 op 23 met de tzd turbo..
mijn pa heeft 1 op 27 gehaald.. hoe die dat voor elkaar kreeg ( en ja echt goed gemeten.. )
Netjes, heel netjes. Maar 1: 27…. dat heb ik nog nooit gehoord. Onder wat voor omstandigheden heeft hij dat gehaald?
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
achter een vrachtwagen aan rijden, en mijn pa rijd nou niet echt bepaald door… en niet harder dan 80 maar op 1 oft andere manier geloofde ik het ook niet echt eigelijk maar oke.
zelf is 1 op 23 mijn max, heb wel ontdekt dat als bij 2500 schakel hij minder zuinig is dan als ik hem doortrek naar 3000..
onder 2500 zal turbo wel niet veel mee doen…
*rot schop*
De eerste week dat ik m`n witte tapijt had haalde ik met 80% tank ongeveer 350-375 kilometer.
Gister heb ik ongeveer een 35% tank weggereden van Hilversum > lelystad en terug. (zeg een kleine 110-115 kilometer)
Nou moet ik wel bekennen dat ik met choke 1/4e uit moet rijden anders gaat de auto bokken en stoten en inhouden, dus dat kan niet gunstig zijn voor het verbruik (En de auto stinkt enorm naar benzine.. Dus misschien toch nog ergens een klein lekje, al ligt er niks onder de auto)
*Gaat om een BX met 1.4 TU blok met Pulsair uit `89. Verbruik viel me de eerste week (Gezien de omstandigheden) Best mee, toch 1 op 10-11. Maar gister viel mij énorm tegen. Heb ook geen idee wat m`n schakelmomenten zijn qua toerental want eh.. Ik heb én geen toerenteller én een kilometerteler die niets doet, doe het rijden dus puur op gevoel en gehoor.
(1 op 14-15 moet op de snelweg normaliter wel haalbaar zijn toch?)
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
braadslee schreef:*rot schop*
Ik weet niet of dit draadje die schop ooit nog te boven gaat komen.
Ik zou zeggen dat met een TU met handchoke je op de snelweg normaliter rond 1 op 12/13 zou zitten. In principe zijn motoren met carburateur zuipers op de snelweg, omdat ze altijd wat rijk lopen. Motoren met injectie lopen daarentegen arm op de snelweg, en zijn daardoor daar dus wat zuiniger, maar zuipen meer in de aanloop naar die snelheid.
Dat je auto naar benzine stinkt zou ik aan de choke wijten - onverbrande peut wordt er doodleuk weer uitgeslingerd. Mijn BX stonk ook gigantisch naar benzine toen de computer in noodloop schoot, en dus gigantisch rijk ging lopen (al heb ik injectie, dus ik haalde nog steeds 1 op 12,5). Overigens, als het een klein lekje is zal je het nooit onder de auto zien, benzine verdampt namelijk vrij snel. Er zijn trouwens forummers geweest waarbij de ontluchtingsslang op de tank wat poreus werd, dan krijg je een neveltje onder de auto als je rijdt. Het kan dus geen kwaad om ook die slang eens te vervangen, als je nog steeds benzine ruikt nadat de choke gefikst is.
Momenteel rijdt mijn BX 1 op 14,5/15, hoe ik ook rijd. Lange stukken 130, 1 op 15, korte stukjes binnendoor, 1 op 15. Heerlijk. Zelfs met 3 man en bagage aan boord door de Belgische Ardennen trok ze met 120 naar boven en verbruikte ze niks meer dan dat. Ik merk alleen wel dat ze iets minder zuinig is als het koud wordt, dus ik ga zodra de temperatuur echt weer daalt de ECU weer opnieuw inleren.
Het zuinigst dat ze ooit gereden heeft was 1 op 18, maar dat was eigenlijk een hele tank constant 100 rijden - word je simpel van, dus dat doe ik nooit meer. Overigens schoot daarna ook meteen de ECU in de stress, dus de auto was er net zo min blij mee als ik.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Mijn verbruik, over iets meer dan 9000 kilometer is tankbeurt na tankbeurt netjes op de volgende pagina in te zien:
http://www.autoweek.nl/verbruik/15845/citroen-bx-14-deauville-1993
Een tip als je het overzichtelijk bij wilt houden. Gewoon steeds de tankbonnetjes met dagtellerstand noteren.
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
bx 14 150 motor [carburatie dus]
1 op 13 / 13.5 gemiddeld over 5 jaar
Stad/ Snelweg/ Provinciale weg
Voorjaar Zomer en Herfst [winter in de stalling]
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Bx 1600 XU 171C
Met de solex carb en een niet werkende automatische choke.
1 liter op 4 kilometer.
Ook een record
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk