Ciao a tutti!
Ik ben momenteel DS-eigenaar, maar ben van plan om m’n DS een jaartje eens goed op te knappen. Ik zoek dus nu een andere dagelijkse auto, en wil graag een CX proberen. Het moet een dagelijkse auto zijn, dus goed voor korte en lange stukken (Dordrecht-Parijs staat maandelijks op de planning!) en het liefst eentje met het oude dashboard.
Wat zijn de echte zwakke plekken van een CX? Welke motor is het beste? Wat zijn de mogelijkheden mbt LPG? Ik heb een budget tot ongeveer 4000 euro. Als iemand echt een goede weet te staan hou ik me graag aanbevolen!
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
Groeten,
HIlko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Er is natuurlijk vanalles mogelijk en ik zou met dat soort afstanden toch gaan denken aan een diesel misschien.
De grootste zwakke plek van een serie 1 CX (want ik neem aan, dat je dat dus zoekt met dat oude dashboard) is de leeftijd. Daar kàn vanalles mis mee zijn, maar dat hoeft niet. Voor 4000 zou je een goed exemplaar moeten kunnen vinden. Deze auto’s zijn belastingvrij, dus als het je niet om snelheid gaat, lijkt me een diesel een leuk alternatief.
Dit is alleen maar een ideetje.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Bon giorno Torino!
Een belastingvrije diesel is zeker leuk zoals Wendela schrijft. En een 2.5 turbo diesel die vanaf ‘83 is geleverd, kan lekker meekomen.
LPG kan op alle benzine motoren. Voor lange afstanden zijn de 2400 en 2500 lekkere motoren. 2500 is altijd injectie. 2400 kan carburateur of injectie. LPG op carburateur motor is natuurlijk aanzienlijk goedkoper.
Maar er zijn ook CX’en te koop die al op LPG rijden.
Ik zou geen automaat nemen. Da’s een 3-bak en die draait behoorlijk hoge toeren op de snelweg.
Verder hoef ik je als DS’er natuurlijk niets over roest te vertellen. Want daar kunnen CX’en ook wat van! Dat is eigenlijk dé grote zwakke plek…





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
De injectiemotoren kunnen heel goed op LPG, maar die installatie kost wel 2000 euro. Met jouw budget heb je dan nog maar 2000 euro voor de auto zelf over, dat lijkt me lastig.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Heb je drie antwoorden waarin eigenlijk alles zo’n beetje is gezegd:
let op roest, corrosie en rottigheid.
Motoren kunnen allen op LPG, de een draait er mooier op dan de ander en een diesel (al of niet geblazen) is in jouw situatie natuurlijk helemaal een goed idee…
Benzinemotoren zijn modale drinkers en dan kan maandelijks op-en-neer naar Ollanda toch aardig de portemonnaie uitdunnen..
Moet je helemaal zelf weten uiteraard.
Succes met de zoektocht!
‘Spirit of avant-garde’





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
De combinatie CX en DS is wel erg leuk: het zijn totaal verschillende auto’s, maar wel allebei met ultiem Citroen-gevoel.
Bedankt allemaal! Ik heb ook aan een diesel gedacht, maar die dingen hebben altijd zo verschrikkelijk veel gelopen…...krijg ik altijd een slecht gevoel bij. LPG zou heel mooi zijn, ik begrijp dus nu dat er, net als bij de DS, geen extra aanpassingen aan klepzittingen etc. nodig zijn.
Roest…...tsja….. dat is natuurlijk altijd een probleem, maar gelukkig zie je dat ook vrij snel. En voor 4000 moet er toch een redelijk roestvrij apparaat te vinden zijn?? Gezien de DS zoek ik een goed exemplaar die een jaar of anderhalf mee moet gaan, en dan niet al teveel in waarde moet zijn gedaald, of helemaal niet natuurlijk. Het moet 1,5 jaar heerlijk zweven worden, met zo min mogelijk kans op problemen. Die kom ik gerust genoeg tegen bij m’n DS!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
LPG en diesel zijn leuk, maar als je niet al teveel per jaar rijdt is het ook geen must..
Als je een beetje luxe wil dan ga je gewoon op zoek naar een 2400/2500 GTi of Pallas uitvoering
Wil je goedkoper en simpel rijden dan neem je een 2 liter uitvoering.








Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Hilko Schmitt schreef:Gezien de DS zoek ik een goed exemplaar die een jaar of anderhalf mee moet gaan, en dan niet al teveel in waarde moet zijn gedaald, of helemaal niet natuurlijk. Het moet 1,5 jaar heerlijk zweven worden, met zo min mogelijk kans op problemen.
Hilko
En na anderhalf jaar, dan doe je de DS weg…..
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Hilko Schmitt schreef:Ik heb ook aan een diesel gedacht, maar die dingen hebben altijd zo verschrikkelijk veel gelopen…...krijg ik altijd een slecht gevoel bij.
van 2-3 ton op een CX diesel hoef je nog niet echt wakker te liggen.
Er loopt op dit moment een draadje van medeforummer Dolfmoon, die van zijn TRD afscheid heeft genomen; de dame in kwestie had ca. 7 ton (!) op de teller staan ...
Als ik de keuze voor en CX nog eens zou moeten maken, zou ik zonder twijfel een diesel kopen, zolang die nog geen 4-5 ton gelopen heeft.
Ik zou wel gaan voor de TRD T2, maar dan val je wel in het wegenbelasting plichtige segment ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tinfoil schreef:Ik zou wel gaan voor de TRD T2, maar dan val je wel in het wegenbelasting plichtige segment ...
Een enkeling is denk ik eind 86 geleverd denk ik
In elk geval wel de benzine uitvoering.
Duurt dan nog steeds een paar jaar…





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
baroen schreef:Hilko Schmitt schreef:Gezien de DS zoek ik een goed exemplaar die een jaar of anderhalf mee moet gaan, en dan niet al teveel in waarde moet zijn gedaald, of helemaal niet natuurlijk. Het moet 1,5 jaar heerlijk zweven worden, met zo min mogelijk kans op problemen.
Hilko
En na anderhalf jaar, dan doe je de DS weg…..
Omdat de CX je financieel uitgekleed heeft?
Citroen!
je moet je over de kilometerstand niet zo druk maken.
mijn teller staat nu op meer dan 6 ton, de vorige op bijna 7.
het is voor een auto beter dat hij rijdt dan stilstaat, we hebben het wel over auto’s van meer dan 20 jaar oud.
20 x 25000 is al 5 ton!!
je hebt bij een hoge km stand misschien wel wat meer onderhoud, maar het voordeel kan ook zijn dat er al veel gedaan is.
wel op roest letten natuurlijk
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v