Citroen XM 1995 (400.000 km.) 16 V 20.1.
Gisteren , toen ik wegreed zette ik de ventilator van de cabine aan en ik hoorde dat hij er na 1 tel mee uitscheidde. Wie weet hoe te repareren?
Waar zit de ventilator?
Hoe kan ik controleren of hij echt stuk is of dat er iets met het contact is (De zekering is ook de zekering van de ruitenwisser en die doen het normaal)
Waar zit ventilator? Hoe kom ik erbij? Hoe vervang ik hem.
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Komt vaker voor,
Even zoeken op het forum er zijn al een aantal draadjes over gepost. Waak is het het printje van de ventilator. Soms de connector.
Een enkele keer is het de zekering die in het zekering kastje achter de linker koplamp zit, al is dat doorgaans bij een auto die voorzien is van airco.
Maar zoals gezegd, even de zoekfunctie gebruiken
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Motor zit onder het dachbord passagierkant ;
Bekledingspaneel los en je kan hem met enkele schroeven er naar onder uit halen .
Eerst eens goed uitblazen en dan even op een batterij testen .
Dat heeft bij mij al twee keer geholpen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Je mag eerst een aantal torxen losdraaien aan de onderzijde van het dashboard aan de passagierskant. Dan zie je vanzelf de motor zitten. Die zit met drie kruiskopschroeven vast. De achterste is een beetje lastig te bereiken. Daarvoor kun je het beste een korte kruiskopschroevendraaier gebruiken.
De motor zit dan nog aan een elektradraad vast. Je schijnt hem te kunnen reviseren, maar ik haalde er altijd eentje uit m’n magazijn…
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ventilator komt soms niet op gang: Koolborstels
Mijn Type II kachelventilator (climate control) liep steeds vaker niet aan.
Het bleken de koolborstels te zijn (al na 275.000 km?).
Ik heb een list verzonnen om nog wat mm koolborstel te kunnen gebruiken, maar dat houdt ook een keer op.
Wie weet een adresje voor nieuwe koolbostels? 8x9x20 mm.
Het klusje zelf is goed te doen, binnen een uur uit- en weer erin, een nieuwe ventilator kost € 230 ex.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb in een van mijn XM’s hem ook een keer uitgebouwd.
Bleken ook de koolborstels te zijn. ( na 180000km )
Nieuwe laten maken ( er zit een draadje aan de koolborstel ) en nu draait hij als nooit tevoren.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Koolborstels zijn bijzonder oncourante maat. Maar wellicht dat je na heel lang zoeken wat vindt.
Zelf heb ik grotere genomen, en die afgeslepen tot ze paste (wel even opletten op welke kant de draad eraan vast zit). Een willekeurig dynamo/startmotor-revisie bedrijfje kan je wel helpen met het vinden en op maat slijpen van de koolborstels als je er zelf niet uit komt.
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Re: Ventilator komt soms niet op gang: Koolborstels
JanSr schreef:Mijn Type II kachelventilator (climate control) liep steeds vaker niet aan.
Het bleken de koolborstels te zijn (al na 275.000 km?).
Ik heb een list verzonnen om nog wat mm koolborstel te kunnen gebruiken, maar dat houdt ook een keer op.Wie weet een adresje voor nieuwe koolbostels? 8x9x20 mm.
Het klusje zelf is goed te doen, binnen een uur uit- en weer erin, een nieuwe ventilator kost € 230 ex.
In dordrecht zit een electro boer die levert koolborstels op maat gemaakt. Het bleek goedkoper een gebruikte ventilator te kopen en die erin te zetten
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Even aanvulling op bovenstaande:
Vandaag de ventilator uitgebouwd, allereerst de plaatsen van de torxen:
4 aan de voorzijde (zichtbaar) dan 2 in het vakje van het instructieboekje (inschuifbevestiging dus even 2 slagen oplossen is voldoende) en tenslotte tegen de middenconsole helemaal achteraan een schroef die in plaats van een torx een negatieve torx heeft (zelfde vorm als je torxbitje) deze met een tang losdraaien.
In de dekplaat zitten drie stekerverbindingen, een witte met een schuifvergrendeling (naar achter schuiven) en twee grijze met de vergrendeling in het midden van de lange kant (indrrukken met een schroevedraaier).
Vervolgens de stekerverbindingen loshalen van de dekplaat (witte met twee klemmetjes aan de voorzijde andere twee met een dopke aan de achterzijde) en de deklplaat weghalen voor voldoende werkruimte.
OK, toen de ventilator op de werkbank lag deze gedemonteerd, (steker uit het huis trekken en met een schroevendraaier voorzichtig de motor omhoog drukken bij de drie rubbers).
Koolborstels inderdaad ver afgesleten (zie foto in een ander draadje) maar ook de rotor heeft behoorlijk slijtage, mijns inziens heeft nieuwe koolborstels plaatsen niet veel zin omdat de rotor ook bijna op was (bij mij ca 2 - 3 mm ingesleten).
Boeltje schoongemaakt, compost uit de ventilator en huis verwijderd, rotor en koolborstels ingespoten met contactspray, drupje olie op de lagers, veertjes van de koolborstels iets uitgerekt en een kwartiertje laten draaien op de labvoeding.
Bij de volgende storing even slikken en een nieuwe ventilator aanschaffen.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 10362
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
JanSr schreef:Ventilator komt soms niet op gang: Koolborstels
Mijn Type II kachelventilator (climate control) liep steeds vaker niet aan.
Het bleken de koolborstels te zijn (al na 275.000 km?).
Ik heb een list verzonnen om nog wat mm koolborstel te kunnen gebruiken, maar dat houdt ook een keer op.Wie weet een adresje voor nieuwe koolbostels? 8x9x20 mm.
Het klusje zelf is goed te doen, binnen een uur uit- en weer erin, een nieuwe ventilator kost € 230 ex.
Gewoon bij een Bosch-service in de buurt vragen. Daar heb ik ook borstels voor de aanjager van m’n DS gevonden. Ik moest ze alleen iets inkorten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208402/ Daarin over het vervangen van de koolborstels.Succes.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Je kan er toch een 2e handsje in frutten? Ik verkoop die dingen voor 2 tientjes, kan je weer ff mee
Ouwe mopperkont