Mijn radio ontvangst blijft kl…..
De oude antennekabel heeft last van vocht gehad en is al een keer afgebroken waardoor ik allerlei kunst en vliegwerk heb moeten toepassen om weer verbinding te krijgen. Ik wil nu de hele kabel vervangen.
Graag jullie tips en trics hiervoor.
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Ik heb geen tip maar volgens mij is het zoals je de oude demonteerd moet je in omgekeerde volgorde de nieuwe monteren
Goed, hoe demonteer je de oude antennekabel??
Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Citroage schreef:Goed, hoe demonteer je de oude antennekabel??
Ik zou rustig beginnen met loshalen en de kabel volgen, de kabel loopt vanuit de radio, rechts onder of achter het handschoenenvak langs de raamstijl naar de binnenverlichting loopt.
Rechter kunstofraamstijl en zonneklep en de dakconsole moeten eruit.
Eventueel nog het kleine zonneklepje boven je binnen spiegel.
Bij mijn dame is het een oranje kabel.
Of en hoe die vastzit aan de antenne weet ik niet.
Succes.
Misschien kun je ook op de een of andere manier de nieuwe kabel aan de oude vastknopen en dan voorzichtig trekken? Scheelt mss een hoop sloopwerk.
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2777
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ja, de oude kabel tegenover de nieuwe leggen en er een stuk tape omheen wikkelen. Als je de kabels achter elkaar legt voorkom je dat het verbindingsstuk te dik wordt en nergens meer langs wil.
Pas op dat het geen ruk en trekwerk wordt en dat je de nieuwe kabel niet knikt. Daar kunnen ze slecht tegen.
Gebruik de juiste kabel: coaxiale kabel van 75 ohm. Dit kun je in elke doe-het-zelf elektriekwinkel wel krijgen.
Laat het gevlochten omhulsel (de mantel) heel! Deze beschermt de kabel tegen storingen van buitenaf (ontsteking o.a.) en hoe meer aders er aangesloten worden op de massa, hoe minder storing en hoe beter de ontvangst.
Zorg er om dezelfde reden ook voor dat de kerndraad zo weinig mogelijk on-afgeschermd is door de mantel. Een stukje van 1,5 cm is genoeg om bij elkaar te draaien en aan te sluiten. Vervolgens heb je ook 1,5 cm ruimte om de kerndraad te strippen aan te sluiten.
Maak solide verbindingen. Dus niet aan elkaar knopen maar solderen of klemmen.
Het gaat neem ik aan om FM-ontvangst. De middenfrequentie daarvan is, pakweg, 100 Mhz. De golflengte is dan ongeveer 300/100=3 meter.
De ontvangst wordt beter als de lengte van de kabel daardoor deelbaar is: 75cm, 150cm, 300cm enz.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Mooi, bedankt voor jullie reacties.
Hoe haal ik het paneeltje los bij de raamstijl?
Demonteren van handschoenenkastje ben ik (gelukkig) mee bekend maar die raamstijl afdekking nog niet
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Citroage schreef:Mooi, bedankt voor jullie reacties.
Hoe haal ik het paneeltje los bij de raamstijl?
Demonteren van handschoenenkastje ben ik (gelukkig) mee bekend maar die raamstijl afdekking nog niet
Raamstijl rubber lostrekken(voorzichtig)en daarna bij de voorruit beginnend met 2 handen voorzichtig dit stuk plastic lostrekken van de raamstijl vandaan,kan breken!.Die zit vast met 2-3 klemmen.Gelijk daar achter zie je de kabel(s)lopen ingeklemd met 3 plastic kabelklemmen op de raamstijl.Succes.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens