Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
slogica schreef:
Als enige optie zie ik 4 stuks draadeind afzagen…
Let op: daar moeten de spanbeugels van de dynamo en pomp op worden gemonteerd, kabelsteuntje voor de +kabel naar de startmotor en de - aansluiting van de accu.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
camemBert schreef:JoostDSuper5 schreef:Officieel hoeft het niet, maar het kan ook weer geen kwaad zolang je er niet enorme klodders op doet (zoveel dat het in de pomp komt).
Ik vond bij demontage (tbv temp. sensor monteren) een rupsje blauwe silicone pakking in de luchtschuif-unit (IE). Mijn waterpomp was met veel vl.pakking gemonteerd want had aan de buitenkant ook rupsjes pakking. Dezelfde hoeveelheid die aan de buitenkant er tusssen uit wordt geperst gaat ook naar binnen mag je aannemen!
Dat zijn inderdaad precies de te grote klodders die ik bedoel
In het koelwatersysteem kan het nog niet zo heel veel kwaad gok ik, denk dat de koelkanalen redelijk groot zijn in verhouding tot de kleine klontjes vloeibare pakking. Maar in het olie circuit is het een potentiele ramp (!).
Conclusie blijft hetzelfde. Moet niet, mag wel, gebruik met mate. (en dan bedoel ik niet de mate waarmee alcohol word geconsumeerd )
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
behalve in je radiator en kachel.. daar zijn de kanaaltjes heel klein…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heel weinig vloeibare pakking, dan een pakking, dan weer een zeer dunne laag pakking: TOP resultaat! Geen klodders maar een egale 0,5mm rups rondom gekregen na het aanspannen van de 5 bouten.
Olie in waterpomp: wordt volgens mij vergeten aangezien het vul gaatje snel over het hoofd gezien wordt. maar Olie erin dus! voorkomt het hele verhaal van afgelopen 4 bladzijden!
Met een injectiespuit ging het prima.
: 1 Moet er eigenlijk geen LAGERVET in? (ipv motorolie)
: 2 Motorpulley-MOER aanspannen: vast is vast neem ik aan? of MOET het met een momentsleutel? (heb ik nml niet..)
: 3 Het Olieslangetje hangt los tussen de motor! Is dat niet gevaarlijk? vastmaken met Tiewrap?
sorry, late reactie. Ik bedoelde niet het stuurhuis, maar de nokkenaspoelie natuurlijk. stom,stom. Dat is degene die zit in de weg als je de pomp er af wilt trekken. De moer lossen en een stuk naar voren trekken is een goede oplossing.
slogica schreef:
: 2 Motorpulley-MOER aanspannen: vast is vast neem ik aan? of MOET het met een momentsleutel? (heb ik nml niet..)
: 3 Het Olieslangetje hangt los tussen de motor! Is dat niet gevaarlijk? vastmaken met Tiewrap?
Pulley moet je met een momentsleutel vast zetten, anders loop je het risico dat hij eraf loopt (moer te los) of dat je de pulley/nokkenas vervormt (dan zit de moet HEEEL erg vast, maar kan wel)
Olieslangetje bedoel je het slangetje van de waterpomp? Is niet bijzonder gevaarlijk zo’n los slangetje, maar netjes vast zetten is natuurlijk beter. Als het slangetje tussen de Vsnaren komt ben je em gewoon kwijt
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
nou ik kan je verzekeren dat een rupsje siliconenpakking in je koelsysteem geen goed idee is. Mn DS werd plotseling oververhit en gooide koelvloeistof eruit. Bij demontage van de termostaat bleek er dus zon mooi blauw rupsje in het ontluchtingsgaatje te zitten!!!
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gaatje is niet alleen voor ontluchting! Ik had een keer een nieuwe thermostaat (in de slang) zonder gaatje; binnen 5 min. stoplamp en water eruit gooien. Achteraf wel logisch; zonder gaatje is er geen stroming in de slang en bereikt het warme water te laat de thermostaat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
JoostDSuper5 schreef:slogica schreef:
: 2 Motorpulley-MOER aanspannen: vast is vast neem ik aan? of MOET het met een momentsleutel? (heb ik nml niet..)
Pulley moet je met een momentsleutel vast zetten,
Wat hebben jullie toch altijd met die momentsleutels? De moer van de nokkenaspulley is een zelfborgende. Je kunt hem gewoon normaal goed aandraaien met een passende ringsleutel. Eventueel geef je de borging nog een tikje met een beitel. Komt er echt niet vanaf…..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De moer van de nokkenas pouly bestaat in 2 modellen. Beiden zijn NIET zelf borgend: slechts één model moer heeft een rand die je kunt intikken om de moer te borgen, de andere moer heeft deze voorziening dus niet.
Vastzetten met de momentsleutel geniet natuurlijk de voorkeur, maar als je die niet hebt kun je moer ook met een goede ringsleutel of dopsleutel vastzetten. Let wel op dat je de pouly goed blokeerd, anders heb je kans de nokkenas te torderen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Je hebt gelijk, waterman, niet zelfborgend, wel borgbaar dmv dat randje…
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat slangetje frommel je tussen de onderdelen door en zit dan prima vast. Wel een langere monteren. een die tot onder de auto komt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
EINDRESULTAAT
Waterpomp gemonteerd! en loopt helemaal goed.
Nu dacht ik dat mijn accu probleem ook meteen verholpen was… maar nee.
40 km gereden leek mij voldoende om de (nieuwe) accu op te laden. Ook niet.
Eerst een foto:
: 1 min(-)punt accu zit op de goede plek toch?
: 2Wat is dat zwarte blokje bij de dynamo waar maar 1 draad heen gaat?
: 3 Kan een accu stuk gaan als deze 3 maanden ongeladen is geweest?
: 4 Kan ik de regelaar aan de zijkant van de accu een beurt geven? Maar wat voor beurt? Poetsen? Contactspray? schuren? olie? Uit elkaar-inelkaar?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
1 Goed
2 Condensator
3 Kan wel
4 Demonteren en kijken of er niets gebroken is kan altijd
Hoe hoog is de accuspanning met draaiende motor?
Citroen!