Hallo allemaal,
Ik heb sinds een jaar of 3 de C3 1.6i Exclusive. Sinds een paar maanden brand zomaar het olie lampje (soms) op als ik rem of het gas loslaat. Zodra ik weer gas geef gaat het lampje weer uit incl. de bijbehorende piep.
Uiteraard op de eerste dag dat het gebeurde direct het oliepeil gechecked, en dat zag er prima uit. Naar aanleiding daarvan de auto meerdere malen naar een gerenommeerde Citroën dealer in Ede gebracht omdat ik daar werk.
Na het vervangen van sensoren, switches, kabels en een complete dynamo was ik ongeveer 600 EURO lichter, het resultaat van al die reparaties/vervangen van onderdelen is helaas negatief, het olie lampje brand soms nog steeds en gaat weer uit als ik gas geef.
De garage weet niet wat het is, ze stellen voor om de auto een paar dagen neer te zetten zodat ze ermee kunnen rijden en hopelijk het probleem kunnen constateren. Aangezien ik al 600 EURO lichter ben en het resultaat geen voldoening heeft gegeven was ik niet van plan om nog meer geld naar die garage toe te brengen.
Dus mij vraag hier luidt, kent iemand dit probleem? En kan het een schadelijk probleem zijn? Ik rij elke dag 150KM heen en weer, ik heb werkelijk geen idee of ik de motor in de soep aan het rijden ben, aangezien het lampje niet brand als ik rijd cq. gas geef ga ik er maar van uit dat het allemaal nog goed gaat (?).
Hopelijk kan iemand mij hier helpen, want knipperende gevarenlampjes zit niemand op te wachten natuurlijk
Ik zie uit naar jullie eventuele reakies.
Met vriendelijke groet,
Marcel
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
is de olie druk gecontroleerd?
lijkt anders op een slecht contact V4 meting + belasting test zal duidelijkheid brengen of de verliezen in de bedrading…
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Beste citroënmonteurtje,
Ja, dat schijnen ze gecontroleerd te hebben is er gezegd.
Die V4 meting zegt me niets, of ze dat gedaan hebben weet ik niet. Ik moest wel een nieuwe dynamo nemen omdat er teveel stroom door de bedrading heen zou gaan, is dat iets wat ze hadden kunnen meten met zo’n V4 meting?
Gr,
Marcel
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
met een V4 meting kun je spanning verliezen op zoeken in de bedrading, als er een slechte massa is kan het lampje ook iets flikkeren
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Beste citroënmonteurtje,
Ik heb het niet over het flikkeren van het olielampje, zodra de auto afremt en de toerenteller terugvalt begint het lampje op te lichten en hoor je 3 alarmpiepjes afgaan.
Het lampje blijft vervolgens branden en gaat pas weer uit tot ik gaf geef en de toerenteller weer oploopt. Als ik lang stil sta brand het lampje continu en gaat niet uit.
Tijdens file rijden bijzonder vervelend als je iedere keer de drie alarmpiepjes hoort
Ik maak op uit je voorgaande reakties dat jij dit ook nog niet eerder hebt gezien/gehoord?
Gr,
Marcel
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dan lijkt het er toch erg op dat je bij stationair toerental niet voldoende oliedruk hebt, of dat er in elk geval niet voldoende oliedruk wordt gemeten…
Beste graddus,
Dat zou kunnen, ik weet niet veel van auto’s en de bijbehorende techniek af
Stel dat het zo is wat jij zegt, is dat een dure “operatie”? Welk onderdeel moet er dan vervangen worden denk je?
En nog belangrijker, is het schadelijk voor de motor zoals ik nu nog mee rondrijd?
Ik zie uit naar je reaktie.
Gr,
Marcel
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zover rijkt mijn autotechnische kennis ook niet Beringer, vroeger, bij simpele auto’s was dit meestal een signaal van verminderde oliedruk, bijvoorbeeld door een versleten oliepomp of een ander draaiend deel dat verband hield met de oliedruk. Met al die elektronica en sensoren is het niet meer zo simpel voor een niet ingewijde zoals ik om een fatsoenlijke diagnose te stellen, doch ik neem aan dat ook de moderne automonteur bij dergelijke basisprincipes begint te denken…
maar ik zou er toch niet te veel meer mee rijden vooraleer dit probleem is opgelost..
overlaatst de melding op de picasso: “accu laden defect”, dus had een afspraak met de afspraak 3 dagen later. de dag voordat hij naar de garage ging was het gedaan met de pret en sloeg alle electronica af.
Eens een second opinion gaan vragen bij een andere dealer?
Groetjes!
Een dynamo vervangen vanwege een oliedruk probleem? Bijzonder Als sensoren en bedrading zijn gecontroleerd of zelfs vervangen dan blijft er voor mij maar een conclusie over: je oliepomp levert niet voldoende druk bij lage en wisselende toerentallen. Waarschijnlijk veroorzaakt door interne lekkages/verliezen in de pomp. Misschien is gewoon het o-ringetje van het aanzuigpijpje bijvoorbeeld lek.
Als mijn vermoeden klopt is filerijden daardoor zeer schadelijk voor je motor omdat ie niet voldoende wordt gesmeerd. Hier lang mee doorrijden levert je dan zeker lagerschade en dan ben je echt ver van huis. Laat je oliedruk controleren bij verschillende toerentallen of neem geen risico en vervang die pomp en pakkingen/ringen. Als ik het goed heb kan je bij de 1.6-jes vrij makkelijk bij de pomp komen. Carterpannetje eraf en daar zit ie. Dat laatste weet ik niet zeker, daar ken ik de C3 niet goed genoeg voor, maar dat weet citroenmonteurtje vast wel.
Diederik
Ik zal hem morgen wederom naar de garage brengen, nu naar een Mitsubishi garage bij gebrek aan een Citroën dealer in mijn woonplaats.
Hopelijk kunnen die het probleem oplossen. Als de uitkomst bekend is zal ik deze hier posten.
Met vriendelijke groet,
Marcel
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
w8 eens, (ben niet 100% zeker moet ik eens een keer na kijken(rust roest )), Volgens mij gebruikt de C3 2 olie druk sensoren, 1 voor lage toeren en 1 voor hoge toeren, als de lage defect is kun je ook zulke klachten krijgen
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Beste citroënmonteurtje,
Zou je dat wellicht na kunnen kijken of dat echt zo is? Ik heb m’n auto nog niet weggebracht naar de garage, ze belde op of het een dag later kon in verband met de drukte.
Het klinkt wel aannemelijk, aangezien het lampje alleen oplicht als ik afrem en of stil sta.
Stel dat het zo zou zijn dat het een olie druk sensor is, kun je wellicht een indicatie geven wat zoiets ongeveer zou kosten in de garage als ik dat laat maken?
Gr,
Marcel
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
zit 1 manocontact op (druksensor), kost ongeveer (dit is toch een TU5JP?)
13,35 EUR incl Btw onderdeel
30,94 EUR Incl btw arbeid
Oliedruk TU5JP
Olie moet minstens 90 graden zijn !
1/min motor Spanning (bar)
1000 1,3 Bar
4000 3,5 Bar
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Beste citroënmonteurtje,
Ik heb geen idee wat een TU5JP is om eerlijk te zijn
Maar er zit dus toch maar 1 sensor in begrijp ik uit je antwoord?
Want er is al met die reparaties de verleden keer een sensor vervangen vertelde ze mij.
Gr,
Marcel
Maar hebben ze voor het vervangen van die sensor niet even de oliedruk gemeten?