1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Waar moet ik op letten bij het kopen van een Xantia?
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 15 juni 2009 11:20 PM

Hallo allemaal,

Ik ga morgen een xantia bezichtigen en vroeg me af waar ik naar moet kijken. Ik ken inmiddels de plekjes bij een bx en cx maar niet bij de xantia.

Het betreft een 1.6l bezine uitvoering.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel meer info heb van de auto behalve dat ik weet dat alle boekjes aanwezig zijn en ik het gerust bij de garage kon navragen.

Duss…... Waar zitten de roest plekjes (of hebben xantia’s die niet:) )

Checklist:
- Koelwater (of er olie of prut in zit)
- Oliedop (of er prut in zit)
- Onder de auto kijken of er natte plekken zitten
- Leidingen voor zover zichbaar checken
- Koppeling testen
- Kijken of de auto ooit schade heeft gehad (rinkels enz…)
- Auto van laagste stand naar hoogste stand.

Zou dit voldoende zijn? Ik hoor graag nog wat tips en andere info.

Mike

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1243
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 15 juni 2009 11:27 PM
  [ # 1 ]

Mike,
Ik heb onlangs mijn cx Sad  Sad verwisseld voor een xantia om de komende winter mee door te komen en moet zeggen dat je op roest niet hoeft te letten, tenzij er een oude schade is. Eigenlijk hoef je lang niet zo alert te zijn dan bij een cx, in ieder geval niet meer dan bij elke andere gemiddelde auto. Een fatsoenlijke proefrit maken, km stand controleren, distributieriem en rollen nazien op datum en rondom kijken naar schade.

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 16 juni 2009 12:03 AM
  [ # 2 ]

-Kachelradiator (zoetige lucht in de auto, vette aanslag op het raam)
-rammelende stabistokjes (klinkerweggetje nemen)
-werking veerbollen moet echt wel soepel zijn en niet stuiteren,
-kleur van de LHM bekijken. Houd er een papieren zakdoekje in om te zien of het nog fel groen is. Als het gelig of nog erger is is er lang niks aan het systeem gedaan.
-Stuur helemaal naar links en rechts draaien en optrekken. Luister of je geen geknetter hoort (homokineten)
Laat met een stevige remaktie het stuur iets los om te voelen of de auto naar links of rechts trekt. Moet echt rechtdoor gaan.

Verwacht geen top prestaties van de 1600 motor. Die zijn wat te licht voor het gewicht.

Verder kan ik niks verzinnen.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 16 juni 2009 02:27 AM
  [ # 3 ]

Oke….bedankt voor alle tips….ik ga morgen rond 3 uur kijken.

-kleur van de LHM bekijken. Houd er een papieren zakdoekje in om te zien of het nog fel groen is. Als het gelig of nog erger is is er lang niks aan het systeem gedaan

.

Even over de hydraulische olie….om de hoeveel km moet je daar iets aan doen dan? de auto heeft net wat meer dan 80.000 gelopen (is niet veel)

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 16 juni 2009 02:48 AM
  [ # 4 ]

Om de 2 jaar of om de 40.000 km verversen is volgens mij de interval.
Dat is inderdaad niet veel maar laat je daardoor niet overtuigen. Kilometerstand zegt niet altijd alles. Onze Xantia had net geen ton op de teller toen wij haar kochten. We hebben toen best veel onkosten gehad door bijvoorbeeld een distributiewissel incl waterpomp en spannerrollen, nieuwe bollen en lhm enzo. Maar dat hadden we voorzien. Het belangrijkste is goed onderhoud. Als dat allemaal goed is kan er niet veel mis gaan. 

Succes morgen, ben benieuwd Smile

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 16 juni 2009 02:52 AM
  [ # 5 ]

K, ik zal het onderhouds boekje nalopen om te kijken of de distributie riem is vervangen. Zo niet is dat erg? de auto heeft 80.000 km op de teller wanneer moet je de distrib riem vervangen?

Checklist:

- Koelwater (of er olie of prut in zit)
- Oliedop (of er prut in zit)
- Onder de auto kijken of er natte plekken zitten
- Leidingen voor zover zichbaar checken
- Koppeling testen
- Kijken of de auto ooit schade heeft gehad (rinkels enz…)
- Auto van laagste stand naar hoogste stand.
-Kachelradiator (zoetige lucht in de auto, vette aanslag op het raam)
-rammelende stabistokjes (klinkerweggetje nemen)
-werking veerbollen moet echt wel soepel zijn en niet stuiteren,
-kleur van de LHM bekijken. Houd er een papieren zakdoekje in om te zien of het nog fel groen is. Als het gelig of nog erger is is er lang niks aan het systeem gedaan.
-Stuur helemaal naar links en rechts draaien en optrekken. Luister of je geen geknetter hoort (homokineten)
-Laat met een stevige remaktie het stuur iets los om te voelen of de auto naar links of rechts trekt. Moet echt rechtdoor gaan.

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 16 juni 2009 09:53 AM
  [ # 6 ]

Distri vervanging is afhankelijk van het gebruik. Veel snelweg en lange ritten 120.000km. Veel stadsverkeer en korte ritten 60.000km. Met alle gradaties en variaties die je daar tussen kunt bedenken Laughing
Of om de 10 jaar, net wat het eerst komt.

Goed advies bij een stand van 80.000km: Indien recentelijk niet uitgevoerd, voor de 90.000km laten doen Exclamation

En kijk ook eens hier  
Bijzonder informatief.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 16 juni 2009 03:29 PM
  [ # 7 ]

De 1.6 is een zeer karige uitvoering van de phase I, alleen de eerste twee jaar geleverd (‘93-‘94).
Toen ik mijn ex-Xant kocht heb ik er ook in proefgereden en vond de trekkracht en accelleratie diep bedroevend; de 1.8 is echt veel beter.
Waarschijnlijk dacht Citroën dat zelf ook, of verkocht de 1.6 slecht, waardoor ze na twee jaar al de stekker eruit trokken voor deze uitvoering.

Los daarvan: veel Xant’s zijn ex-lease.
Onderhoudstechnisch hebben ze dus de eerste drie jaar een goed leven gehad, maar hoe er in gereden is is nog maar de vraag…
Onderhuids is een Xant gelijk aan de BiX, let dus op ADALS (!).
Verder zijn het zorgeloze auto’s die de reputatie van Cit bijzonder goed hebben gedaan: dit zijn echte kilometervreters.
Let op ouderdomskwaaltjes (radiateur, kachelradiateur, ADALS, dynamo en startmotor).
De 8-kleppers zijn minder gevoelig voor het overschrijden van een distr.wissel-termijn dan de 16-kleppers; ik meen dat er 80K/6 jr voor stond.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 17 juni 2009 12:32 AM
  [ # 8 ]

Die kilometerstand is voor een Xantia overigens absoluut niet wereldschokkend. Kan er met fatsoenlijk onderhoud nog wel een paar ton tegenaan. Als de DB-riem bij 121k gedaan is, ben je inmiddels dik 70k verder. Ik geloof dat het termijn voor een 16kleps Xantia op 80k staat, dus je DB-riem zit er iig aan te komen. Voor de rest: met het reguliere onderhoud zou hij er nog een hele tijd tegen moeten kunnen.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 17 juni 2009 01:02 AM
  [ # 9 ]

Met regulier onderhoud bedoel ik: Verwaarloos de auto niet Wink . Op zijn tijd een beurtje, en gewoon op tijd dingen als een distributieriem vervangen, en 1 keer in de 2-3 jaar je bollen eens op druk laten controleren. Dat is mijns inziens voldoende om hem nog een paar ton rijdend te houden.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 17 juni 2009 01:53 AM
  [ # 10 ]

Hallo, ben nu een gelukkige eigenaar van een zwarte Xantia 1.6 e2 .

De auto heeft 88000 km op zijn naam staan die allemaal in het onderhoudsboekje zijn te verklaren. Maar helaas is de auto niet helemaal 100% maar 90%

Het stuur trilt behoorlijk boven de 100pu, ik heb zoeen vermoeden dat het rechter voorwiel waar ook een schaafwond op zit een stoeprand heeft gekopt. Dus uitbalanseren. Ook doet de kachel het alleen in standje 1 en 2,  3 en 4 doen het niet.

Voor de rest ben ik erg tevreden. Zal binnenkort wel wat pica’s online zetten.

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 17 juni 2009 02:17 AM
  [ # 11 ]

Gefeliciteerd!! Ben benieuwd naar de foto’s.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 17 juni 2009 07:10 PM
  [ # 12 ]

Ben voor de zekerheid na het bericht van siergio toch maar even langs een garage gegaan om de N.A.P gegevens op te vragen.

Daar staan alle km standen van alle apk beurten die de auto ooit heeft gehad. Gelukkig klopte het allemaal Smile Moet nu weer even sparen voor een nieuwe distri riem

Profiel  
 
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 20 juni 2009 11:42 AM
  [ # 13 ]

Ik ben ook van plan om een xantia (break) op G3 aan te schaffen. Deze moet de vervanger worden van een xm berline 2.0 16V.
Nu heb ik weinig (geen) ervaring met een xantia, en zou graag willen weten of ik een goed geveerde xant met een bx of met een xm moet vergelijken wat veergedrag betreft.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 2.0 versie ipv een 1.8.

Gr.
Hugo

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 juni 2009 11:53 AM
  [ # 14 ]

Als je een Xantia op lpg gaat kopen, zorg er dan voor dat je géén model koopt wat voorzien is van een AG-DGC lpg installatie. Dat kunnen écht rampenbakken zijn namelijk…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 20 juni 2009 12:01 PM
  [ # 15 ]
waterman771 schreef:

Als je een Xantia op lpg gaat kopen, zorg er dan voor dat je géén model koopt wat voorzien is van een AG-DGC lpg installatie. Dat kunnen écht rampenbakken zijn namelijk…..

thnx Yuri!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook