Vandaag heb ik vastgesteld dat de ventilatoren van de radiator niet aanslaan als de koelwatertemperatuur begint te stijgen. Normaalgezien staat
de temperatuurmeter halfweg. Bij stationair draaien steeg de temperatuur
naar het volgende streepje maar de koelvin sloeg niet aan.
Ik kon de temperatuur enkel laten zakken door de verwarming op max te zetten en de ventilator op max.
Wanneer slaat de ventilator normaal aan?
Waar zit de relais die de koelvin aanstuurt?
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Vergeet niet dat er een kort en een lang circuit is. Pas wanneer het primaire circuit op temperatuur is wordt het tweede deel erbij geschakeld d.m.v. een thermostaat. Daarin staat bijv. de radiator. Wordt in jouw geval de radiator wel warm? Anders is het wellicht de thermostaat die niet werkt. Ik heb verder geen idee wanneer de ventilator aan zou moeten slaan; bij normaal rijden vrijwel nooit, alleen bij weinig rijwind, bijv. file en berg op.
De radiator wordt gloeiend heet.
Als de thermostaat stuk zou zijn dan zou de motor toch vlugger heet lopen, niet? Want als enkel het korte crcuit gebruikt wordt, wordt de koelvloeistof toch op geen enkele manier gekoeld. Of ev. dmv de kachelradiator.
Maar in deze tijd van het jaar zet ik m’n verwarming vrij weinig op
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Tsja, dan ligt het waarschijnlijk ergens in het electrische systeem:
1. sensor aan de radiator
2. zekering (onder de motorkap)
3. zekering (bij het stuur)
4. het relais (geen idee waar dat zit…)
succes, Mark
We zullen morgen eens op onderzoek uit gaan
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Het relais zit,dacht ik ergens bij de ventilator in een kastje.
Ik ben nog niet aan het einde van de misérie….
Vanmorgen bij m’n vaste garagist geweest (onafhankelijk).
Ze gingen onmiddellijk op zoek naar de sensor. Volgens de technieker
zit die op de radiator. Maar bij mijn berlingo zit daar niets.
Uiteindelijk vinden we de sonde thv het motorblok….
(het is de groene stekker)
De technieker had dit systeem nog nooit voor ogen gehad en twijfelde.
Hij wist ook niet goed hoe hij het moest uitmeten. Bijgevolg adviseerde ze me om naar een citroen dealer te gaan. Zogezegd zogedaan…
Op naar m’n vroegere vaste garagist. Ik ga daar niet meer omdat ik onderhoud en sommige herstellingen die zonder speciaal gereedschap kunnen zelf doe. Ik ga daar ook niet meer omdat het de grootste smeerlap is die ik ken. Hij is van het type: ik kom voor een klein onderhoud en ik ga (onnodig) met x-aantal extra vervangen stukken naar huis Waar niet naar gevraagd is.
Maar kom, terug on-topic. Ik leg hem het huidige probleem uit.
Hij stelt voor om de pc aan de auto te hangen om foutcode’s uit te lezen.
Dit levert erg weinig op omdat m’n berlingo stamt uit 1999 en er bijgevolg maar heel summier info wordt gegeven.
Hij zegt al vrij snel: “waarschijnlijk zal de ventilator wel kapot zijn”
Hij spreekt niet over zekeringen, sensor Ik kan wel de relais eens nakijken. Maar die zitten ter hoogte van de ventilatoren en dan moet ik alles uitbouwen om daar aan te kunnen
Toen was het afgelopen voor mij Wat een leugens allemaal.
Ik heb me toen snel uit de voeten gemaakt.
Na wat plastic sierstukken verwijderd te hebben had ik de relais al in m’n handen Maar helaas. Na het testen blijken ze allemaal perfect in orde. De zekeringen zijn ook al nagekeken en zijn ook allemaal in orde.
De sensor heb ik vanavond eens getest door ‘m in kokend water te plaatsen. Het resultaat is dat de sensor soms wel doorgeeft en soms niet?? Na afkoelen bleef ik dit verschijnsel hebben. De sensor geeft soms door en soms niet ? Is het de sensor die stuk is? Of heeft die kwakzalver toch gelijk en zijn de ventilatoren echt stuk.
Trouwens hoe kan je die vantilatoren testen? Hoe kan je die laten draaien?? Welke contacten moet je daarvoor kortsluiten?
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
je zegt zelf deze geeft soms wel door en soms niet
dan zal het dus de sensor zijn
maar een sensor dat maar af en toe werkt vind ik raar, ofwel werkt die niet ofwel werkt die wel
maar die sensor gaat open op bepaalde temp en is helemaal open bij een andere temp misschien zat je er altijd boven en daarom altijd “open” bleef meten
of heb je echt afgekoeld met bv ijs?
berlingo 1.8i schreef:je zegt zelf deze geeft soms wel door en soms niet
dan zal het dus de sensor zijn
maar een sensor dat maar af en toe werkt vind ik raar, ofwel werkt die niet ofwel werkt die welmaar die sensor gaat open op bepaalde temp en is helemaal open bij een andere temp misschien zat je er altijd boven en daarom altijd “open” bleef meten
of heb je echt afgekoeld met bv ijs?
Ik heb ‘m niet afgekoeld met ijs.
Maar ik vind het ook raar dat de sensor soms wel doorgeeft en soms niet : Mijn reactie is ook, ofwel staat hij open ofwel dicht .
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Zo een sensor is niet van het princiep,open of dicht.
Je moet een bepaalde ohmse waarde aflezen bij een zekere temperatuur.
Daar uit kan je afleiden dat deze werkt of niet. Ventilator kan je testen op het relais door een brug te maken tussen de permanente stroom toevoer en het schakelcontact.Dus gewoon het contact overbruggen!
Niet de spoel.
Blooper1963 schreef:Ventilator kan je testen op het relais door een brug te maken tussen de permanente stroom toevoer en het schakelcontact.Dus gewoon het contact overbruggen!
Niet de spoel.
In het kastje zitten 3 relais. 2 groene en 1 zwarte.
Is dit om elke ventilator apart te laten draaien ?
De zwarte is een wisselschakelaar en de 2 groene zijn gewoon enkelpolige schakelaars. De hoofdvoeding komt dan toe aan de zwarte?
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Ik ben vandaag nog wat aan het meten geweest maar ik krijg er kop nog staart aan Ik heb ook wat zitten doorverbinden maar de fans slaan niet aan. Als ik een bepaalde verbinding maakte hoorde ik een relais schakelen in het zekering kastje van de motorruimte. Ook hoorde ik op dat moment in de auto het signaal klinken alsof de sleutel op het contact was blijven zitten : : Hoe kan de relais van de ventilatoren daar nu iets mee te maken hebben? Ik heb een tekening gemaakt van de contacten…
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 26-09-2008
- Berlingo 1.9D MultiSpace
Is er dan geen andere Citroën garage in de buurt?
En derde professionele mening zou nooit kwaad kunnen veronderstel ik.
Ik ben gisteren naar een andere citroen garage hier in de buurt geweest maar die waren compleet aan het verbouwen
Om naar nog een andere te gaan had ik geen tijd. Als tussenoplossing
dacht ik nog eens even hier m’n licht op te steken…
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Er zitten 3 relais om 2 redenen:
1 voor een in serie geplaatste koelvinnen (deze is toch uitgerust met 2 vinnen ?).(Lage stand)
De andere 2 of een parrale schakeling van de koelvinnen (hogestand).
De 2 sensoren voor het water temp:
1 voor de MMC (injectie computer), en 1 voor het display, groen is meestal voor de computer.
de motor van de koelvin gaat ook wel eens kapot, makelijk uit te testen door er 12V op te zetten. weet je het direct. en ekabel breuk is ook een mogelijkheid.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Het kan ook met één koelvin,citroenmonteurtje.
Dan zit er voor de eerste snelheid een weerstand.
Je moet zien dat ge de paralelschakeling overbrugd,dan gaat de ventilator naar volle snelheid.