Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
1 of 2 koelvinnen afhankelijk met of zonder airco.
gewoon 12V dierect op de motor zetten weet je direct als hij het doet of niet.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Voor alle duidelkijkheid, ik heb dus 2 koelvinnen want idd er is airco.
En die rechtsreeks 12v op de koelvinnen, is dat dan via de contacten van de relais? Of via de contacten van de motor v/d ventilatoren. Normaalgezien moeten deze contacten toch dezelfde zijn, niet?
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
*CUT*
Wat je kan doen, is de stekker van je thermocontact loshalen, de + opzoeken, en dan daar een draad in steken, dan deze verbinden met 1 van de andere 2 pootjes. Nu zou je fan of langzaam of snel moeten draaien. Zo ja, dan is je thermo gaar… zo niet, dan moet je de zekeringen zoeken. 2 stuks, meestal onderdeel van je + draad kabelboom vanaf je accu.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
GoodOldDiesel schreef:dan deze verbinden met 1 van de andere 2 pootjes.
Bedoel je het andere pootje van de stekker die op het thermocontact zit?
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
@ citroenmonteurtje: thanx voor het schema
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
DeathD schreef:GoodOldDiesel schreef:dan deze verbinden met 1 van de andere 2 pootjes.
Bedoel je het andere pootje van de stekker die op het thermocontact zit?
Yep.. makelijkste manier om te testen of thermo contact werkt.
@citroenmonteurtje… Dank voor schema, ik was kennelijk te vroeg met mijn houwtje touwtje schema….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Houwtje touwtje schema is het zeker
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
GoodOldDiesel schreef:
Yep.. makelijkste manier om te testen of thermo contact werkt.
hmm, dat heb ik al eens geprobeerd. Dus met een draadje de 2 contacten van de stekker van de sensor doorverbonden. Er gebeurt dan helemaal niets….
Morgen eens proberen door rechtstreeks 12 v over de ventilatoren te zetten.
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Helemaal niets? Er zou toch een relais moeten gaan tikken op zijn minst namelijk… Weet je zeker dat er een + in die stekker zit dan?
Rare vraag, maar recent wat anders gedaanm koplampitje verwisseld oid… Dat er gewoon een massa stekker los ligt waardoor de relais geen massa krijgen.
Rechtstreeks 12V zou kunnen, maar we hebben het wel over amperes…
Het los ook de storing niet op als er niks gebeurt zal die het ook niet gaan doen, jawel met rechstreeks 12v maar das dan ook alles en weet je nog niks,,,,
De basis ligt bij thermo contact, daar moet een + zijn, geen + dan zoeken waarom geen +, eventueel met zweefzekering-draadje-methode noodvoeding aanleggen.
Stap 2 is dan een draadbrug maken tussen de + en 1 van de 2 contacten. Nu moet er iedergeval relais gaan tikken. Doet die dat niet, dan massa controlleren en of relais vervangen.
Tikt het, maar draait die niet, geen nood, andere pen de + geven, nu zal er minstens 1 fan snel moeten gaan draaien. Dit zou beteken dat er een zekering van je fan uitligt, tikt het nog steeds, maar nog geen fans dan beide zekeringen nakijken
Zekeringen goed, volgende stap is de fan loskoppelen en kijken of je wel stroom krijgt als je de draadbrug aanlegt en het relais tikt.
Maar blijft raar verhaal want in de hoogste snelheid moet er altijd 1 doen, de kans dat ze allebei stuk zijn of allebei de zekering uitligt is nihiel.. maar je kan de pech hebben..
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
a.d.h.v. het schema eergisteren toch nog het 1 en ander uitgeprobeert.
Ik heb rechtstreeks 12v over de contacten van de fans gezet maar er gebeurt niets (als het de juiste waren natuurlijk)
Nog een paar vragen…
* Hoe komt het dat op het schema de sensor 4 aansluitingen heeft en die bij mij maar 2 ?
* De pennen van de stekker van de sensor geven allebij +12v ??
Toch maar een afspraak met een citroen garage gemaakt. Al zit het me niet echt lekker. Want, hij gaat de bumper eraf halen om de ventilatoren grondig te testen. Blijkbaar zitten er (volgens de garagist) nog weerstanden op de ventilatoren. Deze kunnen eveneens stuk zijn.
Ik denk dat me dit een bom duiten gaat kosten
De bumper eraf halen, is dat moeilijk? Ik kan eventueel zelf de fans dan testen en/of vervangen.
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Bumper eraf halen valt goed mee, alleen de binnenwielschermen moeten vooraan goed los gemaakt worden en die plastiek steekpennentjes breken heel snel (koop ze op voorhand in de Auto5 : restagraf nr4, die hangen gewoon in de rekken tegen een paar eurie).
Op de hoeken v/d bumper (aan het wiel) zit er een kleine parker in de wielschermen, de 2 keer 2 parkers onderaan heb je reeds losgemaakt met de binnenwielschermen.
Dan onderaan nog 2 M6 boutjes op het middelste deel v/d bumper .
Nu binnenin de wielkasten 2 M8 bouten loshalen, trek de bumper eraf.
Enige probleem is dat de M6 en de M8 bouten geroest kunnen zijn maar verder heb je die zonder de wagen omhoog te zetten er op een kwartier af.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hier ben ik weer.
Vandaag de bumper erafgehaald en de ventilatoren eruit gehaald.
(Paso thx voor de perfecte uitleg
Nu kon ik 12 v rechtsreeks op de motoren zetten en….. ze werken allebij Nu weet ik het ook niet meer. Ik veronderstel dat de sensor dan toch maar stuk moet zijn of ben ik mis? En welke sensor is het nu?
De groene of de blauwe?
Ik heb eens doorgemeten en er is een contact van de blauwe sensor die ook op de stekker van het ventilatorpaneel zit. De groene sensor geeft geen enkel contact met de stekker. De blauwe sensor geeft nogthans de temperatuur mooi juist aan op het instrumeneten paneel.
De blauwe sensor heeft 4 contacten. Trouwens de sensor op het schema hierboven heeft ook 4 contactpunten.
Op 1 van de relais komt ook mooi 12 v toe dus er is spanning op het paneel. 1 van de twee vantilatoren krijgt z’n spanning rechtreeks via de kabelboom (is dit die van de airco?) de ander krijgt pas spanning nadat er een schakeling aangelegd is met de relais?
Btw. Vandaag ook nog eens langs geweest bij een garage om een sensor te bestellen. Daar ben ik dan ook aan de praat geraakt over het huidige probleem. Volgens een aanwezige technieker was het (twijfelde wel) de blauwe stekker. Volgens iemand anders de groene
Ik heb nu een groene besteld (22 euro excl. btw) maar ik twijfel nog steeds omdat de blauwe contact geeft op het paneel.
Ik denk nu om morgen bij een auto-afbraak een groene en een blauwe te gaan kopen. Die kosten en stuk minder en dan kan ik testen.
Nog iets… het is op zich ook vreemd dat de ventilator niet aanslaat wanneer ik de airco opzet. Normaal gaat er dan een ventilator bestendig draaien? Dacht ik toch.
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Kabelbreuk heb ik al eens meegemaakt, controleer de bedrading van af de koelvin tot aan de ECM
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
citroënmonteurtje schreef:Kabelbreuk heb ik al eens meegemaakt, controleer de bedrading van af de koelvin tot aan de ECM
Wat bedoel je met ecm?
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.