Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Engine Controle Module (Motor Managment Computer) injectie computer oid
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
De ECU http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_control_unit
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Vanmiddag wou ik nog eens even een testje doen met de blauwe stekker.
Ik trek de stekker los van de sensor, ik hoor een relais klikken .... en de
ventilatoren beginnen te draaien Eerst een trage stand en dan een seconde later, klik, de hoogste snelheid. Ik zeg WTF
De stekker terug in de sensor er weer uit en opnieuw hetzelfde senario
Vervolgens de stekker terug in de sensor en de volgende test.
Vlug m’n auto in. De airco aan en controleren…. de ventilatoren draaien
Even daarna ben ik een ritje gaan maken en toen ik terug was de berlingo stationair laten draaien om eens te kijken wet er gebeurt bij temperatuurstijging. Na een tijdje bereikte de naald het streepje voorbij nominaal en plots zakt de naald terug een beetje. Ik buiten kijken…en ja hoor de fans zijn automatisch aangeslaan… YESS
Nu, hoe kan dit : Na twee weken van meten, zoeken ....
Ik veronderstel hetvolgende. De schroefkoppeling die de kabelboom verbind met de fans gaf slecht contact? Ik heb afgelopen winter de radiator vervangen. Is toen met wringen deze stekker wat los geraakt ik weet het niet? In ieder geval moest ik gisteren tijdens de volledige demontage toch serieus kracht zetten om de koppeling los te krijgen.
Maar er is echt niks veranderd, en ik heb tijdens de montage niks abnormaal vastgesteld. Anyway. Alles werkt weer naar behoren
ps. hopen dat het zo blijft natuurlijk
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
slecht contact oid, kabel breuk is ook nog mogelijk, even flink (wel met beleid), aan de kabels trekken ./
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Een jaar verder… zelfde miserie. De koelvinnen doen niks meer
Eens even een paar dingen losgegooid. Met de hand de ventilatoren proberen te draaien maar het was
precies of ze vastgeroest zaten. Na een tijdje met de hand draaien begonnen ze allebij heel traag en schokkerig te draaien (ik had de sensor losgelegd). Ik denk dat het nu zeker is dat de motoren naar de kl*ten zijn.
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
De bediening van de vens geschiedt in 3 thermische fasen, dus met bij 3 verschillende temperaturen.
Door veroudering kunnen de bedienmomenten elkaar gaan overlappen, met allerlei vreemde gevolgen (zoals het niet elektrisch inschakelen van elektrische vens).
Heb je die 3 verschillende temperaturen al eens gemeten en vergeleken met de fabriekswaarden?
zie verder ook: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205807/
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Zit er geen teststekker voor de fans? Veel modellen hebben een “teststekker” Als je deze kortsluit horen de fans aan te gaan.
Volgens mij hebben alle 1.9D’s 2fans, dat heeft niets te maken met airco of niet. De mijne heeft geen airco, maar wel 2 fans. Van de benzinemodellen weet ik dat niet.
Terug van veel te lang weggeweest. Ondertussen is het probleem met de ventilatoren opgelost.
De ventilatoren waren beide stuk ! 2 Nieuwe geplaatst en alles werkt weer zoals het hoort!
Wel geen goedkope spulletjes. 170€ per stuk.
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.