Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Sinds twee dagen maakt de Saxo van mijn vrouw een ratelend geluid bij gas loslaten. Vanochtend is ze even naar de dealer geweest en de conslusie luidt: versleten lagers in de bak. De bak is droog, het komt nauwelijks voor, maar daar hebben we op dit moment weinig aan.
Dat wordt een dure grap. Wat is in zo’n geval wijsheid? Is het lonend om hem te laten repareren? Het is een uiterst betrouwbare auto gebleken die ons nog nooit in de steek heeft gelaten. Nog geen jaar geleden voor ruim 1000 euro aan onderhoud laten doen: vier nieuwe banden, nieuwe uitlaat, distributieriem, grote beurt etc. Dit alles met de overweging om nog even met de auto door te rijden.
Tja, nu is de situatie heel anders. De auto is te jong voor de sloopregeling (daarnaast is het doodzonde om deze altijd dealer onderhouden VTS naar de sloop te laten brengen) en inruilen wordt ook een vervelende zaak, want wie zit er te wachten op een auto uit 2001 met defecte bak?
Wat is wijsheid?
Iemand op het forum interesse in een (aantoonbaar) merkdealeronderhouden Saxo 1.4i VTS met airco? Oh ja, als je handig bent, knutsel je er een tweedehands bak zelf onder… Ik heb er helaas geen tijd voor.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
reparatie,
kosten? 800 euro? vind je het dat waard?
verkoop:
ligt aan de prijs zou ik zeggen….
en die is ook weer afhankelijk van de rest van de staat van de auto
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik denk dat het pas wijsheid is om zelf een bak op de sloop te vinden voor weinig, en die door een beundehaas garage er onder te laten zetten.
Dan ben je misschien wat goedkoper uit dan 800 euro.
En het is altijd goedkoper als een andere 2e hands auto van dat bouwjaar!!!
zeker met in je achterhoofd dat je vorig jaar voor 1000 euro aan onderhoud hebt gehad.
Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.
Er zitten genoeg mensen te wachten op een auto uit 2001 met defecte bak hoor. Het loont echt de moeite om een bak uit een sloper te nemen en die erin te (laten) hangen. Misschien is een forummer wel bereid je te helpen, dan zal de prijs zeker een stuk onder de 800 kunnen zakken. Ik heb zelfs het idee dat een late Ax-bak ook zou kunnen passen wat de keuzemogelijkheden vergroot.
Saxo’tjes zie je al genoeg op de sloop.
Zeker hier in de randstad.
Dus dat is het probleem niet.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
persoonlijk zou ik een andere bak eronder laten hangen en gelijk de koppeling mee nemen.
Nieuwe askeeringen erin….
Wat de kosten betreft, tja hoever wil je gaan en hoeveel kan je zelf? (of met hulp)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
De kosten komen zo na elkaar een beetje rauw op je dak. Kans is groot dat je de komende 2 jaar bijna niets hebt…........ en dan is het gemiddeld gezien niet meer zoveel. Maar het is als alle oude auto’s, ze gaan steeds meer kosten qua onderhoud.
Je weet zelf wat je hebt, en of hij het waard is….... toch.
Sterkte met je beslissing
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Bedankt voor de reacties.
Ik ben driftig aan het rondbellen/-mailen voor tweedehands versnellingsbakken. Vooralsnog keuze genoeg.
Er is alleen één partij (Brabebo) die aangaf een bakcode nodig te hebben. Het feit dat de Saxo een 1.4 benzine uit 2001 is, is klaarblijkelijk niet voldoende. Het gekke is, dat zij van alle partijen de enige zijn die hier om vragen.
A) Hoe achterhaal ik de bakcode?
B) Is dat echt noodzakelijk om te weten?
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)