1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
proefrit bx 1.9 TZI Break
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 19 juni 2009 01:58 AM

Hallo,

Ik heb zojuist een proefrit gemaakt en dat beviel erg goed alleen zit ik nu met een paar vragen:

Bij contant rijden rijd de auto super en lekker relaxt Cool maar als je vanuit rust ineens lekker wilt gasgeven komt de motor haperend op toeren (df df dffff)...(excuses voor mijn geluid imitatie in de vorm van tekst haha) dit gebeurd rond de drie a vier duizend toeren p/min.
Heeft iemand soortgelijks gehad met specifiek de 1.9 motor? Mij viel overigens op dat de slang op de radiator met zoon tuutje eraan er niet zat Confused , kan dit de oorzaak zijn? Mijn vermoeden is dat het zit in de ontsteking of brandstofregeling/sonde maar misschien is het nog eenvoudiger?

Verder heb ik op de cruciale punten even gekeken:

bij het ‘op en neren’ kwam de auto snel omhoog en langzaam omlaag. Verder heb ik op de trekhaak gestaan en de hoogteregeling was goed maar voor deed ie het niet (is dat logisch/normaal?)

De auto maakte wel veel ssshhht (slurp geluiden) achter elkaar(om de vijf seconden ofzo) maar en ‘tik’ was niet vaak aanwezig.

Qua roest was de auto bijna niet aangevallen alleen een ietsje pietsje bij het voorportie en het dak vreemd genoeg niet bij het raamrubber maar het schuine vlakje erachter Rolling Eyes .

hier zij wat foto’s van de koets het interieur was netjes maar wel vies.


Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven en dat ik misschien bij de tweede kijke ergens op kan letten, ik heb namelijk nog maar heel weinig bx gereden. Surprisedops:

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 19 juni 2009 02:41 AM
  [ # 1 ]

dit bedoel ik met “zoon tuutje” Laughing 

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 19 juni 2009 04:03 AM
  [ # 2 ]

Die slang daar zul je geen last van hebben, dat is alleen maar om de radiateur wat sneller op te warmen in (extreem) koude gebieden, in NL heb je die slang eigenlijk nooit nodig.

Waarom de motor wat haperend op toeren komt kan eigenlijk aan van alles liggen (bougiekabels, injector(en), sensoren, stappenmotor, etc.) Het kan heel simpel zijn en het kan zelfs na een goede rit vanzelf overgaan, maar dat is natuurlijk moeilijk gokken zonder de auto te kennen.

Over het ssshhhhhhhht in plaats van tik, dat doen BXen met stuurbekrachtiging. Dat het zo vaak gebeurt ligt meestal aan een voorraadbol die niet meer op druk is maar kan ook duiden op interne lekkages (remservo, stuurhuis, veerpoten enz.) maar goed, als eerste zou je natuurlijk die voorraadbol moeten checken.

Wat bedoel je trouwens met dat de hoogteregeling het voor niet deed als je op de trekhaak ging staan? de hoogteregeling is er natuurlijk voor om de auto altijd op de juiste hoogte te houden, ga je op de trekhaak staan dan gaat de neus niet omlaag en wordt daar ook niet iets bijgeregeld. Ga je op de motorkap leunen dan moet de auto daar wel omhoog komen, als ie dat niet doet heb je waarschijnlijk met een ernstig vervuilde hoogteregelaar te maken.

Maar goed, een BX vinden waar absoluut niets aan mankeert is ten eerste vreselijk moeilijk en ten tweede (maar dat is persoonlijk) saai Laughing Als de rest van de auto je een goed gevoel geeft en de prijs is ok, dan zou ik zeggen, gefeliciteerd Very Happy

Op de foto’s ziet ie er iig goed uit!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 19 juni 2009 11:07 AM
  [ # 3 ]
Mechuccio schreef:

Die slang daar zul je geen last van hebben, dat is alleen maar om de radiateur wat sneller op te warmen in (extreem) koude gebieden, in NL heb je die slang eigenlijk nooit nodig.

Confused
Het is toch een aanzuigslang van het luchtfilter?

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 juni 2009 11:15 AM
  [ # 4 ]

Ik wilde ‘t net zeggen…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 19 juni 2009 11:49 AM
  [ # 5 ]

ik bedoelde inderdaad dat toen ik voor op de motorkap (zijscherm) ging zitten de auto niet zichzelf weer goed zette dus het zal wel iets zijn met de hoogte regeling huh . Verder mag van mij een dergelijke oude auto best iets hebben maar de kosten heb ik geen zicht op Rolling Eyes .

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 19 juni 2009 02:42 PM
  [ # 6 ]
GoofBlikscha schreef:
Mechuccio schreef:

Die slang daar zul je geen last van hebben, dat is alleen maar om de radiateur wat sneller op te warmen in (extreem) koude gebieden, in NL heb je die slang eigenlijk nooit nodig.

Confused
Het is toch een aanzuigslang van het luchtfilter?

Ik zie het ja Laughing heb weer lekker zitten opletten, ik was in de war met die stofzuigerslang die je over de monopointblokken wel eens naar achteren ziet lopen naar het uitlaatspruitstuk.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 19 juni 2009 02:55 PM
  [ # 7 ]

Ik weet niet of de Motronic dat ook heeft maar bij mijn Jetronic zitten er allemaal slangen aan het inlaatdeel vast. Daar zou ik beginnen met zoeken naar het inhouden aangezien dat vooral goed kijken en voelen is.
Bij mij zit er bijvoorbeeld een klep voor verhoogd stationair, 1 kant bleek gewoon los te zitten en daardoor bokte ze heel erg bij een vast toerental.

Bougie’s, bougiekabels, verdelerkap en rotor zijn ook goede kanshebbers.

Die luchtslang mis ik ook, durf niet te zeggen of het echt invloed heeft maar mijn wagentje loopt er prima mee (al zal ik wel wat pk’s missen)

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 19 juni 2009 03:54 PM
  [ # 8 ]

Gais,
wat bedoel je met die slangen kunnen die verstopt zijn waardoor de boel niet lekker loopt? Overigens bij constante snelheid geen centje pijn maar zo gauw als je in een keer volgas trapt komt hij inhouderig in de toeren.

Dinsdag gaat hij op de brug Laughing en word de auto helemaal technisch doorgelicht en beoordeeld op eventuele kosten. Mijn huidige auto verkoop ik dan aan de garage. Als het eventuel herstel niet al te duur is dan kom ik op de nul uit en heb ik een bx break! (nu maar hopen dat ie niet heel gaar is) Tenzij iemand interesse heeft in mijn mooie rode zx natuurlijk Rolling Eyes

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 19 juni 2009 04:42 PM
  [ # 9 ]

Kan ook iets heel simpels zijn als een vervuild brandstoffilter?

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 19 juni 2009 09:11 PM
  [ # 10 ]

Een TZI is toch een injectie? Dan heeft ze toch injectoren. Injectoren kunnen vervuilen. Daar bestaan middeltjes tegen die je in een tank benzine kiepert. Dan worden de injectoren weer gereinigd.

Ik heb het 1 keer gehad en precies wat je zegt. Als je het gas snel intrapt begint het bokken en inhouden. Met een fluwelen voetje nergens last van. Flesje injectorreiniger door de tank gemikt en het was over.

Succes met de BX, nette auto zo te zien. Welk bouwjaar? Ik zoek ook zoiets maar dan een bouwjaar 1986.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 19 juni 2009 11:02 PM
  [ # 11 ]

dat zou het dan ook wel kunnen zijn heb daar geloof ik al eens van gehoord en het is zeker te proberen. bedankt voor de tips zal ze meenemen als ik naar de garage ga voor de check Cool

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 19 juni 2009 11:03 PM
  [ # 12 ]

Kijk ook eens naar de ADAL’s van deze BX. Het lijkt alsof de achterwielen scheef naar binnen staan /-\.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 19 juni 2009 11:53 PM
  [ # 13 ]
hendrik69 schreef:

Een TZI is toch een injectie? Dan heeft ze toch injectoren. Injectoren kunnen vervuilen. Daar bestaan middeltjes tegen die je in een tank benzine kiepert. Dan worden de injectoren weer gereinigd.

Ik heb het 1 keer gehad en precies wat je zegt. Als je het gas snel intrapt begint het bokken en inhouden. Met een fluwelen voetje nergens last van. Flesje injectorreiniger door de tank gemikt en het was over.

Succes met de BX, nette auto zo te zien. Welk bouwjaar? Ik zoek ook zoiets maar dan een bouwjaar 1986.

Met vervuilde injectoren zal het beesje ook niet lekker op één tempo willen lopen. Ik zet m’n geld op “normaal” onderhoud. Bougies, kabels, rotor, verdeelkap, luchtfilter, benzinefilter en meer van dat fraais. Verder ziet ie er best patent uit! Cool

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 20 juni 2009 11:02 AM
  [ # 14 ]

het blijft een beetje een gok: het kan iets kleins zijn wat je snel vindt maar er staat ook een chic te koop waarvan inmiddels de tweede eigenaar het onregelmatig lopen er niet uit krijgt.

ik zou er in elk geval niet heel veel geld voor bieden.

Groeten,Rob

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 20 juni 2009 11:48 AM
  [ # 15 ]

ik zal denken om die adals. De auto verwisseld misschien voor vierhonderd euro van eigenaar dus dat is zeer schappelijk te noemen gezien de staat van de auto.

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook