Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gaat die kabelboom daar wat gemakkelijk uit,en dan bedoel ik van tussen de motorruimte en het dachboard??
Waar komt de nieuwe zekeringenkast???
Waar heb je relais voor geplaatst??
Ik moet de mijne ook nog vervangen,en dat lijkt mij een leuk winters klusje.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Hee Blooper, Dat dashboard had er ik er vrij snel uit (gaat naar mijn idee nog sneller dan bij een DS) als je deze verwijderd he kun je de “boom” eenvoudig verwijderen in z’n geheel.De zekeringskast komt nu boven m’n knieën dus waar nu de huidige zitten maar dan aan de andere kant van het plaatwerk . De relais komen nu op de oude plaats van de zekeringen. Ik heb dat van @citroensmgz maar gebruikt als indicatie wat nu te modificeren: dat is dus 2 extra relais tbv de verlichting (verstralers gaan al middels een relais). Een zekering voor de ramen,De Lichtschakelaar zelf,de aircopomp en tenslotte de onsteking. D’r komen nog 2 zekering voor in/voor de wielkast één tbv de compressor (luchthoorn) en één voor de ventilatoren (kabelboom (C)).
Citroensmgz schreef:Bekijk het schema van de SM bedrading maar eens:
- Zekering 3 ( F3 ) zekert de beide “longue portee’s ( de meedraaiende) F7 en F8 voor de “Code” ( Dimlicht) en F9, F10 voor de Route.( grootlicht). Zekeringen genoeg, maar ik zou ze allemaal via een relais schakelen.
Extra zekeringen:
- De ventilatoren van de radiator zijn ongezekerd: Dat kun je beter zekeren.
- De modificatie voor de ruitenbedeining heeft ook extra zekeringen nodig.
- De Lichtschakelaar zelf is ongezekerd: Je hebt hem liever gezekerd, want dan brand je schakelaar niet kapot als er wat fout gaat.
- De Compressor en de luchthoorn zijn ook niet gezekerd, doen dus.
- De airco-pomp.
- De ontsteking.
“Vroeger” werden bepaalde zaken niet gezekerd, want dat was “betrouwbaarder”, d.w.z. men gebruikt de draad en stekkers als zekering, bij een echte kortsluting branden die toch door.
Hoop nu voldoende te hebben gezekerd want na 2 keer rook onder de kap vandaan zien te komen door kortsluiting daar, werd ik niet vrolijk van…..................
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
inderdaad! Zou ik ook niet vrolijk van worden,zeker nu ze klaar is (revisie).
Maar wat bedoel jij met dachboard?? Het bovenste zwarte gedeelte??
Want als je het klokkenspel bedoeld,kan je volgens mij ook aan alles aan?
Shoot me if i’m wrong??
Hoe haal je het zwarte gedeelte dan los??
Want mijn SM staat nog in Antwerpen,en ik heb de toestemming gekregen om er ‘s zaterdags
wat aan te knutselen,dus zou ik er wilen gebruik van maken om dit boompje al te slopen en
vervangen.Ik heb vandaag alle stikkers er van af gesloopt en de beschermlaag welke over het
plaatwerk geplakt was verwijderd.Een geduld eisend klusje
Ook heb ik de deur panelen en klink verwijderd,om mijn sloten,lees stangetjes eens deftig
af te stellen,want open of gesloten,met de sleutel,mijn beide deuren gaan steeds open.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Citroensmgz schreef:
Bekijk het schema van de SM bedrading maar eens:
- Zekering 3 ( F3 ) zekert de beide “longue portee’s ( de meedraaiende) F7 en F8 voor de “Code” ( Dimlicht) en F9, F10 voor de Route.( grootlicht). Zekeringen genoeg, maar ik zou ze allemaal via een relais schakelen.
Extra zekeringen:
- De ventilatoren van de radiator zijn ongezekerd: Dat kun je beter zekeren.
- De modificatie voor de ruitenbedeining heeft ook extra zekeringen nodig.
- De Lichtschakelaar zelf is ongezekerd: Je hebt hem liever gezekerd, want dan brand je schakelaar niet kapot als er wat fout gaat.
- De Compressor en de luchthoorn zijn ook niet gezekerd, doen dus.
- De airco-pomp.
- De ontsteking.
“Vroeger” werden bepaalde zaken niet gezekerd, want dat was “betrouwbaarder”, d.w.z. men gebruikt de draad en stekkers als zekering, bij een echte kortsluting branden die toch door.
Deze dingen zijn bij mij(bijna allen) gezekerd, toen walter ooit die kabelboom,welke daar beneden aan de relais bengelt,heeft vervangen.Heb je deze al nagekeken,dus die draden welke voor de oliekoeler hangen,en aan de relais zitten??
Meestal zijn deze allen gaar,behalve die van de claxon!
bogaard77 schreef:NIET! Het is een koperen dopje met weerhaakjes.
Ik heb in 1 kant een M3 boutje getapt en daardoor olie naar binnen gegoten. ophangen met een voorraadje olie erboven en wachten.
Joris,
Waar heb je M3 boutje precies in getapt?
In het koperen dopje?
Thx!
Het dashboard “zwarte” gedeelte zit boven vast met 3 tal M5 mooertjes. Eerst klokkenpaneel verwijderen dan snelheidsmeterkabel fff op de tast achter de klokken losmaken vervolgens stekkertjes lostrekken (passen maar op 1 manier,hoef je niet te nummeren). Dan links onder “zwarte” dash een M5 dan (als ik het me goed herinder) 2 x M5 in het midden. Dan rechtsonder het paneeltje met lichtschakelaar en lampje vewijderen (zelftappers) Nadat je het paneeltje verwijderd heb zie je nog een tweetal schroeven en kan het “zwarte” paneel eraf. Die kabel met de relais ((F) maar ook (C) (blauwe cirkels) vervang ik als de hoofdkabelboom d’r weer inzit. Daar komt dus een zekeringskastje met minimaal 2 zekeringen. één tbv de luchthoorn de andere tbv de ventilatoren.Suc6 met het afstellen van je deursloten weet uit m’n Ds tijdperk dat het nogal een k^&*... klusje was.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
U-Niek schreef:bogaard77 schreef:NIET! Het is een koperen dopje met weerhaakjes.
Ik heb in 1 kant een M3 boutje getapt en daardoor olie naar binnen gegoten. ophangen met een voorraadje olie erboven en wachten.Joris,
Waar heb je M3 boutje precies in getapt?
In het koperen dopje?Thx!
Hier ben ik ook wel benieuwd naar !! daar je met het verwijderen van alleen het “transparante potje” en membraam deze net niet voldoende kan afvullen !!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Een aantal M5 moertjes??
Er zitten er achter het klokken panneel,rechtsonder,onder de kaartleeslamp,bedoel je dan??
Zitten er dan ook geen onder het handschoenkastje??
En in het midden,moeten daarvoor die zijpanelen (met leder bekleed) ook niet verwijderd worden,of zitten er
bovenaan in het midden ook ergens moeren?? Bvb onder het metertjesblok???
Ik vraag dit om mijn dach niet te vernielen,want het is mooi en zo goed als intact,op een minuscuul barstje na.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citroen23 schreef:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar !! daar je met het verwijderen van alleen het “transparante potje” en membraam deze net niet voldoende kan afvullen !!
kan iemand mij zeggen hoe die nylon leidingen bevestigd zijn aan die potjes??
En graag had ik ook de exacte diameter van die leidingen,want ik heb er liggen in mijn bedrijfs wagen.
Moet ik enkel weten hoe deze lekdicht bevestigd zitten??
Blooper1963 schreef:Ik vraag dit om mijn dach niet te vernielen
Ohh…..dat heb ik wel gedaan.
Zal wel fff een paar foto’s maken. Wij vragen slechts een ogenblik van uw geduld…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Een zeftappertje,een boutje M5 en een moetje M5: van links naar rechts. Het zou wel eens kunnen lukken door alleen het 3 klokken paneel te verwijderen….De kabeboom kun je nu relatief eenvoudig verwijderen.(vauit het linker voorspatschem naar je toetrekken). Oh ja en de “bekisting” rond de stuurstang moet er ook af.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hoort dit helemaal (bovenaan voorruit) dicht gekit te zijn ??. Anders snap ik ook, waarom het hier zo roest…
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee daar hoort géén kit tussen te zitten. Het raam zit origineel met 3m window-weld in de sponning. De sierlijst zit vervolgens met het zelfde spul op de ruit zelf vast.Tussen de sierlijst en de dakrand zit officieel geen kit. Als er roest tussen de dakrand, sierlijst en de ruit zelf te zien is ben je in 9 van de 10 gevallen de haas: Begin maar met demontage van de sierlijst ( dat kan met een scherp mes of plamuurmes) en bekijk dan de schade. Meestal kan de voorruit er dan wel uit namelijk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Bedankt voor de mooie foto’s,Johan.