Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mark sm schreef:Neem een wisselrelais met een ingebouwde diode tussen de spoelcontacten (85 en 86).
Sluit de + aan op 85, zo is je schakelaar beveiligd tegen inductie spanning
(deze zit er bij het conrad relais van “citroen 23” niet in)
Die schakelaars schakelden ttot voor kort je motortjes. Die spoel geeft een factor 1000 meer inductie spanning dan het relais spoeltje. Maar je daar maar geen zorgen over.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat is ook weer waar, maar als je dan toch een relais moet plaatsen,voor welke kring dan ook, plaats er dan gelijk een met een diode
gr Mark
mark sm schreef:
Overigens zit ik het schema eens te bekijken….ik denk dat dit niet gaat werken:
schematisch gezien zijn de nummers 1 en 2 de spoel aansluitingen (resp.85 en 86)
nummer 4 is 87a (op het relais) en is nc (normaal gesloten) met nummer 5 (30 op het relais)
Als het relais in rust is ligt er ook een brug tussen 4 en 5 (normaal gesloten) = kortsluiting !
Ik heb het plaatje ook maar overgenomen (knippen/plakken) van de duitse Sm site.
Inmiddels gecorrigeerd naar:
schematisch gezien zijn de nummers 1 en 2 de spoel aansluitingen. nummer 4/5 is het nc contact (normaly closed) de motor ligt dus aan één kant altijd aan de massa. Middels de schakelaar bepaal je nu de draairichting van de motor.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dit is idd het juiste schema, ik had dit gister ook zo getekend voor mijzelf, maar wilde “bogaard77” z’n handel niet verpesten….
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tsja…. als je op het forum gaat zoeken vind je dit. Heb ik jaren geleden al eens neergezet….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja! (sorry of topic) Het internet bied heel veel voordelen, maar ook nadelen. Ik ondervind het bijna dagelijks. Gelukkig blijven er altijd genoeg mensen die niet alles zelf kunnen maken.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ach, wat is handel. Ik denk dat je het meer als een “service” moet zien dan als een bron van inkomsten
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het werkt super met de relais er tussen. Voor diegene die het niet zelf willen of kunnen bouwen, zou ik zeker aanraden een setje bij Joris bestellen.
We maken reclame ! Het werkt inderdaad geweldig. Mijn linker raam wile niet helemaal meer sluiten en dat doet het nu wel. Bovendien met een beetje normale snelheid zonder kreunen en steunen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Ik heb last van een roestplekje. wat te doen ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
- voorruit verwijderen
- portier verwijderen
- kaalmaken
- eventueel dashboard verwijderen
- herstellen
- spuiten
- nieuwe voorruit.
Been there, done that. Bekende plek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
.....grapje !! Kon het niet laten….. Daarom link waar de foto wegkomt.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
waterman schreef:- voorruit verwijderen
- portier verwijderen
- kaalmaken
- eventueel dashboard verwijderen
- herstellen
- spuiten
- nieuwe voorruit.Been there, done that. Bekende plek.
het kopje herstellen zou ik dat nog uitsplitsen in
-stralen
-vertinnen
mits je er niet volledig door heen gaat tijdens het stralen, want het is niet echt een roest plekje meer
maar het zal wel lassen worden….
gr Mark
Oké: grapje voorbij: nu weer fff serieus. Wanneer de olie erg heet is (bij mij 20W50) wordt deze dun. zelf zo dun dat (na 2 uur in een file te hebben gereden bij 25 graden buitentemperatuur) er olie door de afstellings inbus voor de afstelling van de secundaire ketting uit de linker cilinderkop kwam. Gevolg rook onder de kap vandaan. Moet die verstelling afgesloten worden met een hitte bestendige kit o.i.d. Ik vind hier niks over terug in het WPHB.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hallo Johan,
Ik dacht toch echt dat ik een uur geleden al een reactie geschreven had.
Die inbus is een geheel met het stelmechaniek. Als je het deksel er af haalt, de spanning eraf haalt en daarna het stelmechaniek eruit haalt hoort er om de inbus een rubberen o-ring te zitten. Als die er niet is, of gescheurd, gaat het lekken. Op het moment dat je de spanner vastzet met de 2 moeren moet die o-ring perfect afdichten.
Groeten,
jan
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.