31 van de 50
« Eerste  < Vorige 29 30 31 32 33 Volgende >  Laatste »
   
Versnellingspook schiet uit z’n achteruit
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 21 december 2011 11:06 PM
  [ # 451 ]

Begin volgend jaar laat ik m’n Sm airco ombouwen naar R34a.  Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden ??? en bepaald de grote van de compressor de mate van koeling ??? In dat geval doe ik liever een wat grotere (sanden) compressor. Als ik m’n uitgeschakeld wil hebben middels een schakelaar volstaat het dan middels het uitschakelen van de compressor ??

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 december 2011 01:03 AM
  [ # 452 ]

Van het modernere gas heb je meestal maar 800 gram nodig ipv 1 kg R12. Schakelaar het beste tussen de draad naar de thermostaat. Onderkant onder het handschoenenkastje er af en je ziet de draden lopen. Ook even de rechterzijkant van de middenconsole af. Als je nl alleen de compressor schakelt Blijven (dacht ik) de koelventilatoren draaien.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3701
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 december 2011 03:28 PM
  [ # 453 ]

Je hebt een Sanden 508 nodig, die draaien ook nog “andersom” de moderne compressoren draaien de verkeerde kant op. Natuurlijk blijft de verkeerde kant opdraaien ook wel een hele tijd werken, maar toch. Koeling: Intern koelblok is bepalender.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 december 2011 04:15 PM
  [ # 454 ]

De sanden heeft volgens mij dezelfde werking als de hp-pomp. 5 of 7 plunjertjes die beurtelings worden ingedrukt door een “scheve” plaat op de as. De draairichting maakt dan niet uit.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3701
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 december 2011 04:48 PM
  [ # 455 ]

Dan begrijp ik niet waarom Sanden in de specificatie van de SD508 en de 5D5H14 ( variant voor 134a) zegt “either way”, en voor ale SD7 modellen Clockwise ONLY.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 december 2011 05:22 PM
  [ # 456 ]
citroen23 schreef:

Begin volgend jaar laat ik m’n Sm airco ombouwen naar R34a.  Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden ??? en bepaald de grote van de compressor de mate van koeling ??? In dat geval doe ik liever een wat grotere (sanden) compressor. Als ik m’n uitgeschakeld wil hebben middels een schakelaar volstaat het dan middels het uitschakelen van de compressor ??

Je moet een grotere droger hebben dacht ik en het hele systeem spoelen.

Er is overigens ook een tussen variant die net wat meer koelt dan 134 a. Is wel ergens een stuk in mijn topic over.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 december 2011 05:31 PM
  [ # 457 ]

Je moet er gewoon helemaal niets aan doen is mijn ervaring… oude (york)pomp er uit, mooie gebruikte Sanden 508 pomp van een te gekke sloop CX halen, olie er uit laten lopen, vullen met voor R134a geschikte (ester)olie en monteren (beugels maakje van een oud lpgtankframe). Nieuwe nippels er op (voor R134a) systeem vacumeren, en vullen met R134a. Geen geneuzel met nieuwe filter/drogers, geen gedoe met nieuwe verdamper/condensor. Niets.

werkt al 100.000 km, en in 8 jaar slecht 1x hervuld. IJSKOUD!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 januari 2012 07:56 PM
  [ # 458 ]

Mijn (beide) buitenste raamrubbers gaan met het raam mee naarbeneden en staan dus “omgevouwen” wanneer het raam in de deur zit. Bestaat er iets om deze rubbers weer zacht/soepel te maken of is het einde oefening ??? Zo ja, (einde oefening) worden deze dan nog geleverd door SMcdF ???

P.s. nieuwe airco zit er inmiddels in halelujah

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 02 mei 2012 08:33 PM
  [ # 459 ]

Zo; tijd voor een update.

Gisteren de Sm weggebracht voor de APK en dit keer makeerde er wel wat aan:
de steekassen,stuurhuis en kleine lekkage uitlaat en het afstellen van de koplampen. De laatste twee stellen niks en zijn eenvoudig te verhelpen. Het gaat mij voornamelijk om de steekassen. De (vet)hoezen om de homokineeten sluiten niet goed af en daardoor spuit het vet in de velgen en op het wiellagerblok. Nu vond ik dit een mooi excuus om die assen te vervangen. Ik heb o.a. op het duitse Sm forum al wat gelezen over de gemodificeerde assen en nu is mijn vraag worden die hier ook ergens in nederland geleverd ??? Het stuurhuis lekte volgens de keurmeester ergens op/rond het rondsels waarbij de lhm dus op de linker remschijf valt met als gevolg dat de rem links 50% minder presteerd dan de rechter. Is deze lekkage een bekend euvel ??? en zo ja, op te lossen ???

Oh ja, weet 1 van jullie het type/nummer/fabrikant voor een drie rijige radiateur ??

Alvast bedankt voor de antwoorden

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 02 mei 2012 09:21 PM
  [ # 460 ]
citroen23 schreef:

Ik heb o.a. op het duitse Sm forum al wat gelezen over de gemodificeerde assen en nu is mijn vraag worden die hier ook ergens in nederland geleverd ???

Er zijn als ik het goed zie 2 types, zwarte Chinese te verkrijgen bij Chypars en groene Poolskies te verkrijgen bij Renard. Piet heeft er over geschreven in SublieM. De geleerden zijn het er niet over eens welke je moet hebben. Ik boender al iets van 40.000 km lekker rond met de Poolskies zonder problemen en ondanks aftesting door de Duitse club en niet de voorkeur van Piet. Het toegedichte probleem van losraken van de topmoer en daarmee het verschuiven van de as blijkt zich in de praktijk niet voor te doen, ondanks serieuze voorliefde voor hard rijden. Het is ook de ervaring met de SM van Nard. Vanwege de voor een SM ongekende hoeveelheid PK’s op de wielen van die auto (zelf uitgeprobeerd) denk ik dat die ervaring zelfs zwaarder weegt dan die van mij. Ik heb geen ervaring met de assen die bij Chyparse zijn te verkrijgen. Ik nodig ervaringsdeskundigen graag uit hun ervaringen te delen. Het is zeer wel mogelijk dat ook die assen goed zijn.

Bij het doen van deze post hink ik op 2 gedachten, zeker gezien mijn bemoeienissen met de club. Ik wil geenszins reclame maken voor een product en zeker niet een voorkeur voor een levereancier uitspreken. De andere kant is dat ik het als een taak zie te informeren over de mogelijkheden om de Diva op de straat te houden en wellicht zelfs te verbeteren. Met een auto van 40 jaar oud is dat waar we staan, we moeten het uitproberen. Fabriekstesten zijn niet meer aan de orde.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 02 mei 2012 09:28 PM
  [ # 461 ]

Dat verhaal van piet heb ik net nog maar weer eens gelezen en hoe vaak ik het ook lees ik kom er niet uit waar zijn voorkeur naar uit gaat de poolkies of de chyparse’s ......
die chyparse’s hebben naaldlagers en de verhogingen tbv de vet hoezen deze lijken mij ook niet verkeerd alleen moet er dan wel een soort garantie zijn mochten er binnen bijv. 1000 km al problemen zijn met deze assen…

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 02 mei 2012 09:44 PM
  [ # 462 ]

De hoezen van de Poolskies, dat is inderdaad een aandachtspunt, niet vanwege loslaten, maar vanwege scheuren. Voor iets van een knaak of een tientje zitten er andere op die niet scheuren. Dat is al uitgevonden.

Als iets een gebrek heeft, moet je er mee terug kunnen naar de leverancier. Daar hoeft niet eens garantie voor te worden afgegeven. Dat volgt uit art. 7:17 BW. Beter is het volgens mij als je niet op je strepen staat en openstaat voor het samen uitproberen. Dan komen we met elkaar verder en dragen we bij aan het op de straat houden van het fenomeen SM, je eigen auto inbegrepen. De Poolskies doen het. Ik blijf benieuwd naar ervaringen met de andere. De kruiskoppelingen zijn alleen nog van slopers te verkrijgen… En minder geavanceerd.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 mei 2012 10:07 PM
  [ # 463 ]
citroen23 schreef:

Oh ja, weet 1 van jullie het type/nummer/fabrikant voor een drie rijige radiateur ??

Alvast bedankt voor de antwoorden

Die is niet zo maar kant en klaar te bestellen. Je moet gewoon even je radiateur uitbouwen en door zo’n radiateurenboer van een 3 rijen koelblok laten voorzien.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 mei 2012 10:08 PM
  [ # 464 ]
citroen23 schreef:

die chyparse’s hebben naaldlagers en de verhogingen tbv de vet hoezen deze lijken mij ook niet verkeerd alleen moet er dan wel een soort garantie zijn mochten er binnen bijv. 1000 km al problemen zijn met deze assen…

Die garantie is er gewoon hoor Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
PBuijsman
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 16-06-2006

- SM 2,7 IE
Gepost: 02 mei 2012 10:30 PM
  [ # 465 ]

En mijn voorkeur gaat uit naar die van Chyparse. Ik ken een paar mensen uit Duitsland die er gunstige ervaringen mee hebben. En daar rijden ze hard….Daarmee echter niet gezegd hebbende dat de andere slecht zouden zijn. De tijd zal het moeten uitwijzen.

Gutta cavat lapidem…

Profiel  
 
 
31 van de 50
« Eerste  < Vorige 29 30 31 32 33 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook