Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
JanSr schreef:Arjan Verkade schreef:Een band lijkt me geen juiste indicatie om te meten.
Een band is geen vaste waarde, gezien deze slijt en net wat te zacht of te hard zijn.Meten vanaf de vloer tot de stabilisatorstang, net als bij de DS.
En, Arjen, die afstand wordt in hoge mate bepaald door de band…...
Die moet dus wel de juiste druk hebben. Die paar mm slijtage maakt niets uit.
De juiste bandenmaat lijkt me dan wel van belang.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja. een 205x70 hoort erop. Altijd zit de onderkant spatbord in het midden van het wiel
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
205 volgens mij alleen voor injectie.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@Arjen: Is de juiste bandenmaat voor jou dan niet vanzelfsprekend?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Voor mij wel, maar zolang er nog veel mensen moderne banden in afwijkende maten onder oldtimer proberen te plaatsen is het dus wel van belang dat te controleren voordat je gaat afstellen.
En nudat ik er bij nadenk zitten er op mijn CX op de vooras banden die net 1 maatje breder zijn dan origineel, dus ook net iets hoger. Volgende keer gaat de juiste maat er waarschijnlijk weer onder
Hij/zij rijd al een tijdje naar behoren maar,..........
De vering voor is nog steeds “matig”. Achter veert hij prima met gelaste bollen. Voor veert hij met gelaste bollen matig. Nu de bollen voor zijn vervangen door orginele deelbare bollen veert hij nog steeds niet zoals het wezen moet. Kan indien de stabbilisatorstang voor te vastzit (dus te weinig vulplaatjes zodat de stang niet “vrij” kan draaien) hiervan een oorzaak zijn ??? andere mogelijkheden ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik neem aan dat de bollen wel getest zijn op voldoende druk?
Rijhoogte goed? (kan in het topic niet helemaal vinden of je dat voor elkaar hebt…)
Met een stroeve stabi-stang verwacht je schokkerig omhoogkomen en weer inzakken…
Bolletjes zijn, in juni dit jaar, aangeschaft bij chyparse. Hij schokt niet maar veert nauwelijks (al helemaal wanneer je het vergelijk met de vering achter…...)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je bekend bent met de vering van een SM (voel je svp niet beledigd, misschien rij je je halve leven al in zo’n ding), maar het is geen DS…
Een DS veert trouwens ook duidelijk stugger vóór.
Misschien verwacht je te veel soepelheid, of misschien is er toch een bol (of twee) niet helemaal goed.
Kan wel eens een misser tussen zitten.
Veert ie aan beide kanten even stug als je op het spatbord gaat zitten?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is het die sm op de foto? Wat staat ie hoog aan de voorzijde….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik zou de lagering van de voorste draagarmen een keer individueel testen .
Dus kogel los en arm gewoon met de hand bewegen .
voor de boveste natuurlijk de veercilinder drukloos maken .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
waterman schreef:Is het die sm op de foto? Wat staat ie hoog aan de voorzijde….
Lijkt wel zo inderdaad… heb je dat al gecontroleerd?
H@ns schreef:
Veert ie aan beide kanten even stug als je op het spatbord gaat zitten?
Ja.
waterman schreef:Is het die sm op de foto? Wat staat ie hoog aan de voorzijde….
Ik denk dat dat een vertekend beeld geeft…. Nu van de zijkant
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Laat ik het eens anders proberen uit te leggen:
Wanneer ik de DS voor aan de bumper rosetten beetpak kan ik ‘m “uitkloppen als een kleedje”.
maar dit lukt niet bij de SM !! Daar is hij, aan de voorkant, te stug voor.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
lijkt mij toch iets aan de hoge kant als je het vergelijkt met deze…
Meten = weten…