DS bollen hebben niet alleen een hogere druk ( dat veert soepeler), maar ook minder demping door grotere dempingsgaatjes.
To err is human, not to err is divine.
Klopt. Heb ook wel eens DS bollen op de voorkant gezet en dat gaf een soort stuiterend effect op de voorkant: van demping was nog nauwelijks sprake…. Niet zo erg als vermelde link…maar toch
https://www.youtube.com/watch?v=D7vi6HTa990
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroen23 schreef:JanSr schreef:Mijn geheugen zegt mij dat door een listige opstelling van hefboompjes en verende stangetjes de speling tussen het hefboompje en de bedieningsstang die zo kenmerkend zichtbaar is in de rijstand er niet is in een hogere rijstand.
Inderdaad Jan, van de week eens gekeken naar de speling tussen de hevel en het stangetje. In de rijstand kon de hevel niet verder naar achteren bij indrukken van de voorkant. Ik heb het nu afgesteld conform het WPHB. Deze hevel is verbonden met de stabbilisatorstang. Indien je de voorkant indrukte kon de stab.stang niet meer verdraaien doordat, het stangetje voor het afstellen van, de hoogteregeling hem tegenhield. Zelfs een standje hoger veert hij nu goed. Wou er nog een filmpje van maken maar om nou m’n mobieltje vast te zetten met ducktape o.i.d. aan de afgeveerde massa…......
T.o.v. de DS zit er nog wel wat verschil in maar dit wijt ik aan het verhil in druk van de bollen (SM 40,DS 59 bar).
Heb je de rijhoogte nu ook staan op de hoogte die het WPH aangeeft?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De bogaard norm: 76cm op de boog van het (voor)spatscherm. Zou eigenlijk op de brug moeten om de afstand tussen wegdek en stab.stang te controleren.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat moet je eens doen. Ik denk nog steeds dat je rijhoogte niet correct is namelijk. En dat verklaart dan ook waarom de stang versteld moest worden…......
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vandaag maar eens bezig met de verdeler. Is rechts de juiste veer ??? Ik heb n.l. geen
vergelijkingsmatriaal.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Volgens mij is dit origineel: Een “slappe” veer en een “sterke veer”. Die sterke veer regelt het langzaam oplopen van de curve tussen 1500 en 3500 of 5500 toeren afhankelijk van de uitvoering, het stukje wat “los” lijkt zorgt voor het verzet begin. De slappe veer regelt de relatief stijle curve tussen 900 en 1500 toeren.
Instellen: Dynamisch bij 2000 rpm op 29 graden voorontsteking.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt !! voor de info. De afstelling staat erop
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Mijn pomp slaat te vaak aan, zo rond de 8 seconden. Wat is nu de snelste manier om te achterhalen waar het probleem zit ??? stuurhuis afsluiten ?? voorraadbol is nog maar een jaartje oud.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Begin met het afsluiten van de diravi regelaar voor op de bak. Dat is hoofdverdachte numero uno.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De eerste test: Sluit een 200 bar manometer aan na de drukregelaar, dan kun je zien of hij oploopt van 140 naar 165 bar. Al de drukregelaar een te klein interval heeft krijg je dit ook.
De besturing heeft 2 circuits: De diravi regelaar en de bediening van de zuiger in het stuurhuis dus:
De Diravi regelaar “blokkeren:”, let wel er staat op zo’n leidinkje, dat kun je niet “even dichtmaken” met een stopje.. Ik doe dat door de leiding aan te sluiten op een “verlengstuk” en dat te blokkeren met een remontluchtschroef. ( heb van een sloper eens zo’n remontluchtschroef met verlengstukje afgeknipt ).
En dan de leiding naar de “cilinder” van het stuurhuis. Die zit “achterop” het stuurhuis…
To err is human, not to err is divine.
Inmiddels 2 jaar verder zonder noemenswaardige problemen.
Vandaag maar weer eens voor de APK gegaan en dat viel mee: wat corrosie/putten in/op de remleiding links achter. Dat wordt dus ff vervangen en klaar. Maar terwijl hij nu toch op de brug stond vond ik wel erg veel olie hangen vooraan het blok, achter het vliegwiel. Tevens zat er olie links en rechts van het blok en achterkant vliegwiel. Lijkt me een gevalletje van lekkende krukaskeerring. ]
Bak eraf, toplager en krukaskeerring vervangen, koppeling en drukgroep controleren en daarna de bak er weer op lijkt me…...Of zijn er nog meerdere punten om te controleren en/of te vervangen ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Kijk eerst even of de dichting van de tussenas niet lekt !
Dat loopt over de klok van de versnellingsbak en door het gat voor de onsteking te controleren ook langs je blok naar beneden .
En er zijn heel wat SM motoren die daar lekken opdat er een kleine rand ingelopen is op de tussenas , juist waar de U-ring zit .
Beunmethode is om er twee dichtingen achter elkaar in te rammen ,
Beter is om er een “ speedi sleeve “ van SKF in te zetten , maar dat moet ik zelf nog uitproberen .......
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Bedankt !! dat van die dubbele keerring op de tussenas had ik al eens van gehoord maar is inderdaad goed om fff te controleren.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou lekker de bak laten zitten en de motor er ff tussen vandaan pakken. Veel makkelijker en met de motor naast de auto werkt het ook veel lekkerder.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste