NA een tijd in een 306 te hebben gereden uit 94 met een 1600 8v motortje ben ik overgestapt op de xsara coupe ‘99 met ook een 1600 8v motor. Het enige verschil is dat deze op lpg rijdt en gewoon lui is.
De peugeot was gewoon veel feller en in mijn ogen ook rapper.
Ik heb nu ook een tijdje op benzine gereden omdat mijn verdamper voor revisie weg was , maar ik werk nu nog weinig verschil. Ik vind hem onderin erg lui.
Is dit normaal, het is een citroen en geen peugeot dus misschien minder fel afgesteld. Of komt het doordat hij op lpg gereden heeft. Beide wagens hadden ong dezelgde km gelopen, 180.000km en ze hebben allebei 90pk.
De citroen is onderin erg lui en begin pas boven de 3000-3500 te werken.
Valt hier iets aan te doen?
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
Re: motor is lui , valt daar wat aan te doen?
dennizzz schreef:het is een citroen en geen peugeot dus misschien minder fel afgesteld.
Hoe kom je daar nou bij?
Dit is echt grote onzin hoor.
ik heb geen eerdere ervaring met citroen, weet wel dat ze wat comfortabeler zijn dan peugeots.
Heb jij een antwoord op mijn vraag dan?
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
De 8 klepper is niet lui, maar wellicht is de citroen ook wat zwaarder?
Beide autos waren 1040 en 1079 kg. Daar zal het niet aan liggen.
Ik merk het vooral als je gas geeft, de toeren schieten niet zo vlug omhoog, bij mijn peusj wel. Het enige verschil wat ik wel weet is dat de peusj door een jongere knaap is bereden en was verlaagd (getuned) wat oogt op een sportieve rijstijl. De xsara is een ex lease auto op lpg, er werd heel wat km mee gereden per jaar , zo,n 20.000 en er is keurig
met de wagen omgegaan. Geen rooklucht of verloedering, wellicht een
nette man.
Ik heb net ook iets gelezen dat wanneer een auto rustig wordt bereden er koolstofafzetting blijft hangen omdat hij niet warm/heet wordt.
Dit zou dan blijve hangen bij de zuigerveren en uitlaatkleppen.
Misschien een halfordsmiddeltje in de olie/benzine mikken…?
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je schrijft het zelf al: LPG…. daar gaat al 10-15% van je PK’s.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kleppen stellen?
Zeker gezien de LPG een idee.
Groet, Piet
dennizzz schreef:
Ik heb net ook iets gelezen dat wanneer een auto rustig wordt bereden er koolstofafzetting blijft hangen omdat hij niet warm/heet wordt.
Dit zou dan blijve hangen bij de zuigerveren en uitlaatkleppen.
Het is A een LPG en B een LPG, ofwel je hebt bijna geen koolstofafzetting en hij is sneller warm.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik gok ook op kleppen stellen. Doe ook maar een rondje bougies.
En LPG rijdt inderdaad wat minder fel dan benzine. Alsof je altijd twee extra passagiers bij je hebt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
JA op lpg is ie idd wat minder fel en minder snel. maar als ik op benzine overschakel is hij nog lui, wel wat feller en sneller maar niet vergelijken
mijn vorige auto. Ik ga denk ik even naar de lpg specialist/garage hier in de buurt. Misschien bekend probleem.
toch bedankt.
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als het niet aan de LPG-installatie ligt, wat heeft het dan voor zin om langs de LPG-specialist te gaan?
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Het is al eerder gezegd: Kleppen stellen
Of toch in ieder geval klepspeling controleren. Het is ondertussen toch algemeen bekend, meen ik, dat de laatste serie 8v motoren van PSA geen bijzonder stevige klepzittingen hadden. En dat dit vooral in combinatie met LPG nogal onderhoudsgevoelig is. Om het maar even zachtjes te zeggen.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Diezelfde lpg specialist is naast lpg inbouwstation ook gewoon een garage en kan gelijk het probleem onderzoeken en misschien maken.
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
DigiDaan schreef:Ik gok ook op kleppen stellen. Doe ook maar een rondje bougies.
En LPG rijdt inderdaad wat minder fel dan benzine. Alsof je altijd twee extra passagiers bij je hebt.
Bij oude ongeregelde systemen was dat een waarheid als een koe. Bij moderne G3 LPI systemen is het verschil veel kleiner, of hoort veel kleiner te zijn.
TS, als het “probleem” na het kleppen stellen blijft, lezen we het graag natuurlijk. Beetje hersenenkraken is wel onze hobby.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Goed of slecht inrijden heeft toch ook nog steeds invloed op hoe de motor later in zijn leven presteert?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ik heb laatst mijn gaskabel ingekort (was helemaal uitgelubberd en maakte niet meer de volle slag) en afgesteld. Daarna trok de motor een HEEL stuk feller.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png