Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Vwb de massaverschillen had jeroen-2cv het ook niet goed, ik dacht van laat maar….
PSA heeft juist vanaf de nieuwe C3 tijdens het ontwerpen gelet op de voertuigmassa. Vergelijk de massa`s eens met een 207, dat is niet normaal met 1200kg .
De achteras is qua constructie hetzelfde als van de vorige C3, volgens een collega rijdt de nieuwe C3 als de voorgaande C3 maar dan hier en daar iets verbeterd. Hij mocht ermee rijden tijdens zijn Citroëncursus van de importeur.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Vwb de massaverschillen had jeroen-2cv het ook niet goed, ik dacht van laat maar….
Omdat Citroen Nederland nog geen gegevens vrij gegeven had, heb ik deze gegevens van de Duitse importeur overgenomen. Daar zit bij het leeggewicht een bestuurder van 75 kg inbegrepen.
In hun eerste (voorlopige) folder van 15 september 2009 was het leeggewicht van de 1.6 HDi 110 pk zelfs 1408 kg (!!).
Waarschijnlijk hebben ze deze auto per ongeluk gewogen met 4 dikke Beiers aan boord .
Als je wil kan ik je de Duitse folder wel als pdf mailen.
Maar ook de Duitse importeur heeft inmiddels (12 jan 2010) de massa’s naar beneden bij gesteld en lijken de massaverschillen van de nieuwe en de oude C3 verwaarloosbaar te zijn.
Vandaag is zelfs officieel de 1.6 HDi 90 pk 99gr aan het programma toegevoegd (gem verbruik 1 op 26) , en het nog betere nieuws is dat deze 400 euries goedkoper is dan zijn broertje (104gr) met hetzelfde vermogen en dezelfde prestaties. zie de site van Citroen NL.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik geloof je wel .
PSA geeft altijd voertuigmassa`s waarbij alle vloeistoffen tot max zijn gevuld en met 1 bestuurder met halve bagage en zo worden de sprinttijden ook gemeten. Goudeerlijk tov vooral de Duitse merken, maar ze brengen zichzelf marketingtechnisch in discrediet op papier tenminste . Daardoor lijken Duitse auto`s ook altijd sneller dan Citroëns, terwijl dat niet altijd hoeft te zijn.
1408kg moet echt een drukfout zijn of verkeerd overgenomen, blijkbaar is het nu wel veranderd.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Een video van de Autotelegraaf:Rijtest C3 1.4 VTI
In het filmpje is te zien dat het stuur zelfcentrerend is, het lijkt een klein beetje op Diravi .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Citrophile schreef:Een video van de Autotelegraaf:Rijtest C3 1.4 VTI
In het filmpje is te zien dat het stuur zelfcentrerend is, het lijkt een klein beetje op Diravi .
En dat wordt als een nadeel gezien? Die zogenaamde autojournalist spoort niet
Geen fijnere stuurbekrachtiging dan een Diravi.
Wellicht vinden we dan toch nog wat van de CX terug op de C3.
Een Citroen hoort nu eenmaal onderscheidend te zijn
Degenen die een saai standaard en fantasieloos vervoermiddel willen moet zich maar wagen aan die duitse schroothoop van het jaar of aan een vreselijk lelijk hok uit japan of korea
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
XM met PRV V6en hadden als laatste Citroëns diravi. Ik vind het ook een zeer prettige hydraulische stuurbediening .
Ik wist niet dat de nieuwe C3 een voorzienig heeft dat het stuur laat centreren .
De nieuwe C3 is een leuke auto geworden .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Nee, diravi is een compleet ander stuurinrichting. Die trekt continu vrij sterk het stuur naar het midden, na het nemen van een bocht en dan het stuur loslaten resulteerd in flink heen en weer slingeren. Dat doet de C4 niet , daarbij is o.a. de C4 wielgeometrie iets onder een hoek gezet waardoor het stuur na het nemen van een bocht iets naar het midden gaat met rollende wielen. Misschien zit er in de stuurbekrachtiging een regeling die het stuur een beetje aantrekt.
Ik denk dat ze bij de nieuwe C3 iets heel eenvoudigs hebben bedacht om het stuur te laten centreren en niet zoiets duurs als diravi . Ook wanneer de C3 stil staat komt het stuur terug in de middenstand en zo te zien met het filmpje is dit veel sterker dan bij de C4.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Dat een C4 geen Diravi heeft weet ik ook. Ik heb ook een CX gehad. wat ik eigenlijk bedoel is dat als je bij iedere elke auto die stuurbekrachtiging heeft een beetje aan het stuur draait zoals ze dat doen in het filmpje dan komt het stuur altijd iets terug. Nog niemand heeft ooit gerept over het zelf centrerende stuur in een nieuwe c3. Ik heb er daarom een beetje mijn twijfels bij.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik heb er ook nog niet eerder over gehoord, maar ik vind dit wel een leuk feature en doet een beetje denken aan de diravi .
Het zal heus wel in de software van de elektrische stuurbekrachtiging zitten, om het stuur te laten centreren.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Zo dat is lang geleden dat ik nog eens iets op dit forum schreef, al heb ik wel regelmatig mee gelezen .
Vooralsnog heb ik een aantal niet-citroens gehaed (shame on me) maar wel allemaal fransen (2x Renault, 1 x Peugeot). Nu wegens een nieuze job mag ik een leaseauto uitzoeken, en als voorloopauto heb ik momenteel een Clio. Daar ging eerst ook mijn voorkeur naar uit wegens de compleetheid van de aanbieding als Sélection Business met onder andere Navi, cruise control, climate control, licht- en regensensoren, lichtmetaal, alles electrisch, etc.
Echter, in de voorloopauto (nieuwe Clio van na de facelift, geheel nieuw) zit ik niet lekker, en naar mijn idee te hoog, met te weinig steun aan de benen wat op lange trajecten vervelend wordt en ook pijnlijk.
Nu zag ik de nieuwe C3 en dacht…wow, dat is ook een optie! Folders in huis, en ik wil snel gaan proefrijden als het kan, want qua budget past ie ook aardig (1.4i Airdream Dynamique met als opties My-Way en climate control) voor circa 18 mille.
Iemand er al mee gereden? Ik twijfel over de gewone 1.4i die al jaren mee gaat en ook in mijn moeders C2 zit en daar best aardig mee komt, of de 1.4 VTi met 95 pk. Die is echter weer duurder waardoor ik wellicht over budget heen ga.
Tevens, iemand een idee wanneer hij leverbaar wordt in NL? Ik moet begin maart bestellen dus vandaar.
Bedankt en leuk weer eens hier te zijn!
Groetjes,
Bart
Alleen een Citroen rijdt als een Citroen
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Volgens mij staat-ie al in de showroom. Ik zag hem gister bij Douma staan, met kenteken, dus je zult er ook al in kunnen rijden.
Robert
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Gisteren heb ik bij Citroen Emerpark in Hilversum het genoegen mogen smaken om een proefrit van een uur te maken met een C3 II 1.6 Exclusive. Zelf zijn wij in het bezit van een C3 1.4 van 2005 en ik moet zeggen dat de het nieuwe model een enorme stap vooruit is. De auto rijdt als een C4 maar dan stiller en soepeler. De ophanging maakt nauwelijks lawaai en ook de geluidsisolatie is erg goed. Souplesse alom waarbij je het gevoel hebt in een grotere auto te rijden. Ook is de afwerking stukken beter en op slechte wegen geen kraakje te horen. Aanvankelijk leek mij de zenith vooruit niet zo bijzonder maar na een uur rijden moet ik zeggen dat het een heel aparte ervaring is. Het zicht rondom neemt daardoor aanmerkelijk toe. Volgens mij heeft de concurrentie het nakijken; een vergelijkbare Polo is duurder en de 207 is minder comfortabel en minder goed afgewerkt. Conclusie een echte aanrader en ga er in rijden. Ook als je een grotere auto gewend bent lijkt het mij de moeite van het overwegen waard.