Ik zoek van deze sensor een grafiekje met de waardes.
Dus bij X graden is de weerstand X
En of het verloop lineair is.
Deze sensor is op vele auto’s te vinden, zelf heb ik hem van een electronisch geregelde xantia 2.1 td ( xud11bte p8c ).
Heb dit nodig om mijn logger te kunnen configureren met deze sensor.
De sensor:
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Dat kun je toch uitmeten,mits opwarmen of afkoelen?
Blooper1963 schreef:Dat kun je toch uitmeten,mits opwarmen of afkoelen?
Dat zou kunnen.
Maar dan moet je wel een redelijk stabiele test opstelling maken.
Moet in ieder geval tussen 20 en 160 graden Celsius goed zitten.
Als de waardes niet kloppen meet ik dingen die niet zo zijn.
Daar durf ik niet geheel op te vertrouwen.
En een fabrikant heeft altijd meet specificaties ergens…
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
dappieman schreef:Blooper1963 schreef:Dat kun je toch uitmeten,mits opwarmen of afkoelen?
Dat zou kunnen.
Maar dan moet je wel een redelijk stabiele test opstelling maken.
Moet in ieder geval tussen 20 en 160 graden Celsius goed zitten.
Als de waardes niet kloppen meet ik dingen die niet zo zijn.Daar durf ik niet geheel op te vertrouwen.
En een fabrikant heeft altijd meet specificaties ergens…
Waarom, je meet op een aantal punten (0 graden, beter bekent als water met ijsblokjes) 20 graden (of iets in de buurt, beter bekend als kamer temperatuur) en 100 graden (kookpunt..) en die zet je uit in een grafiek…. puntjes verbinden, extrapoleren en je hebt een heel redelijk beeld.
weerstandswaarde zou liniear moeten zijn.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Met een “heel redelijk beeld” ben ik niet geholpen.
Ik heb geen gekalibreerde meet toestellen thuis om dat accuraat genoeg te doen.
Het is voor heel belangrijk dat die sensor perfect gekalibreerd werkt.
Als ik de auto afstel bij bv. buiten temp. 20 graden dat hij niet pingelt.
Weet ik dat de inlaat temp x graden is.
Mocht de x temp 2 graden hoger worden kan dat al het verschil tussen niet en wel pingelen zijn.
Pingelen = dodelijk.
Dus die sensor is in mijn toepassing heel belangrijk, en kan dus gewoon niet bij benadering gemeten worden.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
dappieman schreef:Met een “heel redelijk beeld” ben ik niet geholpen.
Ik heb geen gekalibreerde meet toestellen thuis om dat accuraat genoeg te doen.
Het is voor heel belangrijk dat die sensor perfect gekalibreerd werkt.
Als ik de auto afstel bij bv. buiten temp. 20 graden dat hij niet pingelt.
Weet ik dat de inlaat temp x graden is.
Mocht de x temp 2 graden hoger worden kan dat al het verschil tussen niet en wel pingelen zijn.Pingelen = dodelijk.
Dus die sensor is in mijn toepassing heel belangrijk, en kan dus gewoon niet bij benadering gemeten worden.
Duidelijk, je wilt pingelen voorkomen. maar wat zijn de andere specificaties van de motor, dat je zo bang bent voor pingelen?
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Het is XUD11 (2.1td) met:
- aangepaste bosch brandstofpomp ( 12mm plunjer, goeverner aangepast enz )
- VNT20 turbo ( van de grotere audi diesel motoren, goed tot +-225pk )
- chargecooler
Dat zijn globaal de spannendse specificaties.
Mijn doel is om de 200pk grens achter mij te laten.
Dan praat je over redelijk serieuze turbo drukken en vermogens.
Als je dat niet goed aanpakt/controleert gaat het gewoon echt mis.
Ik wil hem afstellen net voor de pingel grens. ( met pingel koptelefoon om goed te luisteren naar de motor )
Daar horen dan bepaalde waardes bij en met name de inlaat temperatuur vs druk bepaald hoeveel zuurstof er in zit.
Als deze veranderen kan ik de aansturing hier wel op aanpassen.
Maar mocht het boeltje kapot draaien en ik wil een accurate bijregelen maken moet die sensor gewoon kloppen.
Als het mis gaat en de sensor klopt niet dan gaat het de volgende keer ws. weer mis om dezelfde reden.
Als het bv 35 graden buiten is en ik heb hem op 20 graden afgesteld is het een wereld van verschil voor de optimale afstelling.
Dit is dan op te lossen door bv. water/methanol te injecteren in het inlaat traject om de juist te inlaat temperatuur te halen om pingelen te voorkomen.
Of een “safe” mode om de brandstof toevoer terug te regelen.
Vandaar dat ik echt wil dat die sensor goed gekalibreerd is.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Klinkt als een serieus aangepakt project!!! goed bezig..
nog een vraagje.
Heb je al eens uitgerekend wat het volume aandeel van zuurstof in lucht is bij een temperatuur range van -15 (even snel het minimum in nederland) en 50 graden (een echt hete dag op in een goede file).
Nog eentje dan heeft jouw systeem een uitlaatsensor?
Dat kan je ook een indicatie geven van hoe belangrijk die lucht temperatuur waardes echt zijn.
Verder is de vere weg belangrijkste sensor voor inspuit verhoudingen, de motor temperatuur sensor samen met de gasklep positie sensor. (tenminste voor Motronic motormanagement systemen zonder LMM, die dan over het algemeen met uitlaat sensor zijn uit gerust).
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Ja het is wel redelijk serieus geworden.
Dat heb ik nog niet berekend omdat ik niet meet hoeveel brandstof ik inspuit.
Ik kijk naar de uitlaatgas temperatuur ( ja heb ik, zit nu met echt planken rond de 840 en 855 graden ) en de AFR ( air-fuel-ratio )
Dan weet je of je turbo heel blijft en of er evt. nog meer diesel bij kan.
Diesel blijft tenslotte een heel leuk concept! Gewoon meer diesel erbij totdat je rook ziet ( er is meer vermogen te halen als je nog wat roet blaast )
Nadeel is de je uitlaatgas temp. dan door het dak gaan.
Daar ga ik dus een balans in zoeken. Tussen pingelen/rook/vermogen.
De inlaat temperatuur wordt na de turbo gemeten dus dat is nooit -15 tot 50 graden. Net na de turbo zal dit eerder tussen de 100 en 200 graden zijn.
Na de chargecooler hoop ik dit rond de 30/40 graden te krijgen.
Die temperatuur is voor mij dus belangrijk.
Als die veel hoger wordt is er minder bruikbare zuurstof en wordt de EGT ook hoger (door de mindere hoeveelheid lucht maar wel dezelfde hoeveelheid brandstof ), wat dus weer de turbo kan kapot maken.
( variabele gedeelte gaat vast zitten, en de turbo kan dan zichzelf gaan overspoolen )
En mijn diesel heeft dus ook geen gasklep en dus geen gasklep positie sensor.
Hij zuigt altijd maximale lucht aan.
Plat gezegd: “daar spuit je wat diesel bij”
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Duidelijk
Hoe ga je de zaak afstellen?
Je bent nu heel theoretisch bezig, wat altijd goed is. maar iets onbelast theoretisch op de (net onder) de pingel grens brengen heeft weinig te maken met belast correct afstellen…?
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
tmoons schreef:Duidelijk
Hoe ga je de zaak afstellen?Je bent nu heel theoretisch bezig, wat altijd goed is. maar iets onbelast theoretisch op de (net onder) de pingel grens brengen heeft weinig te maken met belast correct afstellen…?
Het afstellen is een geduldig proces.
En heeft ongeveer de volgende stappen:
- brandstofpomp op tijd zetten
- interne brandstofpomp druk afstellen
- turbo stap voor stap afstellen ( basis zal rond de 0.7bar zijn, uiteindelijk zal deze rond de 1.8 bar moeten draaien )
- brandstoftoevoer afstellen adv. gegevens IAT, AFR en EGT.
Tijdens het proces moet je alles meten en beluisteren of het nog goed lijkt en klinkt.
Afstellen doe je ook absoluut niet onbelast. Dan heb je helemaal geen goede meting.
Dit zal een zaterdag op een afgesloten weg met 2 personen gebeuren.
1 rijden 1 meten en controleren.
Dan stoppen om de waardes en afstelling te bekijken en evalueren.
Aanpassen en nog een keer.
Enzovoort.
Uiteindelijk kan je nog wat fijnafstelling doen op de testbank.
Je kan de duur mooi bepalen met de versnelling waar in je meet.
In de derde versnelling meten duurt niet zo lang dus kan je mooi horen hoe en wat.
Geeft dat vertrouwen ga je wat langer meten en luisteren in de 4.
Immers van 1000 naar 5500RPM in de 3 duurt veel korter dan in de 4.
Zo krijg je alles heel mooi afgesteld.
Ik heb er al de nodige ervaring/kennis mee dus dat komt wel goed.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Pingelen onstaat door vroegtijdige ontbranding van het mengsel, meest voorkomende oorzaken:L Distrubutie timing is van tijd, kool dat op de cilinderwand dusdanig opwarmt dat het, het mengsel aansteekt. Of een verkeert type bougie (warmte graad). hier niet van toepassing.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Ik zie het meeste gevaar in een hoge inlaat temperatuur versus de grote hoeveelheid diesel die ik inspuit.
Wordt de temperatuur in de cilinderkamer hoger ( dan gecontroleerd nog goed loopt ) gaat het vanzelf pingelen.
Dat de timing op orde is sluit ik geheel uit omdat ik hem van te voren gewoon helemaal uitmeet.
Maar graag weer ontopic.
Heeft iemand nog informatie hierover?
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Pingelen bij een diesel?! Een diesel pingelt altijd
Serieus, ik snap niet hoe je denkt dat hete lucht kan gaan ontbranden voordat er diesel wordt ingespoten. Hoeveel graden voor BDP gebeurt dat ook alweer? Vijf graden? Heb je dat ding geconverteerd naar multifuel of zo?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Diesel = geen pingelen! dat is de grootste fabel die er is.
Pingelen is het ongecontroleerd ontbranden van brandstof.
En dat doet een diesel dus absoluut niet.
Doet hij dat wel gaat hij net zo snel stuk als welke andere motor dan ook.
De hete lucht zal ook niet ontbranden.
Maar als er al 200 graden warme lucht ingaat zal hij veel sneller pingelen zodra er brandstof bij komt.
En dit wordt ook niet toegepast op een standaard motor.
Zoasl boven vermeld zou het leuk zijn als er het dubbele aan vermogen gehaald wordt.
Dus de eisen aan brandstof inspuiting en turbo worden een stuk strenger en vooral kritieker.
Maar goed ik denk dat ik maar een gekalibreerde sensor ga halen aangezien ik niemand kan vinden die mijn vraag kan beantwoorden.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Pingelen is zelfontbranden, dat bedoelde er ik mee. En instromende lucht van 50 graden, 200 graden of bij wijze van spreken 5000 graden, zonder brandstof ontbrandt er niks. Het is geen Stirling
De verbranding begint toch al direkt tijdens het inspuiten? Het enige wat er kan pingelen is als je MW50 gebruikt lijkt me, dan is het de methanol die ontbrandt voor het inspuitmoment. Maar dan moet je het wel heel bont maken. MW50 is ook voornamelijk voor Otto motoren, die komen niet veel verder dan 1,8 bar met drukvulling.
Kun je eigenlijk iets aan de inspuitdrukken doen bij zo’n Boschpomp met die verstuivers?
Ben eigenlijk een beetje benieuwd naar je berekeningen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY