1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Xsara als eerste auto
Prototype
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Gepost: 26 juni 2009 02:57 AM

Goedenavond,

Dit is mijn eerste post hier op het forum (en toch niet de laatste denk ik Smile).
Ik ben momenteel 17 jaar, en word eind september 18. Druk aan het kijken voor auto’s natuurlijk en nu viel (dankzij mijn broer Rikvds) mijn oog op de Citroën Xsara. Eigenlijk, mede door de vele positieve verhalen, vrij snel verliefd geworden op deze mooie auto.

Nu is er enkel 1 ding wat mij dwars zit en dat is de meedraaiende achteras. Ik hoor dat dit toch negatief kan werken als je beginnend bestuurder bent. Dus ik hoopte dat ik hier iets wat tips/ervaring kan horen.

Groeten René

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 26 juni 2009 03:02 AM
  [ # 1 ]

Ik heb mijn 1e kilometers ook in een Xsara gemaakt. En ik weet niet hoe je van plan bent om je door het verkeer te manoeuvreren. Maar daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Je merkt er eigenlijk niks van.

 

Profiel  
 
Prototype
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Gepost: 26 juni 2009 03:07 AM
  [ # 2 ]

Ja ik hoor dat t vooral op hogere snelheden wel kan gebeuren dat je de macht over t stuur verliest omdat hij rare dingen kan doen ofzo iets

Profiel  
 
j-wvb
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1228
Geregistreerd: 21-06-2008

- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
Gepost: 26 juni 2009 10:37 AM
  [ # 3 ]

Ik had 3/4 jaar mijn rijbewijs en toen ook een xsara gekocht. het enige wanneer je last krijgt van je achterkant is als op hogere snelheden bochten gaat maken en dan ineens het gas loslaten, dan verliest de achterkant zijn grip, maar bij normaal rijden merk je er niks aan.

Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?

doei   points   doei

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 26 juni 2009 10:50 AM
  [ # 4 ]
Prototype schreef:

Ja ik hoor dat t vooral op hogere snelheden wel kan gebeuren dat je de macht over t stuur verliest omdat hij rare dingen kan doen ofzo iets

Als jij gewoon rijdt zoals je dat geleerd wordt, dan is er echt he-le-maal niets aan de hand.

De meesturende achteras is minder dramatisch dan het klinkt. Je merkt er in praktijk vrijwel niets van. Alleen op stevige snelheid in lange doordraaiers kan je soms voelen dat de achterkant een beetje beweegt. Dat effect is zo mild dat ook een beginnend bestuurder dat gewoon kan opvangen.

Ja OK, als jij flink lomp een rotonde op boenderd en je wordt vervolgens verrast door de kleine extra beweging zijwaarts… Dan moet je inderdaad niet ineens van je gas af. Ook zonder meesturende achteras is dat tricky.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Prototype
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Gepost: 26 juni 2009 11:57 AM
  [ # 5 ]

Oke leuk nieuws dus Smile zat me toch wel dwars dat k er ‘gezeur’ mee kan krijgen.

Zijn er verder bij eventuele aankoop van een Xsara dingen waar je op moet letten .. ik neem zoizo dan mijn broer mee maar zijn er nog speciale Xsara dingetjes ?

Eventuele andere aankoop-tips zijn ook welkom Smile

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 26 juni 2009 12:01 PM
  [ # 6 ]

wat voor motor? 1.4 en 1.6 schijnen slechte koppakkingen te hebben. Controleer kvs op olie enz. Probeer de kachel, of die echt heet wordt.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5490
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 26 juni 2009 12:26 PM
  [ # 7 ]

Mwha ik weet eigenlijk niet echt min punten van een Xsara…

Alleen bij eventuele aanschaaf moet je hier opkijken:

-Goeie profiel op de banden.
-duidelijke kilometers stand.
-Wanneer is de distributieriem vervangen? En is dit aantoon baar?
-de conditie van de uitlaatsysteem?
-zijn de koelvloeistof, olie en remvloeistof op peil?
-Uiterlijk auto Bijv kleur verschil, kan dus schade hebben gehad? Ect
-Héél belangrijk zijn de remmen in orde? Remvloeistof laag, wilt dan zeggen dat de remmen wat minder zijn, lees aanvervanging toe zijn?
-Koppeling goed?

Nouja op deze dingen let ik op… maarre wat voor type zoek je? Coupé\berline?

Succes!

Maar misschien kun je wel 1 van de 3auto’s van je broer overnemen Wink  Dat zijn de echte karakter auto’s!

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 26 juni 2009 12:37 PM
  [ # 8 ]
GWHENDRIKS2 schreef:

Nouja op deze dingen let ik op… maarre wat voor type zoek je? Coupé\berlinge?

BERLINE!!!  Evil or Very Mad


Very Happy

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5490
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 26 juni 2009 12:39 PM
  [ # 9 ]
r1Ch schreef:
GWHENDRIKS2 schreef:

Nouja op deze dingen let ik op… maarre wat voor type zoek je? Coupé\berlinge?

BERLINE!!!  Evil or Very Mad


Very Happy

Ahumm het is vroege dag!  Surprisedops:  Rolling Eyes

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 26 juni 2009 12:41 PM
  [ # 10 ]

Qua tips: Beetje afhankelijk van wat voor Xsara je op het oog hebt, uit welk bouwjaar. Met name het verschil tussen Phase I en Phase II (dus 2000 en ouder of 2001 en nieuwer) wat betreft motoren.

De kachel moet inderdaad binnen een minuut of twee wel beginnen met blazen van warme lucht. Zo niet, dan kan dat betekenen dat er een keer radiator-fix in het koelsysteem gedonderd is om lekken te repareren.

Als het motorblok helemaal schoongemaakt is moet je extra opletten. De blokken kunnen olie gaan zweten aan de linkerkant (gezien zoals je voor de auto staat) wat kan duiden op een lekke koppakking.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Jeroen_Xs98
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 391
Geregistreerd: 25-04-2008

- Xsara 1.4i coupe
Gepost: 26 juni 2009 01:34 PM
  [ # 11 ]

Ik heb 3 dagen na ik mijn rijbewijs heb gehaald, een Xsara aangeschaft (PH 1, 1.4i Coupé) en ik moet zeggen, ik rij er nu nog met veel plezier mee. Weinig kosten tot nu toe, ik moet dan ook zeggen, echt absurd rij ik nou ook weer niet. Het enige wat ik heb gehad (en nog steeds heb…) is afstanden schatten met achteruit rijden, ik vind het zicht niet optimaal.
Aankooptips heb ik geen, want een kennis van mij die er wel verstand van heeft, heeft voor mij gekeken.

Xsara 1.4i ‘98 (01/02/2007 - 26/05/2012), TD-PR-15, Blue Mauritius,
kilometerstand bij inruil: 127.330

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27940
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 juni 2009 10:28 PM
  [ # 12 ]

Ik denk dat een Xsara juist een goede auto is om mee te beginnen. Leuke maat ook, en je kan er toch overal mee uit de voeten Wink

Let bij het aankopen ook vooral op alle panelen netjes op elkaar aansluiten. Even kijken of de bumper recht hangen en of de deuren niet raar in de auto vallen. Zulk soort dingen kunnen mogelijk duiden op ex schades Wink

Als je niet voor een 2.0 16v VTS kiest dan hoef je voor een Xsara niet bang te zijn. Het enige wat je fout kan doen is gewoon te hard in een bocht gaan en dan gas los laten, maar dan ben je de grens echt wel aan het opzoeken voordat die achteras iets raars doet…

Als je geen instapper zoekt kan je denk ik het beste naar een 1.6i of 1.8 16v type 1 kijken.
Als je de mogelijkheid heb om een type 2 te kopen (ze zijn vaak iets duurder maar hebben ook hun voordelen) dan kom je al snel uit bij een 1.6 16v Wink
Even vanuitgaande dat je geen diesel zoekt.

Profiel  
 
Prototype
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Gepost: 27 juni 2009 12:27 AM
  [ # 13 ]

Als eerste bedankt allen voor de tips en ervaringen.. vind toch fijn te horen dat het dus juist als eerste auto goed zou zijn

als tweede
Haha GWHENDRIKS2 die auto’s van me broer zijn inderdaad de echte karakter auto’s maar ze vragen ook een hoop tijd en dat heb ik momenteel niet heel veel ..

En als derde (ik ga zo toch stoppen met opsommen Razz)
Ik wou gaan voor een berline, met een budget van +- €2000. Oh Arjan Verkade, hoebedoel je instapper ? (beetje n00b nog qua auto’s en termen Surprisedops:

*edit*
Ik zeg wel leuk dat ik kies voor een berline .. vooral vanwege de achterdeuren. Maar wat is er nu eigenlijk ‘beter’, wat zijn de grote verschillen ? Vind ze namelijk allebij mooi gimme

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27940
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 juni 2009 01:11 AM
  [ # 14 ]

Alleen de break is groter Wink

De berline is even groot als de coupé. Zelfs de laadruimte.
Ik denk dat zelfs de beenruimte achter even groot is.

De voorstoelen zijn wel anders, die zijn bij de coupé iets sportiever Wink

Profiel  
 
Prototype
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Gepost: 27 juni 2009 01:30 AM
  [ # 15 ]

Ok en verder is dus het aantal deuren het verschil ?

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook