2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Xsara als eerste auto
xsara_LP
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 27-04-2009

Gepost: 27 juni 2009 01:33 AM
  [ # 16 ]

Ikzelf heb 3mnd voordat ik me rijbewijs heb gehaald een Citroen Xsara 1.4i Ligne Prestige (1998) 
De prijs van deze auto lag rond het budget wat jij ook te besteden hebt. De auto reed en deed verder perfect wat misschien een handig ding nog is om op te letten is de homokeneten, kan je rijdendeweg testen door bochten te maken.
Verder was mijn koppakking beetje lek, deze zelf kunnen vervangen (pa dan) en dat was weer opgelost.
Ik heb een 1.4 genomen omdat die financieel allemaal goed te betalen is. De auto weegt 1005Kg en betaal aan wegenbelasting 30 euro per maand (omgerekend) en voor de verzekering een klein bedragje.  Je kan een 2.0 o.i.d. kopen maar ik denk dat je dit wat duurder gaat komen te staan bij de verzekering dan een 1.4 of 1.6. Een grote auto is leuk maar `m op de weg houden is het tweede.

Ik had ook wat gelezen over dat de auto op de snelweg bijvoorbeeld niet lekker van rijbaan verwisseld (autoweek) maar ik moet zeggen dat ik hier niet echt last van heb. Waar ik wel aan moest wennen is dat het stuur bij een hoge snelheid (120>) zeer licht word, dit was bij mijn lesauto niet zo als bij de xsara. Daar moest ik even rekening mee houden maar dat went wel gauw.

En ja verder gewoon kijken of alles wat werkt aan de auto (elec. bekeken) en test alle sloten goed (bij mij was dit niet 100 punten).

Qua formaat de auto wel oke, het had om mij nog wel een slag groter gemogen, maar dit ook omdat ik zelf wat groter bent ( en pa rijd in een mazda 6, wat ook niet verkeerd rijd ) en het achteruit rijden is wel wat minder qua zicht wantja je hebt nou eenmaal een hatchback met de kont wat omhoog. Moet je gewoon rekening mee houden. (een opel astra, of renaultje heeft dit ook dus ja)

Volgens mij zeker een leuke starters auto, het is een vrij tijdloze auto die er goed uitziet van zowel de binnen als buitenkant. En de auto zit ook nog wel in een leuke prijsklasse.
Verder is het voor je te hopen dat er niet al te veel onkosten bij zitten want dat zou jammer zijn.

O, ik had btw een kapot centrale vergrendeling waarbij ik de kabelboom van mij portier moest vervangen. Ik weet niet of vele xsara last hebben van dit probleem maar check wel even of alles goed op slot wil (ook kofferbak)

Verder succes met afrijden, en probeer zoveel mogelijk af te dingen bij de evt. dealer.. (neem je pa mee ofzo en laat die het woord doen, dat wil wel meer helpen dan dat er een koter van 18 goed gaat afdingen)


Citroen Xsara 1.4i Ligne Prestige (1998)

Profiel  
 
Prototype
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Gepost: 27 juni 2009 02:09 AM
  [ # 17 ]

Pfff k word met de dag enthousiaster ... met de dag !? met de minuut etuh

kiezen voor 1.4 1.6, of 1.8 .. hoeveel rijden de beide per liter ? 2.0 heb ik eigenlijk al uit me hoofd gezet dat lijkt me te duur worden xD

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7817
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 27 juni 2009 03:06 PM
  [ # 18 ]

De 1.8 is best een zuipschuit, veel zuiniger dan 1 op 12 heb ik daar nooit mee gereden. Met de 1.6 is 1 op 14 haalbaar, met de 1.4 1 op 15.

Veel hangt natuurlijk af van je rechtervoet.

Vage besturing op snelheid komt met name door de wat smallere banden op de type 1 Xsara’s, ik geloof 175/65R14. Je zou kunnen overwegen deze te vervangen voor wat bredere vijftien inch velgen/banden, rijdt een stuk minder zoekerig.

Verder eigenlijk heel erg probleemloze auto’s!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 27 juni 2009 03:26 PM
  [ # 19 ]

En over gebruik gesproken: mede daarom is een phase II aantrekkelijk. (Al ligt dat helaas buiten je budget)

De 1,6 16v (die de zuipschuit van een 1.8 16v verving) doet mijn overwegend snelwegkilometers tussen de 1:15 en 1:16.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27940
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 juni 2009 03:38 PM
  [ # 20 ]

Uiteraard ligt het verbruik heel erg aan jezelf, want ik red met dezelfde auto de 1 op 15 niet met mijn dagelijkse ritjes.
Al heb ik hem nog niet zo lang, dus mogelijk komt er nog wat verbetering in Smile

Overigens heb je ook nog een 1.8i en een 1.8 16v. Ik heb met beide motoren geen ervaring in de Xsara, maar de 1.8i is denk ik een ouder blok. Deze werd later ook niet meer geleverd.

Over het algemeen is de 1.6 16v (alleen in type 2) een goede alrounder. En vaak zijn deze Xsara redelijk luxe uitgevoerd Smile

Bedenk van te voren goed wat je wil. Airco of een airco. Laat je niets aanpraten gewoon zoeken tot je iets vind wat aan je verwachtingen voldoet Wink

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7817
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 27 juni 2009 03:46 PM
  [ # 21 ]

De 1.8 achtklepper (fijn blok hoor) is alleen geleverd in combinatie met een automaat.

De 1.8 zestienklepper heeft niet zo gek veel meer vermogen. Wel iets meer koppel, maar dat komt later vrij. Voor mijn gevoel is dit echt een geknepen blok en kan er makkelijk 125 pk uit (dat leverden latere versies ook) maar dan had de 1.8i 16V niet meer mooi tussen de 1.6 (90 pk) en tweeliter (136 en 167pk) in gezeten.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27940
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 juni 2009 03:52 PM
  [ # 22 ]

Volgens mij zijn beide 1.8 blokken zo direct van de Xantia plank afgepakt…
Ze gingen daarom ook al een tijdje mee, wat dus het verbruik en prestaties verklaren Wink
Ze zullen wel automaat voor de 1.8 16v gehad hebben die goed paste.

type 1 is geleverd met: 75, 90, 103 (auto), 112, 135 en 167 pk
type 2/3 is geleverd met : 75, 110, 137, en 167 pk

Eigenlijk vangt die 1.6 16v alles op. Ook geleverd met automaat.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7817
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 27 juni 2009 05:00 PM
  [ # 23 ]
Arjan Verkade schreef:

Ze zullen wel automaat voor de 1.8 16v gehad hebben die goed paste.

De 1.8 8V is altijd een automaat. De 1.8 16V is altijd een handbak. Voor zover ik weet is er in het eerste type Xsara nooit een andere automaatversie geweest.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 27 juni 2009 07:05 PM
  [ # 24 ]
DigiDaan schreef:
Arjan Verkade schreef:

Ze zullen wel automaat voor de 1.8 16v gehad hebben die goed paste.

De 1.8 8V is altijd een automaat. De 1.8 16V is altijd een handbak. Voor zover ik weet is er in het eerste type Xsara nooit een andere automaatversie geweest.

Da’s niet helemaal waar. In Nederland & België kwam in ‘99 een 1.6 8v TU met automaat, die volgde de 1.8 8v 103pk automatique op. Ik meen dat de 1.6 de AL4 kreeg, de voorgaande 1.8 had nog de ZF 4HP14.

Overigens was er wel een handgeschakelde Xsara I 1.8 8v beschikbaar, maar die is nooit in Nederland of Belgie verkocht. Die 1800 had 90pk en wat meer koppel, maar het verschil met de 1.6 was waarschijnlijk te klein om ze naast elkaar te kunnen leveren.

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 27 juni 2009 07:11 PM
  [ # 25 ]

tja ik vind bij type 1 de 1.6i een mooie alrounder wel is deze net 1053 kg dus een belastingschaal hoger (berline).

Ik heb er niet al te veel aan hoeven te vervangen en voor een hele scherpe prijs kunnen kopen. Ik denk ook bij de dealer, een xsara zonder inruil is zeker interessant (de doorloop snelheid is niet echt hoog)

ik rijd gemiddeld 1 : 14.5 , WA verzekerd dus voor een schappelijk maandbedrag een lekkere auto erbij kunnen kopen.

Profiel  
 
xsara_LP
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 27-04-2009

Gepost: 27 juni 2009 09:20 PM
  [ # 26 ]

Ik kan met mijn 1.4i btw op een volle tank een 600 nogwat kilometer draaien wat gemiddeld op een 1:14 uitkomt. En rij ik veel snelwegen af dan wil ie ook wel 1:15 halen.


Citroen Xsara 1.4i Ligne Prestige (1998)

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 27 juni 2009 09:40 PM
  [ # 27 ]

Over verbruik kunnen we wellicht verder ouwehoeren in dit topic: http://citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=194741

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Prototype
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Gepost: 27 juni 2009 09:55 PM
  [ # 28 ]

Humz dan word het dus een keuze tussen de 1.4 en 1.6 denk ik zo ... Misschien een stomme vraag maar wat is de I achter 1.6I ? Is dat voor Injection ? Zoals eerder vermeld ik weet niet heel veel technische dingen maar hoop toch hier een hoop te leren dmv. vragen te stellen Smile

Groeten !

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 27 juni 2009 10:31 PM
  [ # 29 ]
Prototype schreef:

Humz dan word het dus een keuze tussen de 1.4 en 1.6 denk ik zo ... Misschien een stomme vraag maar wat is de I achter 1.6I ? Is dat voor Injection ? Zoals eerder vermeld ik weet niet heel veel technische dingen maar hoop toch hier een hoop te leren dmv. vragen te stellen Smile

Groeten !

ja, injection Wink

Profiel  
 
xsara_LP
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 27-04-2009

Gepost: 27 juni 2009 10:43 PM
  [ # 30 ]
r1Ch schreef:
Prototype schreef:

Humz dan word het dus een keuze tussen de 1.4 en 1.6 denk ik zo ... Misschien een stomme vraag maar wat is de I achter 1.6I ? Is dat voor Injection ? Zoals eerder vermeld ik weet niet heel veel technische dingen maar hoop toch hier een hoop te leren dmv. vragen te stellen Smile

Groeten !

ja, injection Wink

en dat houd dan in ..? dikke vette extra power?:P

edit:
Ik had eens van een ene monteur gehoord dan 1.6> wel leuke oliedrinkers kunnen zijn. . .


Citroen Xsara 1.4i Ligne Prestige (1998)

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook