3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Xsara als eerste auto
Prototype
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Gepost: 27 juni 2009 10:58 PM
  [ # 31 ]

Een injectiemotor is een verbrandingsmotor waar de brandstof door middel van inspuiting (injectie) in de verbrandingskamer terecht komt, in plaats van in een luchtstroom door een carburateur. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik.

hihi /me vind wikipedia leuk Very Happy

 

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 27 juni 2009 11:10 PM
  [ # 32 ]
xsara_LP schreef:
r1Ch schreef:

ja, injection Wink

en dat houd dan in ..? dikke vette extra power?:P

Neuh, het betekent in eerste plaats betere dosering en betere verbranding. Resultaat: zuiniger. Maar aangezien er uit eenzelfde hoeveelheid peut nu effectief meer energie gehaald kan worden heeft een injectiemotor vaak wel meer vermogen dan vergelijkbare gecarbureerde motor.

edit:
Ik had eens van een ene monteur gehoord dan 1.6> wel leuke oliedrinkers kunnen zijn. . .

Ieder blok kan een oliedrinker worden. Komt meestal met de leeftijd, door slijtage dus.

Mijn 1,6i 16V heeft nu 95k gelopen, en sinds de laatste beurt, 10k geleden, nog geen olie verbruikt. De olie indicator staat nu nog steeds op max.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7817
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 27 juni 2009 11:25 PM
  [ # 33 ]

We dreigen wel aardig offtopic te gaan, maar olie moet je peilen, ik zou niet blind durven vertrouwen op de niveaumeter.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jeroen_Xs98
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 391
Geregistreerd: 25-04-2008

- Xsara 1.4i coupe
Gepost: 27 juni 2009 11:51 PM
  [ # 34 ]

Ik vind persoonlijk de 1.4 te traag met optrekken, als ik jouw was zou ik gaan voor een 1.6

Xsara 1.4i ‘98 (01/02/2007 - 26/05/2012), TD-PR-15, Blue Mauritius,
kilometerstand bij inruil: 127.330

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 27 juni 2009 11:55 PM
  [ # 35 ]
DigiDaan schreef:

We dreigen wel aardig offtopic te gaan, maar olie moet je peilen, ik zou niet blind durven vertrouwen op de niveaumeter.

Tjsa, bij het predikaat “oliedrinker” denk ik aan 1 liter olie op 5k kilometer, of nog erger. Dat soort stevig verloop zou op de niveaumeter ook waarneembaar moeten zijn.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27940
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 juni 2009 01:34 PM
  [ # 36 ]
DigiDaan schreef:
Arjan Verkade schreef:

Ze zullen wel automaat voor de 1.8 16v gehad hebben die goed paste.

De 1.8 8V is altijd een automaat. De 1.8 16V is altijd een handbak. Voor zover ik weet is er in het eerste type Xsara nooit een andere automaatversie geweest.

Sorry, ben het woordje geen vergeten Wink

Ik bedoelde dus, ze zullen wel geen automaat gehad hebben die op de 1.8 16v past.

De 1.4i en de 1.6i (8v) zijn voor een deel volgens mij aardig hetzelfde. Dat olie verbruik zal ook voor beide gelden. Ik hoefde bij 160.000 km nog steeds niet bij te vullen tussen beurten van 20.000 km door.

En alle benzine Xsara’s zijn natuurlijk injectie uitvoeringen Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 juni 2009 01:36 PM
  [ # 37 ]
Technoloog schreef:
DigiDaan schreef:

We dreigen wel aardig offtopic te gaan, maar olie moet je peilen, ik zou niet blind durven vertrouwen op de niveaumeter.

Tjsa, bij het predikaat “oliedrinker” denk ik aan 1 liter olie op 5k kilometer, of nog erger. Dat soort stevig verloop zou op de niveaumeter ook waarneembaar moeten zijn.

ehhh…. oliedrinken volgens de fabrieksopgave: 1 liter op 1000 km. Daar onder is het ok.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 28 juni 2009 03:04 PM
  [ # 38 ]
waterman771 schreef:
Technoloog schreef:
DigiDaan schreef:

We dreigen wel aardig offtopic te gaan, maar olie moet je peilen, ik zou niet blind durven vertrouwen op de niveaumeter.

Tjsa, bij het predikaat “oliedrinker” denk ik aan 1 liter olie op 5k kilometer, of nog erger. Dat soort stevig verloop zou op de niveaumeter ook waarneembaar moeten zijn.

ehhh…. oliedrinken volgens de fabrieksopgave: 1 liter op 1000 km. Daar onder is het ok.

de liters of de km?  Laughing

Profiel  
 
xsara_LP
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 27-04-2009

Gepost: 28 juni 2009 10:14 PM
  [ # 39 ]
Jeroen_Xs98 schreef:

Ik vind persoonlijk de 1.4 te traag met optrekken, als ik jouw was zou ik gaan voor een 1.6

Als je een 1.6 kan vinden zou ik deze ook nemen, maar 1.4 is ook zeker wel te doen


Citroen Xsara 1.4i Ligne Prestige (1998)

Profiel  
 
Prototype
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Gepost: 29 juni 2009 07:03 PM
  [ # 40 ]
xsara_LP schreef:
Jeroen_Xs98 schreef:

Ik vind persoonlijk de 1.4 te traag met optrekken, als ik jouw was zou ik gaan voor een 1.6

Als je een 1.6 kan vinden zou ik deze ook nemen, maar 1.4 is ook zeker wel te doen

En wat is dan jou reden dat een 1.6 beter is ? Of ook vanwege het optrekken ?

Groet

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7817
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 29 juni 2009 07:10 PM
  [ # 41 ]

Verschil in vermogen is 15 pk, de 1.6 is dik honderd kilo zwaarder. Ik weet niet of je in de dagelijkse realiteit echt een groot verschil merkt.

Als je toch niet voor een ‘hete’ versie wilt gaan kun je beter de 1.4 overwegen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 29 juni 2009 07:21 PM
  [ # 42 ]

En anders grof geld betalen voor benzine en de 1.8 16v kiezen! Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27940
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 juni 2009 10:31 PM
  [ # 43 ]

Een type 2 1.4i is volgens mij ook weer iets sneller als die van type 1.
Ik heb mensen gehad die een 1.6i gewent waren en mijn 1.4i best snel vonden…

Waarschijnlijk heb je er vooral op de snelweg wat meer baat bij.

Als je wat vlotter wil rijden: 1.8 16v, goedkoper in aanschaf meer wat pittger in het verbruik
Of de 1.6 16v, zal wat duurder zijn in aanschaf, maar is wat zuiniger.

Profiel  
 
Jeroen_Xs98
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 391
Geregistreerd: 25-04-2008

- Xsara 1.4i coupe
Gepost: 30 juni 2009 01:39 PM
  [ # 44 ]
DigiDaan schreef:

Verschil in vermogen is 15 pk, de 1.6 is dik honderd kilo zwaarder. Ik weet niet of je in de dagelijkse realiteit echt een groot verschil merkt.

Als je toch niet voor een ‘hete’ versie wilt gaan kun je beter de 1.4 overwegen.

Hmmz, ik wist niet dat het verschil zo weinig was… Ik ben de 1.6 motor van de wagen van mn ouders gewend… ik had altijd gedacht dat dat ongeveer hetzelfde was, maar nee dus.
In dat geval klinkt een 1.4 iig aantrekkelijker Wink

Xsara 1.4i ‘98 (01/02/2007 - 26/05/2012), TD-PR-15, Blue Mauritius,
kilometerstand bij inruil: 127.330

Profiel  
 
pixels66
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 16-06-2008

- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
Gepost: 30 juni 2009 01:56 PM
  [ # 45 ]

alleen de fabrieksopgave van het verbruik, let op:

1.4 = 1 op 13
1.6 16v = 1 op 14

oftewel, de 1.6 is zuiniger, gewoon omdat er meer vermogen in zit, de auto hoeft minder hard te werken, en je hoeft het gaspedaal niet zo diep in te trappen…

“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook