4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
Xsara als eerste auto
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 30 juni 2009 03:34 PM
  [ # 46 ]

ik heb een 1.6 16v, en de fabrieksopgave is verre van correct!, als ik rustig rij verbruikt men wagen 9.5liter op 100km, en als ik doorrij gaat dat naar 11 liter op 100km!!

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 30 juni 2009 06:03 PM
  [ # 47 ]

tja daarbij heeft de 1.6i wel iets meer koppel bij wat lager toerental. Ik moet zeggen heerlijk schakellui rijden.

tja tis net wat het aanbod is qua prijs/km gereden/uitrusting/staat. wat denk ik de doorslag moet geven een 1.4i of 1.6i is dan mooi meegenomen.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5490
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 30 juni 2009 09:31 PM
  [ # 48 ]
Prototype schreef:

Als eerste bedankt allen voor de tips en ervaringen.. vind toch fijn te horen dat het dus juist als eerste auto goed zou zijn

als tweede
Haha GWHENDRIKS2 die auto’s van me broer zijn inderdaad de echte karakter auto’s maar ze vragen ook een hoop tijd en dat heb ik momenteel niet heel veel ..

En als derde (ik ga zo toch stoppen met opsommen Razz)
Ik wou gaan voor een berline, met een budget van +- €2000. Oh Arjan Verkade, hoebedoel je instapper ? (beetje n00b nog qua auto’s en termen Surprisedops:

*edit*
Ik zeg wel leuk dat ik kies voor een berline .. vooral vanwege de achterdeuren. Maar wat is er nu eigenlijk ‘beter’, wat zijn de grote verschillen ? Vind ze namelijk allebij mooi gimme

hier een leuke berline: http://link.marktplaats.nl/247183040.
met weinig kilometers.

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 30 juni 2009 10:35 PM
  [ # 49 ]
GWHENDRIKS2 schreef:
Prototype schreef:

Als eerste bedankt allen voor de tips en ervaringen.. vind toch fijn te horen dat het dus juist als eerste auto goed zou zijn

als tweede
Haha GWHENDRIKS2 die auto’s van me broer zijn inderdaad de echte karakter auto’s maar ze vragen ook een hoop tijd en dat heb ik momenteel niet heel veel ..

En als derde (ik ga zo toch stoppen met opsommen Razz)
Ik wou gaan voor een berline, met een budget van +- €2000. Oh Arjan Verkade, hoebedoel je instapper ? (beetje n00b nog qua auto’s en termen Surprisedops:

*edit*
Ik zeg wel leuk dat ik kies voor een berline .. vooral vanwege de achterdeuren. Maar wat is er nu eigenlijk ‘beter’, wat zijn de grote verschillen ? Vind ze namelijk allebij mooi gimme

hier een leuke berline: http://link.marktplaats.nl/247183040.
met weinig kilometers.

Die Xsara heeft ook een open dak! Dat lijkt mij ideaal Wink. Met een dikke 1.8 aan boord, dus lekker veel trekkracht! Very Happy

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27940
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 juni 2009 11:31 PM
  [ # 50 ]
nitRon schreef:

ik heb een 1.6 16v, en de fabrieksopgave is verre van correct!, als ik rustig rij verbruikt men wagen 9.5liter op 100km, en als ik doorrij gaat dat naar 11 liter op 100km!!

Sorry, maar dan is er echt iets niet goed!

Of er is technisch iets niet goed met je auto…
Of je rijdt zoveel korte stukjes dat je beter kan gaan fietsen.
Of (wat ik vermoed) je trapt dat ding alleen maar af, wat uiteindelijk je blok gaat kosten.

Een verbruik van 1 op 10.5 of slechter elke tank is met een 1.6 16v echt niet normaal!
Dit blok doet in de Xsara bij redelijk doorrijden echt makkelijk 1 op 13 Wink

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 01 juli 2009 10:56 AM
  [ # 51 ]

mijn vorige xsara verbruikte ook zoveel… zijn ze dan alle twee slecht? ik doe inderdaad korte stukken 5km naar men werk, over de middag naar huis, en dan savonds opnieuw, maar in de weekends dikwijls wel lange stukken… men vorige xsara verbruikte iets minder, maar het was ook nog 10 liter op 100 en ik heb misschien wel een zware rechtervoet, want hij gaat dagelijks wel is tot de 6000, maarjah, daar dient hij voor Wink voor mij toch, ik heb nog geen blok zien kapot gaan, dus ik ben benieuwd wat de toekomst brengt, iemand die ik ken heeft een berlingo met dezelfde motor, die verbruikte zelfs 12 liter, en die was nagelnieuw

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 01 juli 2009 11:29 AM
  [ # 52 ]
nitRon schreef:

mijn vorige xsara verbruikte ook zoveel… zijn ze dan alle twee slecht? ik doe inderdaad korte stukken 5km naar men werk, over de middag naar huis, en dan savonds opnieuw, maar in de weekends dikwijls wel lange stukken… men vorige xsara verbruikte iets minder, maar het was ook nog 10 liter op 100 en ik heb misschien wel een zware rechtervoet, want hij gaat dagelijks wel is tot de 6000, maarjah, daar dient hij voor Wink voor mij toch, ik heb nog geen blok zien kapot gaan, dus ik ben benieuwd wat de toekomst brengt, iemand die ik ken heeft een berlingo met dezelfde motor, die verbruikte zelfs 12 liter, en die was nagelnieuw

Ah, dat verklaart wel het nodige.

1) veel korte stukjes
2) hoog de toeren in sleuren bij nog koude motor

Ter vergelijking, mijn Xsara heeft rond de 10 minuten nodig om op temperatuur te komen. (2 km en 4 stoplichten om op de snelweg te komen en dan nog ongeveer 7 km met 100 km/u op de teller. ) Dan pas zit de olie op ongeveer 100°.

Het is jou auto hoor, je mag het allemaal zelf weten. Very Happy Met nog koude motor doortrekken naar de 6000 rpm is dus in ieder geval iets waar de motor niet voor dient. Intern zal de boel een stuk meer versleten zijn dan in een blok dat koud niet zwaar belast wordt.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 01 juli 2009 12:47 PM
  [ # 53 ]

waar zie jij geschreven staan dat ik dat doe bij koude motor? ik trek maar door als men olie voorbij de 90 graden is… bij koude motor gaat hij NOOIT boven de 3000 toeren Wink als je wil antwoorden op men rijstijl moet je eerst de post GOED lezen vriend

Profiel  
 
Prototype
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Gepost: 01 juli 2009 03:04 PM
  [ # 54 ]
GWHENDRIKS2 schreef:
Prototype schreef:

Als eerste bedankt allen voor de tips en ervaringen.. vind toch fijn te horen dat het dus juist als eerste auto goed zou zijn

als tweede
Haha GWHENDRIKS2 die auto’s van me broer zijn inderdaad de echte karakter auto’s maar ze vragen ook een hoop tijd en dat heb ik momenteel niet heel veel ..

En als derde (ik ga zo toch stoppen met opsommen Razz)
Ik wou gaan voor een berline, met een budget van +- €2000. Oh Arjan Verkade, hoebedoel je instapper ? (beetje n00b nog qua auto’s en termen Surprisedops:

*edit*
Ik zeg wel leuk dat ik kies voor een berline .. vooral vanwege de achterdeuren. Maar wat is er nu eigenlijk ‘beter’, wat zijn de grote verschillen ? Vind ze namelijk allebij mooi gimme

hier een leuke berline: http://link.marktplaats.nl/247183040.
met weinig kilometers.

Bedankt voor de link. Ziet er zeker leuk uit en ook in de kleur die ik graag wil (donkerblauw of donkergroen) maar ik ben pas over 82 dagen 18 en moet dan mijn rijbewijs nog halen Razz Oh en hij is 1.8 .. ik wil toch liever voor 1.4 of 1.6 gaan

Oh jullie zeggen van als je auto zwaarder dan X weegt dan valt hij in hogere belanstingkosten. Welk gewicht is X dan in dit geval ?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 01 juli 2009 04:43 PM
  [ # 55 ]

Kijk even bij de voertuigspecificaties op autoweek.nl - daar staat voor elk model en uitvoering de wegenbelasting per kwartaal.

Wegenbelasting gaat inderdaad op brandstofsoort en dan op gewicht.

Oh ja, nog een reden om niet voor de 1.8i 16v te gaan, waarschijnlijk is deze een stukje duurder in onderhoud. Met name de 1.4 is een stuk makkelijker om aan te werken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
j-wvb
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1228
Geregistreerd: 21-06-2008

- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
Gepost: 01 juli 2009 05:17 PM
  [ # 56 ]

bij een 1.4 kun je nog zelf tussen de motor en de radiater gaan staan, kun je er al helemaal makkelijk bij.

1.4 is prima voor normaal rij gedrag, wil je toch iets sportiefs, zeker geen 1.4 pakken, deze moet je te hard aftrappen om er wat uit te krijgen

Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?

doei   points   doei

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 01 juli 2009 05:30 PM
  [ # 57 ]

Voor een Ph 1 kun je ook voor de 1.6i 8v gaan. Die is net zo makkelijk sleutelen als de 1.4, alleen een stuk pittiger.
Tis nog geen snelheidsmonster, maar ik heb er in 4 jaar nooit problemen mee gehad!

Profiel  
 
Prototype
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Gepost: 01 juli 2009 06:02 PM
  [ # 58 ]

Humz dat is lullig ik zit zo te kijken naar wegenbelastig en nu zie ik dat de 1.6 dus net 1053 is en dus met 3 kilo in een hogere schaal valt Sad

Xsara coupe: wat bedoel jij met Ph1

owh en nog een beetje een n00b vraag. Wat houd 16v in Surprisedops:

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 01 juli 2009 06:07 PM
  [ # 59 ]

Ph 1 is Phase oftewel fase 1. Eerste model, met de platte koplampen..

Een 8v heeft 8 kleppen in de kop, 2 per cilinder. De 16v heeft er 4. Over het algemeen zijn die een stuk pittiger, maar is een 16v wel meer een toerenmotor. Een 8v zal lager in de toeren zijn vermogen hebben.
Dat vond ik zelf altijd heel prettig rijden.

Voordeel van een 8v ine en xsara is dat het een TU motor is. Onderhoud is simpel en kost relatief weinig. Een XU is een stuk lastiger wat dat betreft.

Mocht ik nogmaals een xsara kopen, dan werd t ofwel weer een 1.6 8v, ofwel een 2.0 16v VTS…

Voor een eerste auto is een 1.6 8v dan een betere keus…

Profiel  
 
Prototype
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Gepost: 01 juli 2009 06:20 PM
  [ # 60 ]

1.6 of 1.4 ?

1.4 scheelt 21 euro in wegenbelasting per jaar en (waarschijlijk) ook wat in de benzine lijkt me ...

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook