Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Hallo!
Dit is mijn eerste Citroën. Een BX 16TRS. Zelf ben ik helaas niet zo handig, en heb daarom even een vraag over de voor veerpoten.
Worden veerpoten, nadat ze zijn ingesmeerd weer soepeler? Heb er tot nu toe weinig van gemerkt, maar heb gehoord dat dat na een maandje rijden weer beter wordt. Hoogte regelaar is goed.
Groeten.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Wat bedoel je met soepeler?
Als he schokkend en of traag omhoogkomen bedoelt bij het opstarten dan wordt dat vaak (tijdelijk) wat beter na het smeren van de voorpoten.
MAar als hij stukg veert dan zul je je bollen moeten (laten) vervangen of oppompen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 5488
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Welkom!
Leuke BX!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Hallo,
Het hele veersysteem is nagekeken. De veerbollen zijn net opgepompt en er is ook eentje vervangen. De achtervering is soepeler dan voor. De vorige eigenaar zei dat de veerpoten nu wat stug zijn, maar na wat rijden beter worden. Dat kan ik dus met een korreltje zout nemen? Als het niet beter zou worden, vervangt hij ze alsnog.
Welkom in de mooie wereld die Citroën BX heet.
Ik heb eens veerpoten veelvuldig ingesmeerd met een spuitbus White Greas. Dat werkte na enkele spuitbussen best goed. Mijn BX type 1 had niet zo heel veel gereden en had daardoor wat stroeve veerpoten. Na het veelvuldige insmeren werd dit echt beter.
Er zijn volgens mij best wat verschillende middelen om de veerpoten soepeler te maken, zoals LHM in het bovenste gat van de veerpoten spuiten.
Overigens een grote felicitatie voor je smaak, want als ik het goed zie heb je de BX 16 RS uit 1984 gekocht, die op Citromobile 2009 te koop stond.
Deze dus:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Dat heb je goed gezien! Voor mij was het na 1 rondje om die auto lopen eigenlijk al klaar
De auto rijdt al best goed, maar dat kan beter. De banden die er onder zitten, ben ik niet echt kapot van, gezien die veel lawaai maken. Binnenkort maar eens een ander setje zien te regelen.
Als je nog iemand kent met een setje velgen en goede banden, laat t maar even weten
Gefeliciteerd met de aankoop!
Heb zelf een type3 bx en ook wat last van stroeve veerpoten voor. Tegenwoordig zet ik de auto altijd in de laagste stand voordat ik start. Veren gaat wel soepeler en auto zakt zo nu en dan zelfs alweer zelfstandig naar beneden. “Gymnastieken” met de auto wil ook wel helpen; dat is de auto voorzichtig een aantal keer in de hoogsten en laagste stand zetten. Verder neem ik even aan dat de LHM recentelijk vervangen zal zijn als het hydrolisch systeem is nagekeken. Zoniet is dat absoluut een aanrader.
Groet Michel
CBXtype1 schreef:Dat heb je goed gezien! Voor mij was het na 1 rondje om die auto lopen eigenlijk al klaar
De auto rijdt al best goed, maar dat kan beter. De banden die er onder zitten, ben ik niet echt kapot van, gezien die veel lawaai maken. Binnenkort maar eens een ander setje zien te regelen.
Als je nog iemand kent met een setje velgen en goede banden, laat t maar even weten
Ik mag hopen dat je dan alleen de banden vervangt, want deze schitterende velgen had de BX ook tijdens zijn introductie in 1982. In deze nieuwstaat zijn ze erg zeldzaam in Nederland maar ook daarbuiten.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gruwelijk mooi ding!
Staat hoop ik normaal gesproken in een garage?
Wat die velgen betreft, ze beschadigen makkelijk door gebrek aan onderhoud. XBXG weet er meer van.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
XBXG schreef:
Ik mag hopen dat je dan alleen de banden vervangt, want deze schitterende velgen had de BX ook tijdens zijn introductie in 1982. In deze nieuwstaat zijn ze erg zeldzaam in Nederland maar ook daarbuiten.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Er zijn toch nog wel ergens van die velgen op de kop te tikken?! De types 3 hadden ze ook altijd, op de Cannes, Deauville, Toulouse, etc.
Vaak zie je dat die velgen helemaal grauw geworden zijn. Dat is inderdaad er spijtig.
Die velgen lijken wel op de type 1 velgen, maar zijn echt anders.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Leuk hoor, zo’n unieke BX bij mij om de hoek.
Vanavond ben ik even wezen kwijlen… uh ik bedoel kletsen met de eigenaar. Man man, wat een schitterend exemplaar. Ik weet nu hoe een nieuwe BX eruit ziet, toen ze zo uit de fabriek rolden.
Natuurlijk is er her en der wel een klein krasje, maar voor een auto van 25 jaar oud is dit het dichtst bij wat een fabrieksnieuwe BX maar kan zijn.
De veerpoten vond ik niet eens erg stroef tijdens het ritje. De motor snort heerlijk, werkelijk geen kraakje te horen tijdens het rijden.
Wat je wel hoort zijn de banden, maar dat is voor mij voor het eerst dat ik bandenruis hoor tijdens het rijden. Aangezien er zeer dure en nieuwe (!) TRX-banden om de mooie lichtmetalen velgen liggen, zou ik voorlopig voor de beste oplossing gaan, namelijk de radio maar aanzetten.
Uiterlijk, interieur en motorruimte zijn als nieuw. Foto’s kunnen dat beter vertellen…
De orga is 2584, wat betekent dat de BX op 6 december 1983 van de band is gerold.
De originele radio
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Echt, geweldige foto’s! Ik heb me net aangemeld bij de BX club Nederland. Nu wachten op de reactie. Het wereldje van de BX bevalt me wel!
Zelf binnenkort maar even wat foto’s maken. Het komende weekend gaat de BX zijn eerste tochtje naar Groningen maken. Even naar mijn ouders. Die weten nog van niets. Ik ben erg benieuwd naar hun reactie.
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Fantastisch mooi!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
CBXtype1 schreef:Echt, geweldige foto’s! Ik heb me net aangemeld bij de BX club Nederland. Nu wachten op de reactie. Het wereldje van de BX bevalt me wel!
Ik heb je toch niet te veel gepusht om lid te worden hè?
CBXtype1 schreef:Het komende weekend gaat de BX zijn eerste tochtje naar Groningen maken. Even naar mijn ouders. Die weten nog van niets. Ik ben erg benieuwd naar hun reactie.
Ik heb van je gehoord wat ze zoal hebben gereden. Dan zullen ze een BX, en zeker dit exemplaar, toch wel erg mooi vinden. Ik ken je ouders niet, maar ik ken je BX wel. Je ouders zullen je niet meer laten gaan zonder een ritje in de BX te hebben gemaakt!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX