3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Veerpoten voor
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 24 juli 2009 01:35 AM
  [ # 31 ]

Hallo mensen!

Bedankt voor al jullie leuke reacties. En Timo, ik heb je e-mail adres nog wel. Van het weekend ga ik nog wat plaatjes schieten.  Very Happy

Nu maar hopen dat ie netjes start.  Ik denk dat de accu een beetje leeg is. Confused Maar dat zie ik zaterdag wel.

Groeten Harm Jan.

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 24 juli 2009 03:55 AM
  [ # 32 ]

Topding! Goed bijhouden, en vooral lachuh! Het nieuwe kenteken erop!

Veel plezier ervan!

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15825
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 26 juli 2009 05:48 PM
  [ # 33 ]

Ik vind zojuist een scan uit een Zwitsers tijdschrift uit 1987.

Wellicht is het wel jouw BX die daar staat….  Very Happy

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 29 juli 2009 01:01 AM
  [ # 34 ]

Haha!

Leuke foto! Very Happy

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 04 augustus 2009 04:44 PM
  [ # 35 ]

Op 27 Juli j.l. heb ik de accu vervangen, gezien de auto niet al te best startte. De accu was geen beste meer. Toen ik hem eruit haalde, bleek die redelijk gelekt te hebben. Groene drek in het plastic bakje onder de accu. Komend weekend ga ik de huidige accu eruit halen en de achter gebleven rotzooi (ondanks dat ik het redelijk schoon gemaakt heb) verwijderen met soda water. Voordat de boel begint te rotten.

Foto’s volgen.

Profiel  
 
Toeters en bellen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 08-01-2007

Gepost: 19 augustus 2009 03:44 AM
  [ # 36 ]

Wat een geweldige BX dit. Ook ik had hem natuurlijk in mei al gezien. Wel typisch: mijn 16 TRS is volgens het organummer een maand later gebouwd, maar heeft een ouder chassisnummer (stond van deze BX nog op mijn foto’s van Citromobile). Blijkbaar werden de koetswerken tijdens de BX productie nog op voorraad gebouwd. En niet alleen in 1983/1984, ik heb hetzelfde gezien met 16V koetswerken in 1990/1991.

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 19 augustus 2009 01:17 PM
  [ # 37 ]

Dat is inderdaad wel typisch….maar wel een leuk verhaal.  Very Happy
Heb je ergens wat foto’s staan van jouw 16TRS?

Even heel wat anders, maar eeh weet iemand ook of het normaal is, dat een BX blok een beetje zweet? Ik meen mij te herinneren van mijn verkooptijd bij een Citroëngarage, dat dat toch regelmatig het geval was.

Lekkende pakkingen, komen die vaak voor bij de 1.6 motoren? Dit is niet direct het geval bij mijn 16TRS, maar ben even nieuwsgierig naar jullie ervaringen.

Profiel  
 
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 19 augustus 2009 07:58 PM
  [ # 38 ]

Ik heb nog nooit een droge BX motor gezien.

Profiel  
 
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 19 augustus 2009 08:12 PM
  [ # 39 ]
CBXtype1 schreef:

Ja, dat zou ik ook zeggen.  Shocked  Volgens de ex monteur-en (2 man naar gekeken) zou het daardoor toch kunnen dat ie wat stugger zou zijn dan nieuwe veerbollen. Heeft er iemand ervaring mee?

Nee dat is onder normale omstandigheden uitgesloten. Het gasvolume is de veer. Als de bollen eerst op lage druk stonden zit er weinig gas in en is er dus ook weinig volume dat in elkaar te drukken is. Hoe meer gas er in de bol zit hoe meer volume er veert en dus hoe lager de veerconstante (F=C x U) totdat de onbelaste druk in de gasbol in de buurt van de normale systeemdruk gaat komen. Dan veert ie natuurlijk weer minder. De bollen hebben om deze reden een voorgeschreven drukniveau. Ik laat ze meestal 10% meer vullen, dan kan ik een jaar langer wachten met hervullen.
Uiteraard speelt de demper ook een rol maar wel een andere dan bij auto’s met een normale veer demper combi.
Alle olie die de bol in en uit stroomt, stroomt door de demper. Dat betekent als de veerconstante lager wordt en je rijdt over de zelfde hobbel als voorheen het wiel gemakkelijker in en uitveert en tevens sneller stilstaat door het hogere olietransport. Wel is de veeruitslag net zoveel groter als dat de veerconstante lager is geworden.

Misschien dat die mannen aan stugge veerpoten denken: het oppompen van de bollen leidt tot een grotere veeruitslag en daardoor zal er een stuk leibaan dat eerst niet werd gebruikt, weer gangbaar moeten worden?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 19 augustus 2009 11:12 PM
  [ # 40 ]
FransTBX schreef:

Ik heb nog nooit een droge BX motor gezien.

Moet je eens hier komen kijken, hier staan er twee Wink

Lekkages bij nokkenaskeerringen, krukaskeerringen, carterpan, klepdekselpakking en prise-askeerring komen wel voor, ja.
Meest beruchte olie-lekkages vind ik altijd de aandrijfaskeerringen, die zijn vrij onvoorspelbaar. En wat ook graag wil lekken is het carterventilatiesysteem. Een wirwar van kliederbuizen van het goedkoopst mogelijke plastic. (En als ze per ongeluk toch van rubber zijn, doen ze erg hun best om op plastic buizen te lijken)

Ik heb hier zelf een GT staan (159A motor) en die is kurkdroog, en een BX Basis met een KDZ (TU), die zweet nu alleen iets rond de klepdekselpakking (sinds het vervangen ervan; ik durf de bevestigingsbouten niet te strak te draaien. Daarvoor was ie helemaal droog).

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3837
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 20 augustus 2009 06:42 PM
  [ # 41 ]

Mooie BX, ik zag hem voorbij komen bij Beerpeet en ook ik zag hem natuurlijk op CM staan.

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 20 augustus 2009 10:57 PM
  [ # 42 ]

De BX bevalt ook goed….en aardig wat bekijks.

Wie van jullie gaat eigenlijk naar het kampeerweekend van de BX club?

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 21 augustus 2009 02:08 AM
  [ # 43 ]

Heej Hallo,

Erug mooie BX!
Heb er ook nog bij staat kwijlen @ utrecht…
Beste vent trouwens, die verkoper..
We hebben zelf heel lang staan kwijlen bij de XM die er naast stond.
Top auto’s!

Groetjes Martijn.

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 21 augustus 2009 02:10 AM
  [ # 44 ]
FransTBX schreef:

Ik heb nog nooit een droge BX motor gezien.

Kom maar een keer langs… Very Happy
Mn GTi is motorisch uitsteekbaar.

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
Citrophilips
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 26-08-2009

- BX BX GTi 4X4
- BX BX 14 Deauville
Gepost: 27 augustus 2009 12:23 PM
  [ # 45 ]

Hoi,

Super BX Very Happy

Heb je inmiddels een garage? Anders kun je hem nooit in zo’n mooie staat houden (krasjes, deuken, meer risico voor roest, vaal worden van de lak…).

Het is bijna een verantwoordelijkheid om zo’n oude dame te beheren.

Groetjes,


Citro

P.S. De veerpoten voor drogen eigenlijk altijd uit na verloop van tijd. Dat komt door een rubber ring die minder dicht wordt met de jaren.
Dat is te verhelpen, met de hulp van een techneut.

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook