Moet je er af draaien. Is eigenlijk enkel de toen langs binnenuit. Als je de plastieken kap er af haalt kan het zijn dat je er net aan kan.
Als je wil zal ik zodra ik weer thuis ben een foto maken van het systeem… dan weet je het meteen (heb dat van de witte gedemonteerd dus is simpel zat)
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Als je dat wilt doen, heel graag! Is toch altijd wel handig om even te zien hoe het zit.
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
De knipperlichten zitten met klemmetjes vast.
Vanuit de binnenkant de klemmetjes samenknijpen en het lamphoudertje eruit trekken.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Pas is de BX nog voorzien van gele condoompjes voor de stadslichten. Echt geweldig dat die nu ook geel zijn!!
Bestaat dat joh? waar haal je die vandaan? dat wil ik ook!
Maurice van Mourik schreef:De knipperlichten zitten met klemmetjes vast.
Vanuit de binnenkant de klemmetjes samenknijpen en het lamphoudertje eruit trekken.
Bij mij niet !! Ik moest draaien aan de fitting.
Totaal aantal Berichten: 6157
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Jij hebt dan ook geen type 1 zijpinkers.
Ah… ik had enkel naar zijn model gezien. Is dat dan een overgangsmodel?
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Hoe kom ik bij die klemmetjes? Moet het kunstof binnenscherm weggehaald worden, of moet het spatbord gedemonteerd worden?
Was het niet zo dat franse auto’s geen zijknipperlichten hadden en het in Nederland wel verplicht is? Dan zijn ze er waarschijnlijk hier bij het importeren opgezet. Maarja, waarom zouden ze dan typ 1 lichtjes genomen hebben..
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Als het kunststofbinnenscherm weg haalt kun je er al wel bij denk ik. En dat moet sowieso weg om het spatbord te demonteren dus proberen gaat mee
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
in Nederland is het ook niet verplicht voor een bepaald jaar. Mijn sport heeft ze niet (meer), de GT had ze niet… etc…
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 6157
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
VivéLaDeuche schreef:Hoe kom ik bij die klemmetjes? Moet het kunstof binnenscherm weggehaald worden, of moet het spatbord gedemonteerd worden?
Was het niet zo dat franse auto’s geen zijknipperlichten hadden en het in Nederland wel verplicht is? Dan zijn ze er waarschijnlijk hier bij het importeren opgezet. Maarja, waarom zouden ze dan typ 1 lichtjes genomen hebben..
Je moet het binnenscherm, ofwel de modderkuip, even loshalen aan de spatbordrand. Met wat gefrommel kun je er dan wel bij.
Ik denk dat er type 1 knippers opzitten omdat deze een rond gat hebben, in tegenstelling tot die van de type 2/3, waar een ander model gat voor nodig is. Het is dus makkelijker te monteren. Ik dacht trouwens niet dat ze verplicht zijn voor eender welke auto, omdat er in een EU land een typegoedkeur voor is afgegeven. In Frankrijk zitten ze er niet op, maar mijn GT (origineel NL auto) heeft ze ook niet. Dat is dan ook een zogenaamde Franse uitvoering, hetgeen ook aan sommige details te zien is. Correct me if I’m wrong!
In België (en mss ook in NL?) zijn ze wel verplicht als je een trekhaak hebt
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Zo! Hoog tijd voor een update over de 15 RE! Dat is wel weer erg lang geleden
Net voor de zomervakantie ben ik geslaagd voor mijn rijbewijs! Een droom die uitkomt, eindelijk lekker zelf rijden. ..en eindelijk van de BMW leswagen af!
Eerste paar weken een beetje in de Ka van mn moeder gereden. Daarna tijdens de vakantie met medeforummer Timo, 4500 km met de Eend van mn ouders door Frankrijk gereden. Dus dat was even lekker rij ervaring opdoen! Perfecte auto om in te leren rijden. Hier merk je tenminste wat je allemaal doet zonder rem-, stuur- en andere bekrachtigers. Maarja, nu is het tijd voor de BX!
Voor de vakantie zag ik het nog somber in, omdat ik dacht dat ik van mijn salaris geen BX op de weg kon houden. In de vakantie weer opnieuw zitten rekenen met Timo, en eigenlijk blijkt nu dat het wel moet lukken! Waarschijnlijk gaat de scooter de deur uit en dan moet het wel goedkomen. Ik wacht nog tot begin oktober met haar op de weg helpen aangezien ik haar eind juni opnieuw geschorst heb. Als ik haar binnen 3 maanden weer uit de schorsing haal moet ik alsnog die 3 maanden aan belasting e.d. betalen. Dan maar even wachten, hoe moeilijk dat soms ook is.
Eind september breng ik haar waarschijnlijk weer naar m’n buurjongen. Hij kan dan nog wat dingen aanpakken en de APK regelen. De dingen die nog gedaan moeten worden voor de APK zijn:
-Snelheidsmeter kapot, kabel vervangen
-2 goede banden, linksvoor en linksachter
-Zijknipperlicht rechts
-Uitlaat repareren of vervangen
Dingen die moeten gebeuren maar niet voor de APK:
-Werkend dashboardklokje overzetten
-Interieurverlichting werkend maken
-Nieuwe radio, en normale stekkers e.d. in laten maken
-ADALS, komen denk ik wel door de APK maar ze beginnen steeds schuiner te staan
-Paar dashboardlampjes vervangen
De uitlaat is momenteel mijn grootste zorg. Nadat ik terug was van vakantie heb ik de BX eerst eens uit de garage gereden. Na 3 weken startte ze weer prima en kwam normaal omhoog. Was wel weer tijd voor een wasbeurt, dus die heeft ze gekregen. Na die wasbeurt (alleen de carrosserie afgespoten, niets eronder of erin) begon ze steeds vreemder geluid te maken. Ik schrok me kapot, want vanaf de bestuurdersplaats klink het helemaal idoot. Onder de motorkap klinkt het wel redelijk normaal. Dus ik hoop dat er niets met de motor is en er ‘gewoon’ een lek in de uitlaat zit.
-Filmpje van het geluid van de BX-
Na de vakantie is de BX ook weer een beetje verfranst!
Als de franse eigenaar zelf geen zin had om er een ‘F’ op te plakken doe ik het zelf wel In Frankrijk een stel F’jes verzameld, deze vond ik het mooist staan:
Omdat ik het in Nederland zo saai vond om weer alleen Nederlandse kentekenplaten te zien, heb ik de franse er maar weer even opgezet. Staat veel leuker!
Natuurlijk ben ik nu een beginnend bestuurder, dus als echte francofiel plak je dan natuurlijk een ‘apprenti conducteur’ sticker op je auto
Na 3 weken natuurlijk ook weer eens het veersysteem van de BX getest. Dus voor de liefhebbers, -Filmpje!-
Nog een maandje en er is weer een bruine BX op de nederlandse wegen te vinden!
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Als je wil, ik heb nog een stel uitlaten liggen die voor weinig weg mogen Het plaatsen is ook geen raket-wetenschap trouwens (en je hebt een trekhaak dus het ding staat in 2 tellen ook op een asssteun )
Net als die kilometerkabel trouwens (bovenste kost 30,- euro en is, na wat klungelen om hem door die rubber te krijgen, zo vervangen). En als je dan toch bezig bent dan zijn die lampjes ook snel gedaan.
Knipperlicht is ook piece of cake en kan je perfect zelf
leuk die filmpjes! Het inderdaad de uitlaat zijn.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!