Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Prachtige foto’s!
Voor die assteunen zijn er speciale plekken net achter het voorwiel en net voor het achterwiel.
Even gezocht:
Voorwiel, waar de klem van de spatlap op zit:
Achterwiel:
Probeer anders via Marktplaats o.i.d. een instructie boekje te scoren, altijd handig en staat het ook in (waaronder ook meer krikpunten).
Mocht het LHM verversen niet lukken, of zou je hulp willen hebben, geef je maar een gil.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Zo.. net een tijdje weer terug uit zuid-Frankrijk en maar weer eens een update in mijn BX verhaal.
De 15 RE stond tijdens mijn vakantie nog altijd bij de garage van mn buurjongen.
Hij had het aardig druk met het wagenpark van vrienden en buren en aangezien ik toch de tijd heb was het nog niet erg opgeschoten met mijn BX.
Maar het lek is inmiddels gerepareerd! Het viel mee, het was maar een klein scheurtje in een slang en gelukkig niet de octopus!
Het hydropneumatisch systeem is dus weer op orde, maar toen mn BX op de brug stond kwam mn buurjongen er achter dat al mn remleidingen doorgerot zijn .. helaas, was ik al bang voor, volgens mij 1 van de nadelen van een BX type 2..
Volgens hem was het materiaal niet echt duur maar het monteren enz. wel..
Waarschijnlijk weer een paar honderd € lichter binnekort
Komende tijd nog maar even wat sloperijen bezoeken op zoek naar een koplamp + richtingaanwijzer..
Maarja.. We blijven positief! en ooit zal hij weer fijn over de weg zweven hopelijk met mij achter het stuur!
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Blijkbaar is mn laatste bericht vervallen.. Maar erg fijn dat ‘t forum het weer doet!
Ik zal het 15 RE verhaal maar weer eens een update geven!
De BX staat nog altijd bij mijn buurjongen.. nu alweer 2 maanden
Maar.. hij heeft eindelijk tijd en waarschijnlijk is hij nu bezig met de remleidingen.
Hij dacht dat hij ze in 3 avonden kon vervangen en ging dikkere leidingen gebruiken (...?)
omdat de originele dunnere niet meer te vinden waren volgens hem.
Intussen is er (met veel dank aan Timo!) een nieuwe koplamp en richtingaanwijzer opgezet.
Helaas is het stuk blik waar de koplamp aan vastzit nogal meegebogen met onze garagemuur tijdens mijn ongelukje.. (waarover ik al eerder geschreven had in dit topic.
Erg fijn dus, nu zit ze je een beetje scheel aan te kijken..
Als de BX weer thuis is maar even kijken of ik dat blik weer iets terug kan buigen..
Na een poosje met een tang bezig te zijn geweest.. (lukt natuurlijk voor geen meter
nog maar een paar foto’s gemaakt. Dus hier nog 2 foto’s (andere waren te donker):
Dus.. waarschijnlijk is de 15RE binnekort weer thuis
À bientôt, Sjon
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Mooi hoor!
En ‘s avonds foto’s maken heeft natuurlijk ook wel wat!
Groetjes Martijn.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Grappig hok Ik heb vorig jaar alle leidingen naar achter laten vervangen bij de Hegru in Veldhoven. Kostte 500 euro, bleek dat ze gewoon maar heel de achteras hadden gewisseld. Dat was makkelijker dan al die leidinkjes vervangen… maar goed, nu zitten er wel gecoate leidingen onder.
Had gezegd dat je nog geen instructieboekje hebt… Heb er volgens mij nog 1 in m’n dashboardkastje liggen van een type2 BX…
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
hahaha Bedankt dat je het zo’n ‘‘grappig hok’’ vindt, Harm
en autofan.. ik weet eigenlijk niet waarom je dacht dat ik nog geen
instructieboekje had, maar ik heb ze nu volgens mij allemaal al dubbel:S
De BX staat ondertussen alweer een paar dagen thuis in de schuur.
Jammer genoeg kwam de Bx niet meer omhoog, waarschijnlijk door LHM gebrek,
en had ook geen remmen meer. Mn buurjongen heeft haar dus in laagste stand
& zonder remmen naar huis gereden .. je moet het maar durven!
Hij heeft de remleidingen helaas nog niet kunnen vervangen.
Hij kon ze namelijk niet vinden, dus weet hier iemand toevallig hoe er aan
remleidingen te komen is?
Helaas lekt de Bx ook weer.. Mn buurjongen had het gerepareerd, maar toch
lekt hij weer op precies dezelfde plek:S.. onder normale omstandigheden een
klein drupje om de zoveel seconden, maar als je hem omlaag zet komt het er met
stralen uitspuiten:S Ben nu wel bang dat de octopus z’n langste tijd heeft gehad..
Dus als het lek gerepareerd is, de remleidingen zijn vervangen en een lekje in de
uitlaat gelast is, is de Bx weer in prima staat!:-D ..hopen we dan maar;)
Gisteren, na de meeting, was het plan dat Timo de Bx weer even omhoog zou helpen..
Maar nadat er wat LHM bijgedaan is en we de Bx weer aan het bekijken waren;-)
kwam ze spontaan omhoog Blijkbaar hebben Timo & Tjerk bepaalde krachten om dingen
plotseling omhoog te helpen..?!
Timo kwam er trouwens ook achter dat de ventilator niet aan slaat als de motor op
een aardige temperatuur komt.. Hier iemand een idee wat daar aan te doen is?
Echt vreemde auto’s die Bx’en.. vanmorgen had mn vader de Bx even naar voren geduwd, zodat de Picasso ook in de garage kon, maar hij was daarbij vergeten om ook het LHM opvangbakje mee te schuiven..:S
Ik kon er natuurlijk niet bij toen die in zn laagste stand stond, dus ik wilde dr even
in rijstand zetten.. pff.. ik heb een Bx nog nooit zo snel omhoog zien komen
Eerst deed ze er ongeveer 5 min. over om de voorkant omhoog te krijgen, nu gooit
ze zichzelf binnen 1 seconde omhoog.. rare auto’s
À Bientôt, Sjon
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
VivéLaDeuche schreef:
Timo kwam er trouwens ook achter dat de ventilator niet aan slaat als de motor op
een aardige temperatuur komt.. Hier iemand een idee wat daar aan te doen is?
Toen de BX een minuut of 10 stationair liep, begon het temperatuurlampje op het dashboard oranje te branden. De fan sloeg toen ook niet aan.
Verder viel mij gister inderdaad al op met wat voor noodgang die op de hoogteregeling reageerde! (Terwijl je laatst zei dat die altijd heel traag omhoog kwam). De accu was dus genoeg opgeladen dat die vandaag gewoon starte? Dat is mooi! Toch de starthulp van mijn BX niet voor niks geweest.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Leuke BX hoor.
Maar die uitlaatgassen over dat fruit lijkt me wat minder smakelijk?
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
idd.. lekkere ‘gerookte’ appels, is vast nog wel lekkere appelmoes van te maken
De starthulp is idd niet voor niks geweest!.. hij start nu weer normaal.
Helaas had de hoogteregelaar gewoon een actieve bui vanmorgen denk ik,
de voorkant komt nu toch weer wat langzamer omhoog..
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Ach je kunt eens beginnen met spoelolie in het systeem te stoppen, maar da’s pas nuttig als je ook met het ding gaat rijden. Lekker niks aan doen voorlopig dus, het kan ook best zijn dat de veerpoten een beetje stroef zijn (hoewel dat bij type 2 volgens mij niet veel voorkomt), en je concentreren op de belangrijkere dingen om ermee te kunnen rijden.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De temperatuurschakelaar zit aan de zijkant van de radiateur, vlakbij de vuldop, maar dan beetje aan de onderkant. Bij mij waren deze contacten gaan corroderen vanwege het morsen van koelvloeistof. Dan werkt de fan niet meer. Verder kan er niet zoveel kapot gaan aan dit systeem. Het werkt met die schakelaar en een relais. Het is wel belangrijk om die temperatuur in de gaten houden nu (ik spreek uit ervaring ).
Edit: er zit ook nog een weerstand vlakbij de ventilator (verstopt in de bumper) die zorgt dat de fan in eerste instantie niet op full speed draait, daar kan je ook nog bedrading checken. En natuurlijk kijken of je fan uberhaupt wel betrokken wordt in het circuit (thermostaat) : dus even voelen of de radiateur warm wordt.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
@Harm, ja ik zal eerst maar eens zorgen dat de remleidingen vervangen worden, zodat ze weer veilig over de weg kan.
En even kijken hoe het met dat lek zit, wat er nu eigenlijk precies lek is. Dan kan ze iig lekvrij haar winterslaap houden;)
@Vermond, je hebt ervaring met een te hoge temperatuur? De temperatuurschakelaar is er bij mij ook al een keer uitgevallen. Toen mijn vader per ongeluk over een drempel reed terwijl ze nog niet omhooggekomen was
Ineens begonnen allerlei lampjes te branden.. het bleek dus dat het stekkertje eruit gevallen was..:S
Ik zal snel eens kijken hoe het daarmee is. Het zou best kunnen dat hij bij mij ook aan het corroderen is.
In ieder geval bedankt voor de informatie
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Jep, ik heb daar jammer genoeg ervaring mee. Mijn fan sloeg niet aan bij lang wachten voor een tolpoortje op de snelweg, en resulteerde in wat rode lampjes.
Je weet in ieder geval wel dat je waarschuwingslampje werkt . Hoeveel polen zitten er op de stekker die op het thermocontact zitten? 2? Want dan zou je die eens door kunnen verbinden om te kijken of de rest van het fan-circuit werkt.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Zo.. vandaag maar weer eens lekker met de BX bezig geweest.
Voor de verandering wilde ze weer eens niet starten:S.. dus de hulp van
mn moeders Ka maar ingeroepen. Komt die tenminste ook nog eens van pas
Toen ik de Bx in hoogste stand wilde zetten, voor de assteunen, ging dat weer enorm snel.
Ik heb geeneens tijd om er een filmpje van te maken.. voordat ik uit kan stappen is ze al omhoog geschoten:S..
Helaas kwam ik er ook achter dat de ADALS toch wel aardig versleten zijn. Toen ik haar kocht heb ik er nog op gelet, maar toen zagen ze er nog prima uit.. nu maar hopen dat ze het nog even volhouden.
Vandaag maar wat kleine dingen aangepakt. Ik zat me altijd al te ergeren aan de slijtageplekken op de zwarte dorpels.. vandaag maar even zwart gespoten:P. Nu zien ze er weer als nieuw uit!
Meteen de ruitenwisserarm en de trekhaak even overgespoten. De raamstijlen wilde ik ook nog doen, maar op de een of andere manier blijft de lak er niet op zitten:S.. ‘t zag er niet uit, dus de verf die er al op zat er snel maar weer afgepoetst. Verder is er niet veel bijzonders aan de BX gebeurd. Gewoon het standaard uitzuigen en natuurlijk even de sticker plakken!
De ventilator heb ik niet aan de gang gekregen. Het temperatuurlampje begon meteen al te branden toen ik de Bx startte.. maar nadat het stekkertje aangedrukt was, was het lampje ook weer uit.
Helaas lekt ze nog wel steeds. Als de voorkant naar beneden komt komen er drie straaltjes uit. Iemand een idee uit welke leiding dat zou kunnen komen?
Ik kwam er vandaag achter dat er wel heel veel rook uit de (lekke) uitlaat komt. Is dit normaal voor een auto die lang stil staat? -> Filmpje uitlaat..
Hier nog een filmpje van vandaag & wat foto’s..
Rondje om de 15 RE
Dat zwarte spul uit de uitlaat ziet er redelijk dramatisch uit.. Het kwam eruit toen ik de Bx startte en een dot gas gaf. Toen de Bx stationair liep, en ik mn hand onder de uitlaat hield, kwam er bijna niets meer uit. Het lijkt een beetje op modderwater, maar ben bang dat ‘t olie is:S..
-Meer foto’s van vandaag zien? ..klik dan hier-
A Bientot!, Sjon
Joie de Vivre ..avec Citroën!