VivéLaDeuche schreef:
In de motorruimte kwam ik ook nog een oranje stekker tegen, die er een beetje los bij hing.
Heeft iemand een idee waar die bij hoort? Ik kon namelijk niets vinden waar die in zou moeten.
Het gaat om dit oranje / gele rechthoekige stekkertje..
Hier een foto dat ik ‘m tussen m’n vingers heb
Uitleesstekker jaren 80 stijl.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik zal je vertellen dat ik nog nooit een citroen heb gezien waar dat stekkertje daadwerkelijk ergens aan gekoppeld zat, al mijn visa`s hadden het en de BXen ook…
Die verstopte slangen is een achilleshiel van de liggende 1.9 & 1.6 motoren.
Komt omdat ze te lang zijn, dan condenseert het vocht te snel en bindt het met de olie…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Op m’n 150A blok had ik er ook eentje zitten.
Die zat aan de vliegwielsensor.
Ook op m’n 150H blok zat er zo’n eentje, maar die heb ik maar weggelaten.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Oke, Bedankt maar weer!
Zo kom ik weer steeds meer te weten over de Bx
Kan dat Sludge verder nog kwaad eigenlijk?
Is er, na het gaasje eruit gehaald te hebben, nog iets aan te doen,
of gewoon maar afwachten en hopen dat ‘t meevalt?
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Vorige week lekker een paar dagen vrij van school, dus weer lekker met de ‘15 aan de gang geweest.
Duckservice maar weer eens opgebeld. Ze hadden het nogal druk, dus hij kon nog niets plannen.
Het is iig zeker dat de BX daar naartoe gaat. Uiteindelijk willen ze ‘m wel terugbrengen,
maar dan komen de kosten bij elkaar op €650,-. toch wel een flink bedrag ..voor een student
Stiekem kwamen toch de gedachten dat ik voor dat geld ook gewoon een goede Bx kan kopen.
Maarja, ik zal de 15 RE niet snel weg kunnen doen denk ik. Dan schenk ik haar wel gewoon
een tweede leven, zolang mijn bankrekening dat toelaat;-)
Allereerst heb ik maar eens een reserve sleutel laten maken. Toch wel veilig als ik er één aan
Duckservice moet meegeven. Het laten maken viel eigenlijk nogal mee. Weer een voordeel van de
niet beveiligde autosleutels;-) Het laten maken kostte maar €4,- en hij lijkt er ook nog op!
Ik heb ook meteen de achtergordels er even uitgehaald. Er zaten namelijk geen oprolmechanismen in.
Ze hingen dus een beetje los over de achterbank te bungelen. Nu nog een ‘normaal’ setje vinden.
Doordat ik toch lekker bezig was in de achterbak heb ik die ook maar even uit elkaar geplukt.
Helaas heeft ook de ‘15 last van roest bij de uitlaatsteun. Het gekke is dat het alleen vanbinnen
roest, aan de buitenkant/onderkant zie je er niets van. Meteen maar even volgesmeerd met Roestomvormer.
(roestplek op de achtergrond;)
Het dashboard begon ook aardig stoffig te worden. Dus die heb ik ook meteen maar voor een
gedeelte losgehaald en afgestoft. De ventilator blaast dus geen stof meer uit:-P Helaas had de radio geen zin om er weer normaal in te gaan. Die zit nu dus aardig scheef. Op die momenten vraag je je echt af waarom je er ook al weer aan begonnen bent
Tenslotte ook het andere gaasje in de olievuldop schoongemaakt. Die was ik namelijk vergeten
Ook het blik achter de koplamp, voor zo ver mogelijk, teruggebogen. De koplamp staat nu iig weer recht. Over wat ik met de fan aanmoet ben ik nog steeds niet uit. De stekkers e.d. zien er normaal uit.
Is er een manier om te testen of hij het doet, zonder een eind te rijden?
Als laatst nog een paar filmpjes die ik jullie niet wil onthouden
-Geweldig filmpje van Timo.. eerste start nadat de accu weer opgeladen was
-De achterkant komt aardig snel omhoog
-even wat michelin sporen op onze oprit gezet.
Ik was toch wel benieuwd hoe zo’n ‘15 van z’n plaats komt
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Heb je voor die radio de bedrading goed naar achter getrokken en geduwd? Als die bedrading erachter zit en het tegenhoud dan gaat je radio ook niet verder.
Ik ken het, die kabels passen eigenlijk niet achter de radio. Als je ‘m erin stopt moet je eerst even de kabels een beetje achter het plastic van de middentunnel wegfrotten, en zorgen dat ze niet tussen de radio en het metalen balkje komen te zitten.
De fan zou ook moeten aanslaan bij normaal stationair draaien, al duurt dit wel een tijdje en slaat die ook maar heel even aan. Dan moet je er dus wel bijblijven!
Ik heb denk ik zo’n 10 tot 15 minuten moeten wachten voordat de fan aansloeg bij alleen stationair draaien.
Je weet dat een carb auto sneller start als je even een paar keer op het gas trapt voor je hem start?
Leuke filmpjes!
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Met de bedrading van de radio heb ik idd nogal ruzie gehad.
Mijn handen waren helaas te groot om tussen de plastic middentunnel te komen..
Uiteindelijk blijkt er een klipje in éen van de schroefgaten te zitten die ergens over heen moet vallen:S.. Natuurlijk weer echt op de Citroën manier: ..niet te zien
Hij zit nu weer redelijk goed, alleen de linkerkant moet nog iets naar binnen.
Ik zal de motor binnekort even stationair laten lopen, even kijken of de fan aanslaat.
Anders is het idd een flink probleem, ik heb namelijk geen idee hoe ik hem dan weer aan de gang
moet krijgen.
Dat een motor met carburateur sneller start als je ‘t gas een paar keer in trapt heb ik wel eens gehoord ja! Werkt altijd bij de 2cv van mn ouders Alleen niet als de motor warm is. Dan heeft ‘ie er nogal veel moeite mee. Koud start ‘ie altijd prima! Maar eerlijk gezegd had ik daar nog niet over nagedacht bij het starten van de BX Ik zal het de volgende keer maar eens proberen;)
Joie de Vivre ..avec Citroën!
De stekkertjes even doorverbinden en dan weet je of de fan zelf kapot is of de aansturing . De stekker zit op de radiator (rechterkant van de auto)
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Koude start: alleen starten, niet gassen, en de choke gebruiken. Ook met auto-choke: niet aan het gaspedaal komen. Zodra de motor aanslaat mag je wel iets bijgassen.
Warme start: pedal to the metal, maximaal 10 seconden starten. Als ie het dan nog niet doet even wachten en weer herhalen.
Bovenstaande doe ik al sinds ik m’n rijbewijs heb bij carburateurauto’s. Overigens staat het ook zo in het instructieboekje.
om efkes op de radio terug te komen in 1986 bestonden er nog geen radios met frontladers daar is dat radiogat op ontworpen
ik heb al 2x ruzie met een frontlader gehad ze kunnen de warmte niet kwijt stekkers hebben geen ruimte, enz dus ik houd het bij een nostalgisch apparaat aan 2 speakers en 2 tweeters gekoppeld
geeft goei geluid
de citroen-liefhebber
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gewoon op de kop onder het dashboard kruipen terwijl je met je voeten omhoog op de voorstoel hangt, je kan zo perfect de achterkant van het radiogat bereiken.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
hèhè.. net lekker op mn kop in de BX gehangen. Soms niet echt fijn om lang te zijn
Je ziet op die manier idd meer van de achterkant van de radio. Helaas werken die ‘minder fijne’ kabels nog niet echt mee. M’n handen passen jammer genoeg ook niet achter het dashboard.
De radio zit nu nog iets scheef en dat laat ik maar even zo.. voor ik het nog meer verpest
Morgen een kort dagje op school, heb ik mooi de tijd om te kijken of de fan aanslaat. Bedankt voor de tips daarover!
Gelukkig ook weer goed nieuws over de ‘15! Maandag de 23e wordt ze per autoambulance naar Leek (duckservice) vervoerd. Daar krijgt ze nieuwe remleidingen en een nieuwe retourleidingset. Daarna, hopelijk voor het eind van het jaar, wordt ze ook weer netjes thuisgebracht. Uiteindelijk alles bij elkaar voor €650,-. Heb ik misschien met mijn verjaardag weer een lekvrije BX voor de deur staan
Zojuist even geregeld dat er op die datum ook een lesauto voor de deur staat
Hopen het rijbewijs halen niet al te lang gaat duren, zodat ik snel de meetings onveilig kan maken met de ‘15 RE! Voor het zover is zijn er nog wel een aantal punten die echt aangepakt moeten worden.
-Veerbollen laten vullen
-ADALS ..hoewel die misschien nog wel even meekunnen
-Handremkabel vervangen
-Klein lekje in de uitlaat laten lassen
-De D-riem, miss uit voorzorg maar laten vervangen, hij zit er nu bijna 60.000 km op
-en natuurlijk de vloeistoffen maar eens verversen
Dan is ze waarschijnlijk weer in prima staat en kan ze de weg weer op! ..met een zeer gelukkige chauffeur
Joie de Vivre ..avec Citroën!