1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Zwaar geluid Xsara 1.9 DW8
Psychodad
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 29-06-2009

- Xsara Break Service
Gepost: 30 juni 2009 12:07 AM

Beste Leden,

Ik rijd ruim een jaar een Xsara 1.9D met een DW8 motor. De auto is een grijs kenteken..en dus geen achterbanken.

Kmstand: 130.528
Nieuwe distributieriem, brandstoffilter, luchtfilter etc.
Riem is goed gespannen. Geen openlucht filter…maar een standaard fabriekfilter systeem.
EGR klep is eraf. Auto heeft katalysator.

Probleem:
Als de motor koud is, is er niets aan de hand. De auto trekt lekker op (voor zover met 1.9D) en het is gewoon goed.
Maar als de motor warm is…85 graden tot 90 graden, dan gaat de motor tussen 2000 en 2400rpm een zwaar geluid produceren. Je krijgt het idee dat de auto een lekke uitlaat heeft. Maar de uitlaat is gewoon nieuw.
Ook is het zo dat de auto met gemak de 100 graden haalt als je meer van de auto vraagt met zomersweer, terwijl de koelvloeistof (genoeg aanwezig) -40 graden aangeeft.
De katalysator is eraf geweest…maar het resultaat blijft hetzelfde.
De EGR-klep is geflexed en dus niet meer werkzaam.
Wie o Wie weet wat dit kan zijn.??  Rolling Eyes

Indien gewenst kan ik een filmpje plaatsen op Youtube.

Hoop dat iemand ervaring hiermee heeft. Confused

Du pain, du vin, du Citroën

- Citroen Berlingo 2.0 HDI
- Volvo S80 2.4
- Peugeot 406

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 01 juli 2009 03:46 PM
  [ # 1 ]

zet dat filmpje er is op, dan kunnen we het geluid is horen

Profiel  
 
Psychodad
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 29-06-2009

- Xsara Break Service
Gepost: 01 juli 2009 10:57 PM
  [ # 2 ]

Ik zal deze morgen eens gaan maken.

Zodra het online is zal ik de URL plaatsen.

Du pain, du vin, du Citroën

- Citroen Berlingo 2.0 HDI
- Volvo S80 2.4
- Peugeot 406

Profiel  
 
Psychodad
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 29-06-2009

- Xsara Break Service
Gepost: 15 augustus 2009 01:35 AM
  [ # 3 ]

Helaas kan ik het geluid niet op een filmpje krijgen.

Het is inmiddels een stuk erger met de auto.
Krijg de snelheid niet meer boven de 130 km/u.
Luchtfilter etc. bekeken, maar alles is schoon.

Motor stuitert behoorlijk als het stationair draait. Blok ligt niet echt rustig in de auto….

iemand al ideeen?

Du pain, du vin, du Citroën

- Citroen Berlingo 2.0 HDI
- Volvo S80 2.4
- Peugeot 406

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 15 augustus 2009 10:58 AM
  [ # 4 ]

brandstofpomp, verstuivers testen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 augustus 2009 11:10 AM
  [ # 5 ]

éérst klepspeling laten controleren! Het is immers een DW8 blok..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 15 augustus 2009 12:37 PM
  [ # 6 ]
waterman771 schreef:

éérst klepspeling laten controleren! Het is immers een DW8 blok..

‘tuurlijk. maar als het over die klachten gaat -ik ben dan wel geen specialist, dat was mijn vader in zijn werkzame leven- denk ik bij een diesel eerder aan brandstofpomp, die kuren heeft.

Heel pessimistisch zelfs aan lagerschade. Enig idee of het ding olie gebruikt of zelfs eens zonder olie heeft gedraaid?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 augustus 2009 12:48 PM
  [ # 7 ]

Ik geef tips op basis van resultaten uit het verleden Laughing  Brandstofpompen met kuren komen zeer sporadisch voor, strakke kleppen zeer regelmatig. Vandaar. Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 15 augustus 2009 12:56 PM
  [ # 8 ]

ok ok, ik deel mijn tweede hands diesel ervaring die niet Citroen gebaseerd is. Jij je ervaring.

behalve lack aan performance, wat is op langere termijn het resultaat kromme kleppen? verbrande kleppen?

Ik denk dat spychodad wel ff verder kan nu.
(waarom zo’n naam trouwens? )

Jos.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 augustus 2009 01:53 PM
  [ # 9 ]

effect is compressie verlies, verbrandde kleppen en uiteindelijk een gare kop.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Psychodad
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 29-06-2009

- Xsara Break Service
Gepost: 15 augustus 2009 04:12 PM
  [ # 10 ]
JKER schreef:
waterman771 schreef:

éérst klepspeling laten controleren! Het is immers een DW8 blok..

‘tuurlijk. maar als het over die klachten gaat -ik ben dan wel geen specialist, dat was mijn vader in zijn werkzame leven- denk ik bij een diesel eerder aan brandstofpomp, die kuren heeft.

Heel pessimistisch zelfs aan lagerschade. Enig idee of het ding olie gebruikt of zelfs eens zonder olie heeft gedraaid?

Motor verbruikt geen olie. Computer geeft elke keer aan dat de stand gelijk is (4 bolletjes in display)
Verder verleden weet ik niet…het is een 2e hands auto (ex lease)

Extra info:

Vanochtend geprobeerd te starten :S wou niet.
Na 7 keer voorgloeien…iets gas bij gegeven…begonnen te spijkeren (knikker geluid in de kop) en na 3 sec kwam er blauw (donker) rook uit de uitlaat. Zij het maar een pluimpje..maar toch.

Uitlaat is gitzwart geblakerd.
Maandag gaat de auto naar Eggens in Assen (waar ik woon) en wordt het blok gecontroleerd op compressie. We wachten af. Voorlopig laat ik ‘m maar staan om te voorkomen dat er meer kapot gaat.

Dank heren voor meedenken.

@ JKER: vanwaar de naam Psychodad? gewoon…al bundy hield van die serie Wink had ook Citrofiel kunnen nemen Wink

Du pain, du vin, du Citroën

- Citroen Berlingo 2.0 HDI
- Volvo S80 2.4
- Peugeot 406

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 15 augustus 2009 04:17 PM
  [ # 11 ]

Dat slechte aanslaan en de combinatie met zwarte rook kan ook duiden op slechte gloeispiralen. Maar dat verhoud zich niet tot het zware gebrom war je de openingspost meekwam.

Check ook andere draadjes hier die oer dieselproblematiek gaan, daar staat ook veel in geschreven.

Succes met het onderzoek bij de garage.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Psychodad
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 29-06-2009

- Xsara Break Service
Gepost: 17 augustus 2009 05:21 PM
  [ # 12 ]

Update:

Bij EGGENS te Assen hoorden ze direkt dat het niet aan de verstuivers lag of aan compressie. Het zou volgens hen “dieper” liggen en dus niet voor een revisiebedrijf interessant genoeg zijn.

De DEALER maar gevraagd en zij denken na ongeveeer 4 a 5 uur misschien iets te kunnen vinden, maar garantie geven ze me niet.

Kortom…ik denk dat ik maar rustig ga rijden Confused
en…maar eens ga sparen voor een ander blok (2e hands) om deze maar te gaan plaatsen. Zucht…

Du pain, du vin, du Citroën

- Citroen Berlingo 2.0 HDI
- Volvo S80 2.4
- Peugeot 406

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 augustus 2009 05:24 PM
  [ # 13 ]

En? is die klepspeling nou al gemeten?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Psychodad
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 29-06-2009

- Xsara Break Service
Gepost: 17 augustus 2009 06:38 PM
  [ # 14 ]

Dat wilden ze niet doen.

Ik had echt het gevoel dat zij van mijn auto afwilden….net alsof ze hun vingers gingen branden zodra ze bezig gingen.
De motorklep werd gauw dichtgedaan en er werd stevig naar me gezwaaid…zo van…“doei!!”

Heb inmiddels afspraak met mijn buurman (diesel monteur vrachtwagens) en hij gaat de klepspeling checken.

Dank voor meedenken.

Du pain, du vin, du Citroën

- Citroen Berlingo 2.0 HDI
- Volvo S80 2.4
- Peugeot 406

Profiel  
 
Psychodad
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 29-06-2009

- Xsara Break Service
Gepost: 17 augustus 2009 09:19 PM
  [ # 15 ]

Is het normaal dat als je de dop van olie eraf haalt (bovenop de motor) dat de karterdruk zo hoog is dat ik mijn haar kan föhnen? en dat er motorolie spetters op mijn hand komen?

Niet 10 drupjes…maar 100 stuks?

Hoort dit bij een diesel DW8 1.9D?

Wie weet dat?

Du pain, du vin, du Citroën

- Citroen Berlingo 2.0 HDI
- Volvo S80 2.4
- Peugeot 406

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook