Remklauwen reviseren (Xantia)
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 juli 2009 12:35 AM

Met Criezel 2 heb ik een probleempje. Er is een remklauw lek en niet zo’n beetje ook. Daarbij heb ik nog een set remklauwen van een Xantia liggen met als doel deze onder Criezel te monteren en aangezien ik toch niet zo veel meer rijd en de remklauw van Criezel 2 lek is lijkt dit me het ideale moment om de Xantia-remklauwen te reviseren en onder Criezel te monteren.

Dat het voor een turboloze BX Break met een 1900cc dieselmotor niet nodig is om zwaardere remklauwen te monteren vind ik niet interessant. Het kan, het is technisch verantwoord en ik vind het leuk. Ik zet er dus Xantia-remklauwen onder.

Dat het niet nodig is om ze te reviseren vind ik ook niet interessant. Zou ik het niet doen dan zou ik daar niet 100% gerust mee rondrijden, dus ze gaan gereviseerd worden.

Doel van dit topic is een beetje bijhouden wat er nodig is om remklauwen te reviseren en ook om eventuele tips te verzamelen en om vragen te stellen. Het moet tenslotte wel goed gebeuren, het zijn mijn remmen en niet een extra stel speakers in de hoedenplank.

Affijn, het volgende heb ik al:

- Xantia remklauwen. 2 voor en 2 achter, afkomstig van een Xantia met een 1761cc benzinemotor. Het kenteken is/was JL-BB-10
- LHM
- Kopervet
- WD40
- Kruipolie

Het volgende wil ik nog aanschaffen:
- Revisieset voor alle Xantiaklauwen
- Remmenvet (of iets dergelijks) om de remcilinders mee in te smeren voor montage
- Xantia remschijven (rondom)
- Xantia remblokken (rondom)
- Scotchbrite

Overige benodigdheden:
- Velgen die op mijn BX passen en waar de Xantia remmerij in past (en gelukkig heb ik dat in de vorm van 4 BX Sport velgen)

Eerste vragen:
- Waar kan ik het beste de revisieset aanschaffen ? Bij de Citroëndealer ? Of is de eerste de beste automaterialenzaak ook goed ? Ik wil namelijk geen pruts-revisieset waardoor mijn remklauwen in no-time weer gaan lekken ofzo.
- Welk merk remmenvet kan ik het beste gebruiken ? Het moet de LHM-bestendige rubbers niet aantasten en met LHM zelf mag het ook geen vervelende reacties aangaan.
- Waarmee kan ik de remklauwen het beste schoon maken voor ik ze uit elkaar trek ?

Plan van aanpak:
- Remklauwen voor demontage goed schoon maken
- Remklauwen uit elkaar halen (remcilindertjes met perslucht + een plastic zak verwijderen)
- Alle rubbers vervangen
- Remklauwen in elkaar zetten (bij de achterremmen de vlakken waarlangs de remklauw gedeeld wordt insmeren met kopervet en onder de afschermrubbers van de voorremklauwen WD40 spuiten)
- Oude remklauwen + remschijven van Criezel af trekken
- Gereviseerde remklauwen samen met nieuwe blokken en schijven onder Criezel schroeven
- Leidingen aansluiten
- Ontluchten en eventueel Hydraulisch systeem doorspoelen en LHM verversen (als ik dan toch bezig ben ...)

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 juli 2009 03:46 AM
  [ # 1 ]

Vandaag heb ik besteld:

- 4 revisiesets voor Xantia remklauwen. Prijzige zooi, €50,- per set. Maar 1 nieuwe volledige remklauw vóór kost €200,- dus dan zijn die revisiesetjes een stuk goedkoper
- Een berg remschijven voor een Xantia (2 links, 2 rechts, 2 voor, 2 achter en op elke hoek nog 1)
- Een berg remblokken voor een Xantia (4 links, 4 rechts, 4 voor, 4 achter en op elke hoek nog 2)
- Remmenvet om alles netjes te monteren
- Een open ringsleutel met een sleutelwijdte van 8mm en aan de binnen kant een zeskant in plaats van een twaalfkant

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2417
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 04 juli 2009 06:21 AM
  [ # 2 ]

remmenvet is bij mijn weten voor DOT remmen. Bij LHM remmen kun je gewoon de rubbertjes en zuigers met LHM insmeren en in elkaar laten glijden.

ben wel benieuwd waar zo’n revisieset uit bestaat. toch alleen wat rubbertjes neem ik aan?

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 juli 2009 07:44 PM
  [ # 3 ]

Van Emiel (BX19TRS) kreeg ik te horen dat remmenvet beter was dan LHM ...

En als ik de setjes binnen heb maak ik wel even een foto ofzo.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook