Mijn grijze Deauville, is het de moeite nog waard?
Yéyé
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 03 juli 2009 03:50 AM

Goeiemorgen mede-Bx liefhebbers,

Ik lees regelmatig met grote interesse mee op het BX-forum, maar heb tot nu toe slechts één keer iets gepost over mijn BX. Dat was alweer een paar jaar geleden en ging toen over het motormanagment en een ‘rommelige’ voortrein.
Nu moet ik weer eens mijn hart luchten en heb ik behoefte aan wat pastoraal werk van de BX-guru’s hier.

Ik ben bang dat ik nogal lang van stof ga zijn en waarschijnlijk vraag ik naar de bekende weg en zoek ik gewoon bevestiging van iets dat ik héél diep van binnen eigenlijk al weet, maar goed…

Even een korte hernieuwde kennismaking: Ik heet Jeroen en heb een BX Deauville van ‘92, in 2003 gekocht met 118.000 km. Inmiddels staat de teller bijna op 175.000. Ik woon in Hazerswoude-Rijndijk en ben vaak te spotten op het traject N11-A4 v.v. tussen Alphen a/d Rijn en Den Haag in deze zilvergrijze Deauville met, zoals het een francofiel betaamt, gele koplampen…

Het is weer juli, dus is het voor mij weer tijd voor een APK en jaarlijkse beurt, een grote dit keer.
Dat op zichzelf is een kostenpost die niet goedkoop (kan het niet zelf) maar toch redelijk te overzien zal zijn, hoewel ik wel vermoed dat er voor de APK iets aan de remmerij zal moeten gebeuren, want dat is al 2 jaar/ >15.000 km niet gedaan. Nou zijn er echter twee probleempjes die de kosten ’ iets’ kunnen opschroeven:
-Een paar maanden geleden trok ze opeens naar rechts bij een harde remactie op de A12. Een korte inspectie bracht een kleverige laag op de binnenkant van mijn linker voorband en een goed met LHM geoliede remschijf aan het licht. De retourleidingen voor zijn vanwege lekkage echter al recentelijk vervangen en de viezigheid op de band kon niet van een oude lekkage zijn, want dit was een bijna nieuwe winterband (heb dus nu lekker twee kleverige linker voorbanden…). Ik vermoed dat er nu iets met de veerpoot is.
Wel is het zo dat het LHM niveau niet echt is gedaald en ze remt al weer aardig normaal (was alleen te merken bij héél hard remmen en ben er niet toe gekomen om ermee naar de garage te gaan), dus het kan zijn dat het een eenmalige lekkage was. Ben vlak daarvoor namelijk met het linker voorwiel in het donker tamelijk onzacht door een gevalletje vorstschade gereden op een oprit naar de A10 Mad. Kan het zijn dat er toen door de klap wat LHM uit de poot geperst is?
-Sinds kort laat ze bij mij in de straat blijvende indrukken achter in de vorm van aanzienlijke olievlekken onder het blok, aan de distributiezijde. Ook zit aan die kant olie aan de voorste hoek van de kop. Ik ging laatst voor de gein weer eens olie peilen (hoefde in al die jaren niet één druppel bij, dus dan wordt je daar wat laks in) en het niveau stond vlak boven het minimum, terwijl dat in januari bij de garage nog maximum was. Donkerbruin vermoeden dat dit de koppakking is…

En nu vraag ik me af: als dat waar blijkt te zijn, moet ik dat nog wel (laten) doen?

De argumenten tegen:
-Het is ‘maar’ een Deauville.
-Door een leven van 4 jaar Leidse binnenstad is ze niet één van de strakste meer; een paar ‘cadeautjes’ van onbekende weldoeners, een flinke vouw in het r. achterportier door een van die vele k**-paaltjes die als onkruid in de binnenstad woekeren en een licht verbogen motorkap en licht ontzette voorbumper & balk door ‘close contact’ met een Passat die wél ABS had (en geen schade).
-De lasnaden van de voorwielkasten zijn aardig roestig en één is al een beetje door, dus dat wordt wsl. binnenkort laswerk. 
-De bak giert/ schuurt wat, vnl. bij afremmen op de motor. Heb hier ergens gelezen dat dat de priseaslagers kunnen zijn. Het geluid is niet echt hard en ik hoor het pas sinds de middenconsole er uit is geweest na laswerk aan de versnelingspook. Ben er nu aan gewend, maar vlak na die reparatie had ik steeds het idee dat de motor ipv voorin naast me op de de passagiersstoel lag. Je hoort nu namelijk echt alles. Wsl. iets van isolatie gesneuveld… 
-Het veersysteem lijkt toch niet helemaal fris meer, want toen ik laatst mijn schoonouders en een puist bagage naar Schiphol bracht en redelijk rap over zo’n glooiende verkeersdrempel reed (die zo lekker hard genomen kunnen worden met een HP-citroën) leek de achtervering wel door te slaan, terwijl ik altijd dacht dat die gecompenseerd moet worden naar hoe hard de voorwielen inveren en hoe zwaar de wagen beladen is.
-De reactiestangen moeten nog steeds vervangen worden en maken nog steeds herrie.

De argumenten vóór:
-Het is wel mijn Deauville. Mijn eerste auto, waar ik mee kan lezen en schrijven.
-De auto is door de vorige eigenaar en door mij altijd volgens het boekje onderhouden:
Naast de reguliere beurten heb ik het volgende laten doen (in chronologische volgorde):
-Nieuwe koppeling (bij aanschaf, was inclusief)
-Bollen voor en achter vervangen, systeem gespoeld en nieuwe filters
-Uitlaat (midden en eind)
-4 Nieuwe Michelin banden  
-ADALS
-Grote octopus
-Monopointhuis
-Nieuwe radiator en slangen
-Retourleidingen voorpoten en lekzakken achter vervangen
-Distributie en waterpomp
-Bollen voor en achter en hoofdaccumulator vervangen
-Afgezien van de genoemde lasnaden in de voorwielkasten en een heel klein plekje boven de voorruit op de A-stijl nergens roest, ook niet bij de deurvangers. Kofferbakbodem nog als nieuw.
-Voor het budget dat ik nu over heb voor een andere auto, ongeveer hetzelfde als de BX mij gekost heeft, koop je iets met dezelfde soort gebreken of meer ellende, leerde een eerste verkenning.
-Die eerste verkenning voelde als verraad aan een dierbare… Surprisedops:

Mijn gevoel zegt ‘gewoon even slikken en alles laten repareren’ en gelijk inplannen om het uiterlijk weer wat op te kalefateren.
Mijn verstand zegt ‘niet doen. Zelfs na zo’n kostbare reparatie blijft het een auto met gebreken en hoewel het technisch grotendeels goed bijgehouden is blijft het in geval van een aanrijding of bij pech in het buitenland voor de kille buitenwereld gewoon een sloopauto zonder waarde. Dan kan ik beter voor € 2000,- een betere Xant zoeken ofwel naar Dacia gaan, € 1000,- sloopremie en € 1000,- tijdelijke korting incasseren, € 2000,-aanbetalen en het laatste restje financieren voor een nieuwe basis-Sandero; 3 jaar garantie en de eerste paar jaar alleen beurtjes…’ Vind dat wel een leuk basic autootje, zoals alle kleine Franse plattelands-autotjes vroeger waren.

Nou heb ik tot nu toe altijd spijt gekregen van verstandige keuzes die de doorsnee massa ook zou maken en die daarom ook niet vaak gemaakt (anders had ik nu misschien in een Corolla gereden).

De vraag stellen is hem beantwoorden, maar goed, what say you?

(Pfoe, wat een verhaal. Lijkt wel een zelfhulpgroep) 

Du sublime au ridicule, il n’y a qu’un pas, (...) le Pas de Calais.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 03 juli 2009 04:47 AM
  [ # 1 ]

Hij hep gele koplampen, dat doe je toch niet weg ?

En die koppakking: elke BX en XM die ik tot dusver had had dat oliespoortje op dat hoekje en druppelde op de vloer…...alleen bij mijn huidige XM heeft dat daadwerkelijk tot een gesprongen koppakking geleid, en dat w.s.s. door een verkeerd lopende koelwaterslang (mijn eigen schuld dus).

Ik zou die “koppakking"dus zeker niet ala minuut laten repareren, gewoon aanzien en lekker olie bij blijven vullen. Scheelt weer olie-verversen op de officiele tijdstippen Cool

Daarentegen heeft ie wel wat andere gebreken die toch ook (flink) geld kunnen gaan kosten, dus is die oprotpremie mischien niet eens zo verkeerd getimed ???? Confused:

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 03 juli 2009 12:29 PM
  [ # 2 ]

Als uiterlijk een belangrijk argument is kan ik me voorstellen als de Deukville vermoeiend op de ogen werkt.

Echter, als ie nu 175K heeft gereden en je hebt een normaal rijgedrag & onderhoudsgedrag gehad, is ie financieel gezien nog geen sloper. De meeste Biksen halen de 200K-275K wel voordat ze een zwart gat in de portomonnee maken. De diesels gaan uiteraard tot de 400K-500K, mede door het km-vreten op de snelweg, wat rustiger is voor het mechaniek dan het jachtige stadsverkeer.

De meeste auto’s hebben een soort golfbeweging als het gaat om defecten en/of onderhoud. Een piek in de golfbeweging kan worden veroorzaakt door gebrek aan onderhoud of rijgedrag. Waar zit je zelf qua gevoel in die golf?

De kosten van een oude auto zijn voor een groot deel afhankelijk van geluk, maar ook van strategisch geld uitgeven, niet teveel (onnodig) onderhoud maar zeker niet te weinig, tweedehands onderdelen via het club- of forumcircuit kopen, etc.

Grootste probleem met een andere auto vind ik altijd dat je opnieuw moet gaan leren wat z’n zwakke plekken zijn, welke specialist je moet vinden, wat je zelf kan doen, hoe de onderdelendistributie voor dat type werkt, etc. Ik voel me best thuis in de BX wereld, rij ook BX sinds 2003 (maar heb er wel meer gehad). Zou niet anders willen. De vraag terug aan jou: wat wil jij? Want autorijden is toch al niet verstandig en kost altijd meer geld dan je eigenlijk wil uitgeven Razz

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 03 juli 2009 11:26 PM
  [ # 3 ]

“vloeistoflekkage bij remmen”, als er een slangetje lek is, is het tientjeswerk voor materiaal.. maar zoek maar eens het lek confused

Op de APK wordt dat trouwens ook gecheckt, ze gaan geloof ik met 80kg op je rem staan (zoiets?). Dat kan je natuurlijk ook zelf uitvoeren (met 2 pers, laat iemand remmen en kijk waar er iets uit komt).


Of je BX de moeite waard is om te onderhouden.. ja dat moet je altijd zelf beslissen, dat is een gevoelskwestie (al geldt altijd de wet: nieuwe auto, nieuwe problemen..).

Succes ermee…

2CV 1985

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 04 juli 2009 08:57 PM
  [ # 4 ]

Zoals jezelf al aangeeft: het blijft een keuze tussen hart en verstand.
Voor wat extra geld heb je een nieuwe Dacia (Reno-no) die hopelijk weer járen meekan, maar je BiX ligt je toch aan het hart.
Je geeft aan dat je zelf niet echt handig bent en dat je voor onderhoud dus afhankelijk bent van een ander/ garage, en dat maakt duur….
Een kopwissel is bij een 1.4 zeer goed zelf te doen, its je de juiste gereedschappen en een beetje durf hebt.
Het is geen APK-eis.
Remmerij: haal het wiel eraf en laat een helper eens met z’n volle gewicht op de rem trappen (APK-eis is 50kg) en zie waar lekkage optreedt.
Het kan slecht een lullig klein slangetje zijn (dubbeltjeswerk).
Kun je meteen even zien hoe de staat van je remblokken en -schijven zijn, en die zijn ook niet echt duur.
Roest: koop een busje roestomvormer, krab de roest goed open/ weg en smeer de plek in.
Als het hard is beetje gronden en bijstippen/- spuiten.
Olielekkage: een TU is berucht voor wat betreft z’n koppakking die altijd doorslaat boven de dynamo.
Zolang de olie niet in de dynamo lekt is er geen probleem, los van de ‘territorium-afbakening’..

Grappig is dat je aangeeft regulier onderhoud te doen, maar dat je dat weer door verschillende opmerkingen in je openingspost tegenspreekt…

Hoe is de rest van de carosserie (kofferbodem nog hard, dorpels)?
Als die slecht is dan lijkt me de keuze voor de hand liggend: 1.4-tjes zijn er nog voldoende..toch?!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Yéyé
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 05 juli 2009 12:12 AM
  [ # 5 ]

Bedankt voor jullie reacties! Het is idd een keuze tussen hart en verstand. Wat mij doet twijfelen zijn de aankooptips die ik hier vaak lees, waar o.a. vaak gezegd wordt dat een BX die mogelijk dit gebrek heeft beter niet gekocht kan worden. Dan vraag ik me dus af of ik wel slim bezig ben om dit nog te laten repareren.
Als ik hier langer over nadenk is dit bij de aankoop van een BX natuurlijk meteen een zichtbaar (mogelijk kostbaar) gebrek, terwijl er dan waarschijnlijk nog veel meer onzichtbare gebreken zullen zijn.
Zoals ik in mijn openingspost opgesomd heb zijn bijna alle belangrijke zwakke punten van de BX bij die van mij al naar voren gekomen én gerepareerd. De koppakking was volgens mij nog het enige dat ik niet gehad heb. Ik weet van mijn BX dus wel wat ik er aan heb. Daarnaast heb ik de afgelopen 2 jaar niet meer kosten gehad dan de reguliere beurten en afmeldkosten voor de APK en een keer een setje bollen, dus een keer een duurdere reparatie is bij een bijna klassieker van 17 jaar oud ook wel weer te verwachten.
De keuze tussen hart en verstand is natuurlijk eigenlijk 6 jaar geleden al gemaakt, met de aanschaf…

Wat de lekkage betreft bij het voorwiel, ik weet niet zeker of dat de rem is maar de slangetjes van enkele tientjes zijn al vervangen, dus ik ben gewoon bang dat het nu iets minder eenvoudigs is. Met de remmerij doelde ik meer op schijven en blokken, want vooral voor zit dat er al weer een tijdje op.

Het uiterlijk is voor mij niet zaligmakend en zó erg ziet de Deukville (:)) er ook weer niet uit. Daarbij is meeste op te lossen met de wissel van een portier en motorkap en het rechttrekken van de voorbumperbalk (iemand tips?). Het kan alleen misschien wel van belang zijn voor personen die de wagen in voorkomende gevallen echt op waarde moeten schatten en ik heb altijd het idee dat de onbewust asociale medemens snel geneigd is te denken “Ach, er zit toch al een deuk in. Hij zal het vast niet erg vinden dat ik in z’n portier gezeten heb… “, ook al ben je er verder nog zo zuinig op…

Wat het zelf klussen betreft, daar heb ik geen gelegenheid voor. Vooral omdat ik geen garage en geen eigen parkeerplaats heb en dus aan de openbare weg moet sleutelen. Ik denk dat dat hier niet gewaardeerd gaat worden…
Daarnaast heb ik met mijn fulltime baan, een part-time huishouden, een net gekocht huis met werk, een dochter van bijna drie, een paar klassieke motorscooters (Vespa, N.S.U.) in de schuur die eigenlijk onderhoud c.q. een volledige restauratie van mij willen (dus schroeven lukt mij wel en vin’k ook niet eng) en een hééél klein beetje sociaal leven eigenlijk geen tijd om aan mijn kont te krabben Confused, laat staan mijn BX te onderhouden (hoewel ik dat dus liever wel zou willen). De BiX gaat daarom dus naar een onafhankelijke (klassieke) citroenspecialist.

Zo doorredenerend (het peinzen houdt in dit soort gevallen nooit op Wink) en na het lezen van jullie posts heb ik besloten voorlopig toch maar mijn hart te volgen. De BiX gaat binnenkort naar de garage en als het alles bij elkaar niet ál te gek wordt, wordt zij gewoon gemaakt. Ik weet dat de kop misschien niet acuut is, maar ik wil wel zorgeloos met het gezinnetje naar Italië van de zomer en met die oliemeuk op straat maak ik ook geen vrienden denk ik… Als er nog meer ellende naar boven komt? Tja, misschien dat ik het belangrijkste dan laat doen en verder toch maar eens kijk of mijn lidmaatschap van de BX-club iets voor me kan betekenen in de zin van hulp (hoewel ik me dan een beetje een profiteur voel, want dáár ben ik in eerste instantie geen lid van de club voor geworden)

Zomaar laten slopen geeft me eigenlijk zo’n kil en onmenselijk gevoel van binnen…

Wordt vervolgd…

Du sublime au ridicule, il n’y a qu’un pas, (...) le Pas de Calais.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 05 juli 2009 02:11 AM
  [ # 6 ]

Goed dat je er meer door wilt gaan, een Dacia is immers ook maar een euh…. Dacia…. Daar zou ik echt geen stuiver voor willen lenen. (nooit voor een auto trouwens)
Zou je werkelijk niet eens 1 dagje willen opofferen om wat kosten te drukken? Als je bijvoorbeeld zelf je remmen fikst (b.v. nieuwe blokken en schijven) bespaar je snel een flinke duit. Lokaliseer de LHM-lekkage en fiks dit, ook dit kan een klusje van niets zijn waarmee je een klein fortuin kunt uitsparen waarbij de huur van een brug in een dhz-garage peanuts is!
Je kunt dan gelijk een aantal punten alvast nalopen voor de APK, zoals alle stofhoesjes, uitlaat enz. dan weet je alvast een beetje waar je aan toe bent. En uiteraard heb je voor de APK al alle lampjes op werking gechecked, want dat is toch wel een van de lulligste afkeurpunten.

Succes!

Profiel  
 
Yéyé
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 05 juli 2009 02:58 AM
  [ # 7 ]

Op zich zou een dagje daarvoor inplannen natuurlijk wel kunnen, maar omdat ik nog helemaal geen ervaring heb met klussen aan een auto (die ouwe raceplees van me zijn natuurlijk gewoon een soort bovenmaatse brommers, dus dat is wel wat simpeler dan een auto) ben ik bang dat dat een klus wordt waarvan ik bij het begin nog niet weet waar het eindigt.
En dan heb ik nog steeds geen ruimte om eens rustig te gaan klussen.
Mijn pa ging in de vroege jaren ‘80 voor groot werk aan z’n GS Break (en dat was nogal wat Wink ) altijd naar de ‘Hobby-hal’, een DHZ-garage in Alphen a/d Rijn, hier praktisch om de hoek. Die bestaat echter helaas al jaren niet meer en iets anders hier in de buurt zou ik niet weten…

Ach ja, de jaren ‘80… toen het nog heel gewoon was dat brave huisvaders in het weekend voor de deur zelf klein onderhoud aan hun auto deden. Terwijl mijn vader zijn GS onder handen nam was de buurman met zijn Lancia Bèta bezig en was een buurtgenoot om de hoek een poging aan het doen het roestprobleem van zijn Princess aan te pakken -jeugdsentiment, snif…-

Du sublime au ridicule, il n’y a qu’un pas, (...) le Pas de Calais.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 05 juli 2009 09:38 AM
  [ # 8 ]

Sleutelen aan de straat… de ene gemeente tolereert het, de andere niet. De ene buurt vindt het best, in de andere buurt lullen ze achter je rug.

Hoe de buurt er over denkt is uiteraard lastiger om uit te vissen dan een anoniem telefoontje aan de gemeente, hun regels omtrent straat-sleutelen opvragend, duidelijk makend dat er absoluut geen druppel vloeistof zal vallen.

Ben het met patje74 eens, een oude auto onderhouden kost OF geld OF tijd. Je motorscooterhobby is belangrijk, dat snap ik heel goed. Dat je BX eerder een vervoermiddel is dan een hobby is dan ook begrijpelijk. Met de juiste hulp in clubverband kun je echter dusdanig veel geld besparen dat zoiets zich laat vertalen in meer geld of tijd voor je motorscooterhobby.
Wat sociaal leven betreft, nogal veel BX lui die ik ken zijn prettig in de omgang. Ben eerder lid geweest van andere Citroen type clubs, en dit is de eerste waar ik me ook echt thuis voel.
Idee, plaats ergens op dit forum een verzoek tot hulp, grote kans dat je iets vangt. Een liefhebber die het financieel zwaar heeft krijgt eerder hulp dan iemand die te belazerd is iets zelf te doen, of een ragbak wil om te rijden tot de volgende APK en sloop, en voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten (en wij zijn ook niet gek, we pikken ze er zo uit).

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 05 juli 2009 10:03 PM
  [ # 9 ]

He mede Vespa-er! Ik ken je nog van het HVC (de begin tijd)!
Goed dat je eerst gaat bekijken wat het allemaal gaat kosten. Ik weet wel dat ik nog vaak terug denk aan mijn BX die ik naar de sloop heb gebracht voor een reparatie die net zo veel kostte als een andere auto die ik er voor in de plaats kocht. Echt vaak spijt van gehad.

Ben benieuwd wat het geintje allemaal gaat kosten, hoop voor je dat het mee valt Smile

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Yéyé
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 08 juli 2009 02:32 AM
  [ # 10 ]

De Vrouw heeft ook gesproken…


Zolang het niet tot ons faillissement leidt moet de BiX gewoon gemaakt worden. Nieuwe auto’s vindt ze stom en saai bravo
Ze heeft nog niet zo lang haar rijbewijs en geniet nu met volle teugen van onze jaren ‘80 bak, met een mini-Rubiks Cube die ze aan de binnenspiegel heeft gehangen en haar Depeche Mode ceedees op de stereo…
Zelfs met-zonder-stuurbekrachtiging vindt ze inmiddels geen probleem meer. Ze wordt nu alleen zo sterk in haar armen Wink.

@ de kenners:
Is hier sprake van een grote lekkage?: ik heb het een beetje bijgehouden en de wagen lekt per dag een vlekje olie van 5 à 10 cm doorsnee (elke dag ergens anders parkeren Wink )
De voorlaatste keer dat de olie gepeild was, was de eerste week van januari in de garage voor een check voor een ritje naar Tirol. Toen zat ‘ie nog vol. (Daar kwam ik achter omdat er opeens een liter motorolie op de rekening stond omdat ze, zoals ik al dacht, vergeten waren dat ze er zelf een peilstok van een ZX in hadden gestopt omdat het knopje van de originele was verkruimeld. Min. op deze stok is eigenlijk max. in het echt Confused. Het teveel is een paar dagen later afgetapt.)
Daarna heb ik er 5 à 6000 km mee gereden tot de volgende peilng -schaam…-. Toen was ‘ie bijna een liter kwijt.
Kan ik hier nog probleemloos mee doorrijden,voornamelijk met het oog op mijn vakantie naar de Italiaanse meren (bij voorkeur over een mooie Alpenpas en niet door één van die saaie tunnels…)? Of is dit nu wel een zwak punt geworden, wat onder zwaardere/langdurige belasting makkelijk tot panne kan leiden?

@Mathijs: Alles goed? Da’s alweer een tijdje geleden de HVC. Nog steeds aan de Vespa? Ik ben inmiddels opgeschaald naar een P200E uit ‘80.

Du sublime au ridicule, il n’y a qu’un pas, (...) le Pas de Calais.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 09 juli 2009 12:38 PM
  [ # 11 ]

Nu drupt ze nog, het kan natuurlijk gebeuren dat je midden in een bergpas te maken krijgt met een geknapte leiding…da’s minder.
Ik zou dit toch eerst maken, het zijn waarschijnlijk de kosten niet, maar kost vooral tijd en inzet.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook