hallo allemaal,
sinds een paar maanden rijd ik in een zx 1.4i uit 93 193000 op de teller met een benzine verbruik van 1 op 9(mijn eerste auto). ik heb de wagen op de kop kunnen tikken voor 250€(+€300 aan de apk besteed en hij mag weer tot vlgnd jaar). ondanks dat ik geen verstand heb van autos heb ik doormiddel van het forum wel een thermostaat vervangen. (dus heel trots op mijzelf)nu het zelfvertrouwen gevonden om aan de hand van de bergen uitleg op het forum zelf mijn auto voor de komende paar jaar in orde te maken.
Sinds een paar dagen heb ik een brommend geluid in de wagen. door op wiellagers te zoeken heb ik het probleem denk ik gelokaliseerd(linker aandrijfas) die zal dus vervangen moeten worden. krijg ik wel hulp bij van mijn vader.
wegens een niet al te ruime portomonee ben ik genoodzaakt om veel(alles) zelf te doen aan de wagen. maar de waarheid gebied dat ik absoluut geen idee heb waar te beginnen. er staat zo veel aan info op het forum dat ik wel wat tips kan gebruiken.
kan ik het beste beginnen met een kleine beurt? vervangen van olie, filters en wat daar allemaal bij hoort. of is het handig om de ecu uit te lezen?
wellicht hebben jullie zelf checklistjes als je een nieuwe (2e handsje) op de kop tikt.
ik ben niet te lui om zelf het forum af te struinen. maar als iemand mij in de goede richting kan duwen dan kan ik op een logische volgorde mijn auto in orde gaan maken
wat ik niet kan dat leer ik wel
Berlingo onderweg
Ex: AX 1.1 spot NV-GV-76, ZX 1.4 reflex GS-NN-27
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Welkom, (met jou instelling: meer dan welkom)
ECU uitlezen heeft alleen zin als ie foutcodes weergeeft he.
En om te beginnen: denk goed wat je wilt. Lang rijden in deze auto? Kort rijden? Veel geld erin pompen? Weinig? Wat wil je werkend maken? Wil je de auto rijdend houden, om om dat te bewerkstelligen alles repareren? of alle mankementen (klein, groot als ook preventief) ALLES fixen zodat je ZX in topstaat is?
Anyhow, een aardige start qua onderhoud:
-bougies/ bougiekabels (niet in elk model zx)
-olie/oliefilter (met nog beetje warme motor gaat het makkelijker)
-benzinefilter
-rembekrachting + stuurbekrachtigingsvloeistof (indien aanwezig)
-luchtfilter
-remblokken, remschoenen,
Verder: remmelarij in orde (trillen je remmen bij hard remmen)? Handremkabels ok? (dwv: ze mogen niet “door” zijn, mantel moet niet te zien zijn) trillingen in het stuur? Scheef trekkende auto bij remmen zonder stuur vast te houden?
Dit is klein startlijstje, maar ik denk dat er voldoende denkbare aanvullingen zijn
Succes!
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Wanneer is de Driem vervangen, staat er iets van een datum of kilometerstand ergens opgeschreven?
Een wiellager is wel zelf te doen, maar de naafmoer is iets waar je perslucht bij nodig hebt.
Misschien is even naar een garage rijden dan makkelijker: vraag of ze alleen de moer willen lossen en dan weer vastzetten zonder te borgen, dan kun je thuis het ding alsnog losmaken.
Als alles is gedaan natuurlijk wèl weer borgen.
Voor de rest: zie bovenstaande post.
‘Spirit of avant-garde’