Beste,
Ik zal eerst even beginnen met het verhaal van mijn BX te vertellen.
Het begon allemaal vorig jaar eind juni (de 28e als ik me goed herinner). KT88 (die ik kende van een ander -audio- forum) had een zwarte BX die niemand wou hebben. Toen heb ik, achteraf bezien, deze prachtige wagen van een ritje sloop gered.
Wat begon als een ‘gewone BX’ werd al snel ‘mijn BX’. In de rit terug naar huis meteen al wat karakter tonen door met te warme motor op de pechstrook te staan en over 150km even snel 4uur te rijden wist ik dat hij voor mij bestemd was. Wat ik toen nog niet wist was dat ik er ook een hoop miserie mee binnen haalde.
Het begon allemaal met het verkrijgen van de nodige papieren. Van het kastje (Citroën) naar de muur (de keuring) en terug.
Maar met hulp van mensen van dit forum (JanVB ) en van een ander forum (Walter) was hij, na het conform maken de LPG installatie, gelijkvormigheidskeuring klaar. Nu spreken we over 28 mei. (jep bijna een jaar later).
Op die keuring wisten ze me meteen ook te zeggen dat ik, om door de echte keuring te raken, een olielekje moest oplossen en er wat gelast moest worden.
Even wat connecties van op school aangesproken en voila, iemand gevonden die voor mij die paar gaatjes wou dichtlassen. Wat meteen beloond werd met een zalige rit richting huis (want die lasser woonde even 70km van mij vandaan, wat in mijn BX een zalig tripje was uiteraard).
Om dat olielekje op te lossen heb ik dan een stelletje bruggen aangeschaft (omdat me hier werd afgeraden om zonder enige vorm van steun onder de auto te gaan liggen). Die bruggen ben ik dan vorige donderdag gaan afhalen en gisteren de auto er op gezet. Proper karton er onder gelegd en motor wat laten draaien. Met als bedoeling om vandaag te kunnen kijken waar het lekt.
Uiteindelijk gevonden dat het lekt ter hoogte van de versnellingsbak ( + ook de octopus lichtjes gescheurd is). Na wat gemailed te hebben heb ik gehoord dat het waarschijnlijk de keering is.
Wel nu… tsjah. Wat nu gedaan. Mijn sleutelervaring is nihil dus alleen klaar ik deze job niet (die octo misschien nog wel maar die bak niet).
Deze BX hiervoor weg doen of te koop zetten is ook geen optie (hij heeft namelijk wel een plaatsje in mijn hart veroverd ops: ).
Kortom, heel deze tekst hierboven om dit te vragen: is er iemand van hier die me zou willen helpen met het lekvrij maken van mijn versnellingsbak (en eventueel ook met het vervangen van de octo)? Een brug kan ik eventueel wel regelen (papa kent een gepensioneerde ex-citroen-garagist wiens brug ik misschien wel mag gebruiken).
En zonder medelijden te willen wekken ook dit nog: desnoods moet ik hem maar binnen doen bij een garage om dit op te lossen maar dan zit ik met 2 probleempjes.
1) ik krijg er zelf geen sleutelervaring mee (want ik wil graag meehelpen en bijleren) en
2) dan wordt het daadwerkelijke rijden met de BX niet meer voor dit jaar. Ben nu een maand aan het werken maar dat geld was eigenlijk bedoeld voor inschrijvingsgeld + rijtax + verzekering + eventueel wat kleinigheidjes. Want dan wordt mijn loon gespendeerd aan het in orde maken van de BX…
Kortom; ik zet met de handen in het haar en weet echt niet meer wat te doen. Want het is weer die zoveelste tegenslag die ik te verwerken heb. Ik zit hier echt met tranen in de ogen terwijl ik dit typ (want terwijl ik het typ besef ik pas echt hoe hopeloos de situatie echt is… .
Groeten,
Pieter en zijn BX…
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Een paar keerringetjes in je diff vervangen is echt stukken minder werk dan een octopus
Maar hoe dan ook, ik heb Timo van dit forum beloofd te helpen met zijn koppeling, de 3e week van juli, dus als je zin hebt kun je even hierheen komen, dan doen we die keerringetjes van jou meteen ook. Kun je mooi afkijken. Neem dan ook even twee fuseekogelhoesjes mee want die ram ik waarschijnlijk stuk met mijn fuseevorkjes. Ik probeer het altijd eerst met een lange pijp om ze los te krijgen maar langer dan 3 minuten houd ik me daar niet mee bezig. Die hoesjes kosten 2 euro per stuk.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He Toni,
gebruik je daar geen, hoe heet zo’n ding ook alweer, een pulleytrekker voor?
@Mechuccio: super Je laat me weer hoop krijgen.
En welke week noem jij de 3de week? Kortom, is dit de 1e week of is volgende week de eerste week? En staat er al een dag vast of niet? Want als het de week van 13-19juli is moet ik werken en moet ik dus proberen mijn congé-dag zo te regelen dat het past.
En heb je de foto’s gezien? Want het zou natuurlijk wel lullig zijn als ik daar aankom en het de keerringen niet zouden zijn . (vooral omdat ik dan weer verzekering moet vragen aan bompa/opa, hij is namelijk nog steeds niet ingeschreven + verzekerd).
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Jemig wat zijn ze lastig daar! Een olielekje, kom op zeg. Hebben ze in België een nog grotere hekel aan auto’s dan hier of zo?
Volgens mij moet je eens rond shoppen. Vast wel een keuringsstation te vinden die niet zo moeilijk doet.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Rondshoppen gaat hier in B sowieso niet. Ik moet in 1 bepaald in station binnen om die papieren te krijgen (slechts een paar keuringstations kunnen die CVO-keuring geven en ik moet voor de 2de hands keuring terug daar binnen). Dus dat is spijtig genoeg geen optie.
Maar ik ga ook nog wat googelen naar ‘lapmiddeltjes’. Want er bestaan blijkbaar ook additieven die die rubbers terug ‘goed/beter’ maken.
Nieuwe keerring is waarschijnlijk beter maar dat rijden zonder inschrijvingsbewijs doe ik liever niet (en zeker als je de grens over moet is de kans dat je tegen gehouden wordt groter).
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Wat een verschil… Na de ombouw werd mijn auto goedgekeurd door de RDW, terwijl de olie door een DOA krukaskeering, echt uit het blok zeek.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Vermond schreef:He Toni,
gebruik je daar geen, hoe heet zo’n ding ook alweer, een pulleytrekker voor?
Ik heb een heel aantal pullytrekkers maar bij de BX krijg je (de dingen die ik heb dan) maar moeilijk om het fusee. MEt een vork en een hamer heb je ze in 2 tellen los zonder dat het meer moeite kost dan een rubbertje extra vervangen dat toch geen reet kost en meteen de gelegenheid geeft om het ding weer in het vet te zetten. Maar ik heb ook lange pijpen die ik op de triangel kan leggen en onder het subframe kan steken, dat wil dan vaak als hefboom ook nog wel eens werken om ze los te trekken.
@Pieter, ik heb nog geen exacte datum vast staan maar het moet wel na de 17e plaatsvinden dus daar komen we dan nog wel uit. Foto’s heb ik nog niet bekeken. Mocht het nou zo zijn dat de binnenste keerring van je versnellingsbak ook vervangen moet worden dan kun je er eigenlijk net zo goed meteen een nieuwe koppeling in hangen. Zijn het alleen de keerringetjes van je differentieel dan is het een klusje van een half uur.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik ga vanavond sowieso bij de Auto 5 een goedje kopen dat de rubbers wat zou laten opzwellen.
Wie weet helpt het (wie weet ook niet). Maar ik hou, als het mag, je aanbod nog even paraat. (En je spreekt over koppeling, maar het gaat over een automaat? : ).
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
opes silly me
Dan hoeven we geen nieuwe koppeling te plaatsen natuurlijk
Nja, hopen maar dat het de aandrijfas keerringen zijn, die zijn een eitje om te vervangen!
Aanbod blijft staan uiteraard!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
We gaan de 18e de koppeling van Timo aanpakken dus mocht je de keerringen willen vervangen, die dag ben je welkom
Neem wel voor de zekerheid fuseekogelhoesjes mee want die laten het leven bij het losrammen van de fusees met een vork.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Zondag de 19e toch?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ik ga morgen dat spul in de BX gieten en even wat rondrijden. Dan kan ik meteen zien of het geholpen heeft tegen de lek.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Wups zondag de 19e inderdaad, dacht dat dat de 18e was, de zaterdag kan ik sowieso niet!
Plannen zijn ongewijzigd gebleven Timo
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik schrok al, zaterdag kan ik namelijk ook niet. Maar dan houden we dus inderdaad gewoon de 19e aan.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Wegens het niet meer kunnen/willen starten van de BX wordt het lekkage probleem even minder belangrijk.
Ik raak sowieso nergens meer met de BX en dus ook niet in Roermond. In elk geval bedankt voor alle hulp + goede wil maar het ‘BX op de baan krijg’-project gaat even in de vriezer tot de budgetten + personen vrijkomen die hem weer tip top zullen maken.
Kortom: dit jaar wordt er spijtig genoeg niet meer mee gereden ops: