Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Hey,
ben ik weer. Ik ben mijn koelsysteem aan het ontluchten (1.9 motor). De 3 ontluchtingsschroeven heb ik wat open gedraaid (vrij ver), en alleen bij de achterste schroef komt er op een gegeven moment vloeistof uit. De schroef bij de thermostaat en bij de radiateur, daar komt niks uit. De radiateur wordt wel warm en de fan slaat aan na een tijdje. Wat zou dit kunnen zijn? De thermostaat lijkt me goed werken, want de radiateur wordt erg warm.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
ik heb inmiddels een dichte slang gevonden, die van het gasklephuis naar de linkerkant van de radiateur (als je voor de wagen staat). Deze heb ik vervangen, maar er loopt nog steeds niks uit de ontluchtschroef. En ook zie ik waar ik al bang voor was, wat geborrel in de radiateur. Ik heb het inmiddels een beetje gehad.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Te weinig vloeistof in het systeem?
En misschien is dit wel al gesneden koek maar voor het geval van niet:
Radiator vullen zonder schroef in het ontluchtingsgat bovenop de radiator, bij afgekoelde motor. Vullen tot er koelwater uit dat ontluchtingsgat komt, daarna de schroef er weer in.
Dan starten en ontluchten en zo nodig opnieuw vullen. Herhalen tot je niet meer hoeft te vullen. Daarna een rondje rijden en nogmaals ontluchten en na afkoelen evt. nogmaals bijvullen.
Vergeet niet de kachelknop open te zetten bij de ontluchtingshandeling.
Door lucht in het systeem wil het trouwens wel lekker borrelen in de radiatorvulpijp. Dat hoeft niet meteen het ergste te zijn.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Probeer eens een fles koelvloeistof recht op de radiateurdop te zetten. dan met kracht de fles leeg knijpen. Zorg wel dat de fles de radiateuropening afsluit. Zo zet je druk op het systeem. Wel eerst de ontluchtingsdopjes openzetten. Zodra er vloeistof uitkomt draai je het desbetreffende dopje dicht. Werkt in ieder geval wel bij mijn XM.
Succes!
Hans.
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
En vergeet ook niet dat de XU een k*tblok is om te ontluchten
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ontluchten?
Buweeegh…
Hoeft helemaal niet. Gewoon rijden met het ding. Okee dan is je peil een keertje te laag. Gooi je er wat bij, komt goed. Zolang je niet gaat dragracen met een bumperklevende caravan op een berg in de Pyrejaajen is zo’n half gevulde radiateur het probleem niet.
Een dichte slang, kijk… dat is pas nieuws!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY